BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
generációk

Utánpótlás – biztosítva?

Nagy kihívás a különböző korosztályok fogyasztói és munkavállalói igényeinek megismerése, megértése és a megfelelő akciók megfogalmazása.
2019.02.15., péntek 17:27

A 21. században felnövő generációk már nem úgy alapozzák meg az életüket, ahogyan a szüleik tették – más igényekkel, feltételekkel, elvárásokkal és javakkal indulnak útnak.

Sok iparágban nagy kihívás a különböző korosztályok fogyasztói és munkavállalói igényeinek megismerése, megértése és a megfelelő akciók megfogalmazása.

Ez a tendencia különösen igaz a tradicionálisan konzervatív területekre, például a biztosítókra is.

Vajon lesz-e olyan fiatal, aki biztosítást köt, és lesz-e szakember, aki a legkedvezőbb csomagokat ajánlja kortársainak?

A biztosítóknak a finsuretech megoldások és a feltörekvő vállalkozások kihívásai mellett szembe kell nézniük a munkavállalók és ügyfelek iparággal szembeni, sok esetben téves percepciójával is. A LIMRA kutatása alapján az Y generáció tagjai tájékozatlanok a biztosítási szektort és az ott végzett ügynöki munkát illetően, ezért erős sztereotípiák jellemzik véleményüket, attitűdjüket mind fogyasztói, mind munkavállalói oldalon.

Az elmúlt tíz évben negyedével csökkent a biztosítási tevékenységet végző dolgozók száma, emellett a partnereinknél végzett felmérés szerint az ügynökök 33 százaléka tíz éven belül eléri a nyugdíjkorhatárt. Ez egyértelműen mutatja, hogy mindenképp szükséges a fiatal munkavállalók irányába nyitni, hogy biztosítsák az iparágnak a megfelelő utánpótlást.

Fotó: Shutterstock

A kérdés a biztosítókat nem csak munkaadóként érinti – tekintve, hogy a fiatalok körében lényegesen alacsonyabb a biztosítási termékek népszerűsége, az Y generáció tagjait ügyfélként is eredményesebben kell megszólítaniuk. A termékek korosztályonkénti penetrációjának változékonyságát a szakértők olyan generációs sajátosságokkal magyarázzák, mint a fiatalkori tulajdonlás hiánya vagy épp a jövedelem nagysága. Emellett, a szakértői interjúk alapján a különböző biztosítási termékek megvásárlására nagyobb hajlandóságot mutatnak azok a fogyasztók, akik családosok, vagy átlagon felüli egzisztenciával rendelkeznek. Ezek a tényezők erősen befolyásolhatják a lakás-, autó- és életbiztosítási termékek népszerűségét, azonban nem magyarázzák az értékesített baleset-biztosítások volumenében tapasztalható különbséget. Ennek ellenére a szolgáltatáskategóriákban szintén erős korosztálybeli eltolódás figyelhető meg, ami kiaknázatlan piaci potenciált jelent az értékesítők számára.

A piaci potenciál kiaknázását segíti, ha a jövő fogyasztói megfelelő platformokon ismerik meg a biztosítók által kínált termékeket, azok előnyeit és lehetőségeit. Ezt az igényt és tendenciát erősítik például a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) által szervezett rendezvények (Biztonság Hete), akciók, oktatási anyagok, esettanulmányi versenyek (Biztosítsd Be Magad). A fogyasztók oktatásával elért pénzügyi tudatosság erősödése a biztosítottság és az öngondoskodás szintjének emelése mellett hozzájárul a téves percepciók megváltoztatásához és ezzel együtt az iparág népszerűsítéséhez.

Mit tehetnek még a biztosítótársaságok a potenciális ügyfelek oktatása mellett annak érdekében, hogy az Y generáció számára vonzóbbá váljanak?

A munkáltatói és termék-értékajánlat újragondolása és ennek célzott, az Y (és lassan a Z) generáció igényeire történő formálása segíthet ezt elérni. Az új üzleti modellekkel és szolgáltatásokkal nemcsak az új technológiára nyitottabb fiatal generációt érhetik el a biztosítók, hanem az értéklánc különböző pontjainak vonzóbbá tételével felvehetik a versenyt a finsuretech vállalatok általi kihívásokkal. Jó példa erre a Cherrisk és a blokklánc-technológiára építő Axa Fizzy, amelyek a szektorban innovatív megközelítéssel célozzák az erre nyitott szegmenseket.

A közel húszezer diák és pályakezdő munka­hely­választási preferenciáit felmérő kutatásunk szerint a fiatalok egyik leghangsúlyosabb választási szempontja az alapfizetés, a teljesítményalapú bérezés a legkevésbé népszerű tényezők közé tartozik. Ennek alapján az egyik legfontosabb kérdés a mozgó és fix munkabér megfelelő arányának meghatározása, tehát a biztosítási szektorban kulcsfontosságú jutalékolási rendszer felülvizsgálata.

Az alapbér mellett egyre fontosabb szemponttá válik a környezet, ezen belül a jövő munkahelyének kialakítása, amelynek szerves része a digitális megoldások alkalmazása.

A hagyományos oktatási, munkavégzési, értékesítési folyamatok helyettesítése papírmentes, korszerű eszközök használatát feltételező digitális megoldások bevezetésével a hatékonyság mellett a fogyasztói és felhasználói élmény is jelentősen növekszik, hozzájárulva az iparág elfogadottságának alakulásához.

A dedikált üzenetek megfogalmazása mellett – a médiafogyasztási szokások jelentős változása miatt – az Y generáció hatékony és eredményes elérése érdekében elengedhetetlen a preferált marketingeszközök folyamatos változásának követése. Szükségessé válhat a teljes kommunikációs stratégia és az alkalmazott kommunikációs csatornák felülvizsgálata, valamint az employer branding tevékenység erősítése.

A biztosítótársaságok a gazdasági fellendülés nyújtotta expanzió ellenére egyszerre több fronton néznek szembe támadással, amelyre időben kell válaszolniuk, hogy ne csak ügyfeleik, de saját jövőjük is biztosítva legyen.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.