Minden évben kiemelkedő esemény az üzleti világ és a tudományos élet szereplői számára a novemberi bécsi Peter Drucker konferencia. Idén 112 előadó és szekcióvezető szerepelt a programban a világ minden tájáról. Köztük: Bill Fischer, az IMD versenyképességkutató innovációmenedzsment-professzora, Mariana Mazzucato, a University College London innovációmenedzsment-intézetének igazgatója, Gary Hamel, a London Business School innovációmenedzsment-professzora, Yves Doz, az INSEAD technológiaiinnováció-professzora és a magyar származású Henry Mintzberg stratégiaimenedzsment-professzor. Az üzleti világból szerepelt például Paul Polman, az Unilever vezérigazgatója, Fred Kofman, a Google vezetésfejlesztési igazgatója, Doris Tomanek, az UniCredit humánvagyon-igazgatója, Csang Zsuj-min, a kínai Haier csoport igazgatója és Christoph Neumayer, az osztrák iparszövetség vezérigazgatója. De a politika is képviseltette magát. Előadást tartott Thomas Sattelberger, a német parlament képviselője, valamint Wolfgang Müller, Bécs város adminisztratív igazgatója is.
A háromnapos konferencia három leghangsúlyosabb témaköre a technológiai változások és a versenyképesség, az innováció és – ezek legfontosabb feltételeként – a nagy tudású és motivált szakembergárda biztosítása és megtartása volt.
Az előadások rövid összefoglalása is túllépné egy cikk kereteit, de érdemes kiemelni néhány, számunkra is hasznos véleményt.
A versenyképesség kapcsán általános megállapítás volt, hogy egy gyorsan változó és bizonytalansággal teli környezetben a válsággal szembeni ellenálló képesség növelése a legfontosabb. Ennek megbízható módszere minden szinten az emberekbe, a tudásba való beruházás, nemzeti szinten pedig különösen fontos az ország képességeinek megerősítése és lehetőség teremtése a belső képességek kifejtésére. Ezt úgy is meg lehet fogalmazni, hogy a versenyképesség fontos feltétele a tanuló társadalom, az általánossá váló önképzés és továbbképzés. Ehhez persze motiváltságra is szükség van, ez pedig azzal érhető el, ha az ember látja a tanulás értelmét. Másrészről kulcskérdés, hogy az országban működő cégek ne a profitmaximalizálást tartsák az egyedüli célnak, hanem tevékenységüknek legyen előnyös társadalmi hatása is.
Felmerült ezzel összefüggésben a cégek társadalmi felelősségvállalásának és etikus viselkedésének a fontossága. Egy előadó idézett egy Franciaországban, egyetemisták körében végzett felmérést, amely szerint a fiatalok döntő többsége nem hajlandó környezetet károsító cégnél dolgozni.
Egy másik nemzetközi felmérés pedig azt mutatta ki, hogy a felkészült fiatalok nem akarnak „hangyák” lenni, hanem alkotni szeretnének. Ezért kerülik az unalmas, rutinmunkát kínáló vállalatokat.
Több előadás is foglalkozott az állam legfontosabb versenyképesség-javító lépéseivel, a bürokráciacsökkentéssel, az állami szintű termelékenység javításával, a nemzeti vagyon hatékony és jövőorientált hasznosításával és az innovációt gátló akadályok elhárításával. Vagyis összességében azzal, hogy nem elég a cégeknél növelni a hozzáadottérték-teremtést, hanem az állami tevékenységeknek is kimutatható hozzáadott értékük, mérhető társadalmi-gazdasági eredményük kell hogy legyen. Ehhez pedig nagyon jól képzett, elkötelezett és motivált szakemberekre van szükség az állami szférában is, ami felveti az állami tisztviselők minőség- és értékorientált képzésének szükségességét.
Érdekes vita bontakozott ki arról, hogy mekkora tudásbefektetés indokolt akár állami, akár vállalati szinten. Hiszen a túlképzett ember, ha nincs megelégedve a munkalehetőségekkel, akkor elmehet akár az ő tanulmányait támogató cégtől, akár az országból. Az előadó válasza egy frappáns kérdés volt, így hangzott: vajon mi a nagyobb baj, ha a tanult ember elmegy, vagy ha a tanulatlan marad? A válasz nyilvánvalóan az, hogy azért kell mindent megtenni, hogy a tanult is maradjon.
Az innováció kapcsán általános vélemény volt, hogy az innováció nemcsak technológiai kérdés, hanem társadalmi is, vagyis sikerének társadalmi feltételei is vannak.
Szükség van az innovációbarát légkörre, a teljesítmény megbecsülésére, az innovációt akadályozó társadalmi „antitestek”, például a túlzott bürokrácia kiiktatására. Fontos az is, hogy újítani csak olyan emberek tudnak, akik jó és értelmes kérdéseket tudnak és akarnak feltenni, kíváncsiak a világra, másokat is meghallgatnak, és hajlandók innovációs közösségeket, klasztereket és ökoszisztémákat létrehozni, ezekben részt venni. Továbbá tudják, hogy a kritikus kérdések felvetése nem jár hátránnyal, netán büntetéssel. Ahogy az egyik előadó összefoglalta: az innovációhoz bizalomra, kockázatvállalási készségre és hangyamentalitás helyett pillangómentalitásra is szükség van.
Az eddigiekből is nyilvánvaló – s ahogyan a konferencia címe is jelzi –:
a versenyképesség és az innováció esetében is a közös feltétel a humán tényező. Ezért a sikereket vagy kudarcokat sem lehet mennyiségi alapon mérni. Szükség van az úgynevezett puha tényezők folyamatos elemzésére is.
Ilyen a társadalmi értékrend, a közösségi összetartozás (vagy szakszóval a társadalmi tőke), amelynek alakulását nem lehet a véletlenre bízni, hanem mérni, elemezni és tudatos lépésekkel javítani kell. Az erős bizalmi szint és társadalmi tőke, miközben javítja az emberek közérzetét, jelentős jobbító hatással van a versenyképességre is. Ezek olyan tényezők, amelyeknek nincs áruk, de van értékük. Igaz, GDP-vel közvetlenül nem mérhetők, ennek ellenére jelentős GDP-növelő hatásuk van.
Valószínűleg nem éves szinten, hanem hosszabb távon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.