A felelősségbiztosítások legismertebb fajtája éppen a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb), hiszen ezzel a szolgáltatással minden autós találkozik. Kötelező jellege miatt olyan speciális (a többi biztosítási ágazattól eltérő) jellemzői vannak, amelyek miatt indokolt a területtel külön foglalkozni. A kgfb-piac tényleges mérete a magyarországi gépjárműpark számosságától függ: 1998-ban 2,74 millió szerződés volt a piacon, s a darabszám 2009-re majdnem négymilliósra nőtt. A 2010–2011-es átmeneti csökkenések után 2012-től ismét növekvő lett a tendencia, 2015-ben a kgfb-szerződések száma meghaladta a 4,4 milliót,
A magyar kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piac 1991. január 1-jén tért át a szerződéses alapú rendszerre, előtte a kgfb-díj az üzemanyag árába volt beépítve. A díjak liberalizálása 1998-tól több lépcsőben történt, 2001-től teljes a díjak liberalizációja, ugyanakkor ez nem terjedt ki a díjhirdetés folyamatának ütemezésére. A magyar piacon 1991-től minden ügyfél számára minden esetben a naptári év volt a fordulónap, és minden biztosítónak egyszerre (november 1-jéig) kellett meghirdetnie a díjait a következő évre (s ezen nem változtathatott egy évig). Ennek eredményeképpen minden év végén kiterjedt médiafigyelem mellett zajlott az úgynevezett „év végi kgfb-kampány”, s ebben az időszakban a belépési korlátok különösen alacsonyak voltak.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény (Gfbt.) ezt változtatta meg, onnantól a biztosítási időszak nem a naptári évhez kötődik, hanem a biztosítási szerződés évfordulójához. A szerződésre a tartam kezdőnapján érvényes tarifa vonatkozik a következő évfordulóig. 2013-tól a biztosítók (meghatározott feltételek mellett) az év közben bármikor hirdethetnek új tarifát, változtathatnak a korábbi díjaikon.
Az erős verseny folytán az ügyfelek jelentős megtakarítást realizáltak a vizsgált időszakban: az éves kgfb-átlagdíjak a 2007-es 35 120 forintos csúcsról 2013-ra 19 445 forintra estek. A kgfb-díjból származó bevétel a 2013-as mélypontra, 74,9 milliárd forintra zuhant,
A felügyelet szerepét ellátó Magyar Nemzeti Bank rendszerszintű problémaként azonosította, hogy a díjak 2007 és 2013 között a kockázatok csökkenését messze meghaladó mértékben csökkentek, s a nemzetközi összehasonlításban a kgfb magyar díjszintje a legalacsonyabbak közé tartozott 2014-ben, miközben a piac jövedelmezőségét talán legjobban tükröző – a beszedett díjak és a kárkifizetések, valamint a költségek hányadosából képzett – úgynevezett kombinált mutató (combined ratio) a legmagasabbak között volt.
A Netrisk kgfb-indexe 2019. szeptember 30-án ugyan már 53 964 forintos átlagdíjat mutat, ám nem feledkezhetünk meg arról, hogy az idei díjakba már beépült a 23 százalékos biztosítási adó, így a nettó díj 43 873 forint. Ha a 2007-es összeget a 47,41 százalékos kumulált inflációval felszoroznánk, 51 770 forintos díjat kellene kapnunk, vagyis a mai díjszint még mindig 15 százalékkal van a 2007-es alatt.
A biztosítót váltók száma kapcsán fontos kiegészítés, hogy a ténylegesen átszerződők száma a váltók adatainál alacsonyabb volt, mert jelentős volt az úgynevezett újrakötő ügyfelek száma (2010–2014 között az újrakötők aránya a váltókból 25–35 százalék között mozgott piaci szakértői becslések szerint. Ennek az volt az oka, hogy az agresszív piaci árverseny miatt a szereplők a mikroökonómiából (és más iparágak gyakorlatából is) ismert árdiszkriminációs stratégiát alkalmazták: az új vagy újrakötő (árérzékeny) ügyfeleknek kínáltak alacsonyabb tarifákat, ezért az ügyfelek jelentős részének megérte felmondani, majd ugyanannál a társaságnál újrakötni a szerződést. Ezt megszüntette egy 2015-ben elfogadott jogszabály-módosítás, amely kimondta:
Elvben a fogyasztók érdekeit képviselő szabályozás jellemzően a verseny élénkítésében érdekelt, ám az új ügyfeleknek kínált kedvezőbb díjakkal az árérzékeny ügyfelek szemszögéből kiválóan működő versenypiacot vetett vissza a fenti módosítással a szabályozó.
A váltási hajlandóságot emellett jelentősen csökkentette az, hogy abszolút értékben egyre csökkent az elérhető, ügyféloldali megtakarítás értéke, s csökkent az ügyfelek árérzékenysége is.
A vevők lojalitásának növelése és az árérzékenység csökkentése érdekében a piacon a társaságok jelentős része tett kísérletet a termékdifferenciálásra. Egyrészt változatos kiegészítő biztosításokkal (például kátyúbiztosítás, assistance szolgáltatások, okozói kiegészítő, baleset-biztosítás) jelentek meg a társaságok, másrészt a szolgáltatási oldalon jelentek meg az ügyfelek számára értékes garanciális elemekkel.
Ebben a versenykörnyezetben megnyugodhatnak-e a talpon maradt piaci szereplők? Nem valószínű. A mobilitási trendek változása és a vezetéstechnológia fejlődése alapvető változást hozhat a kapcsolódó autóipar struktúrájában. A közösségi megoldások (carsharing, carpooling) terjedése a keresleti oldalra helyezhet nyomást, hiszen a tanulmányok szerint jóval kevesebben fognak autót birtokolni, mint ma.
A biztonságtechnológiai fejlesztések (például sáv- és távolságtartó automatika és automatikus parkolás asszisztens) pozitív hatást gyakorolnak majd a kárgyakoriságok alakulására, ezzel a díjszintre helyeznek lefelé irányuló nyomást. Az önvezető (vezető nélküli) autók terjedése újraírhatja az egész autóbiztosítási piac működési modelljét.
A csökkenő lakossági autóbiztosítások piacát pedig a vezetői és biztosítási szokások változása (pay-as-you-drive, pay-how-you-drive) és az ehhez kapcsoló technológiai megoldások terjedése is befolyásolhatja.
Az okos, összekapcsolt (smart and connected) megoldások egyszerre jelentenek veszélyt és lehetőséget a biztosítási piac számára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.