A 21. században felnövő generációk már nem úgy alapozzák meg az életüket, ahogyan a szüleik tették – más igényekkel, feltételekkel, elvárásokkal és javakkal indulnak útnak.
Sok iparágban nagy kihívás a különböző korosztályok fogyasztói és munkavállalói igényeinek megismerése, megértése és a megfelelő akciók megfogalmazása.
Ez a tendencia különösen igaz a tradicionálisan konzervatív területekre, például a biztosítókra is.
Vajon lesz-e olyan fiatal, aki biztosítást köt, és lesz-e szakember, aki a legkedvezőbb csomagokat ajánlja kortársainak?
A biztosítóknak a finsuretech megoldások és a feltörekvő vállalkozások kihívásai mellett szembe kell nézniük a munkavállalók és ügyfelek iparággal szembeni, sok esetben téves percepciójával is. A LIMRA kutatása alapján az Y generáció tagjai tájékozatlanok a biztosítási szektort és az ott végzett ügynöki munkát illetően, ezért erős sztereotípiák jellemzik véleményüket, attitűdjüket mind fogyasztói, mind munkavállalói oldalon.
Az elmúlt tíz évben negyedével csökkent a biztosítási tevékenységet végző dolgozók száma, emellett a partnereinknél végzett felmérés szerint az ügynökök 33 százaléka tíz éven belül eléri a nyugdíjkorhatárt. Ez egyértelműen mutatja, hogy mindenképp szükséges a fiatal munkavállalók irányába nyitni, hogy biztosítsák az iparágnak a megfelelő utánpótlást.
A kérdés a biztosítókat nem csak munkaadóként érinti – tekintve, hogy a fiatalok körében lényegesen alacsonyabb a biztosítási termékek népszerűsége, az Y generáció tagjait ügyfélként is eredményesebben kell megszólítaniuk. A termékek korosztályonkénti penetrációjának változékonyságát a szakértők olyan generációs sajátosságokkal magyarázzák, mint a fiatalkori tulajdonlás hiánya vagy épp a jövedelem nagysága. Emellett, a szakértői interjúk alapján a különböző biztosítási termékek megvásárlására nagyobb hajlandóságot mutatnak azok a fogyasztók, akik családosok, vagy átlagon felüli egzisztenciával rendelkeznek. Ezek a tényezők erősen befolyásolhatják a lakás-, autó- és életbiztosítási termékek népszerűségét, azonban nem magyarázzák az értékesített baleset-biztosítások volumenében tapasztalható különbséget. Ennek ellenére a szolgáltatáskategóriákban szintén erős korosztálybeli eltolódás figyelhető meg, ami kiaknázatlan piaci potenciált jelent az értékesítők számára.
A piaci potenciál kiaknázását segíti, ha a jövő fogyasztói megfelelő platformokon ismerik meg a biztosítók által kínált termékeket, azok előnyeit és lehetőségeit. Ezt az igényt és tendenciát erősítik például a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) által szervezett rendezvények (Biztonság Hete), akciók, oktatási anyagok, esettanulmányi versenyek (Biztosítsd Be Magad). A fogyasztók oktatásával elért pénzügyi tudatosság erősödése a biztosítottság és az öngondoskodás szintjének emelése mellett hozzájárul a téves percepciók megváltoztatásához és ezzel együtt az iparág népszerűsítéséhez.
Mit tehetnek még a biztosítótársaságok a potenciális ügyfelek oktatása mellett annak érdekében, hogy az Y generáció számára vonzóbbá váljanak?
A munkáltatói és termék-értékajánlat újragondolása és ennek célzott, az Y (és lassan a Z) generáció igényeire történő formálása segíthet ezt elérni. Az új üzleti modellekkel és szolgáltatásokkal nemcsak az új technológiára nyitottabb fiatal generációt érhetik el a biztosítók, hanem az értéklánc különböző pontjainak vonzóbbá tételével felvehetik a versenyt a finsuretech vállalatok általi kihívásokkal. Jó példa erre a Cherrisk és a blokklánc-technológiára építő Axa Fizzy, amelyek a szektorban innovatív megközelítéssel célozzák az erre nyitott szegmenseket.
A közel húszezer diák és pályakezdő munkahelyválasztási preferenciáit felmérő kutatásunk szerint a fiatalok egyik leghangsúlyosabb választási szempontja az alapfizetés, a teljesítményalapú bérezés a legkevésbé népszerű tényezők közé tartozik. Ennek alapján az egyik legfontosabb kérdés a mozgó és fix munkabér megfelelő arányának meghatározása, tehát a biztosítási szektorban kulcsfontosságú jutalékolási rendszer felülvizsgálata.
Az alapbér mellett egyre fontosabb szemponttá válik a környezet, ezen belül a jövő munkahelyének kialakítása, amelynek szerves része a digitális megoldások alkalmazása.
A hagyományos oktatási, munkavégzési, értékesítési folyamatok helyettesítése papírmentes, korszerű eszközök használatát feltételező digitális megoldások bevezetésével a hatékonyság mellett a fogyasztói és felhasználói élmény is jelentősen növekszik, hozzájárulva az iparág elfogadottságának alakulásához.
A dedikált üzenetek megfogalmazása mellett – a médiafogyasztási szokások jelentős változása miatt – az Y generáció hatékony és eredményes elérése érdekében elengedhetetlen a preferált marketingeszközök folyamatos változásának követése. Szükségessé válhat a teljes kommunikációs stratégia és az alkalmazott kommunikációs csatornák felülvizsgálata, valamint az employer branding tevékenység erősítése.
A biztosítótársaságok a gazdasági fellendülés nyújtotta expanzió ellenére egyszerre több fronton néznek szembe támadással, amelyre időben kell válaszolniuk, hogy ne csak ügyfeleik, de saját jövőjük is biztosítva legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.