A 2008-as gazdasági válság alapjaiban alakította át a bankok szabályozási környezetét, ám az új digitális szereplők megjelenése további, a korábbiaktól eltérő kihívások elé állítja a jogalkotót és a felügyeleti hatóságokat. Bár a fintech és bigtech cégek globális terjeszkedése ösztönzi a bankok közötti digitalizációs versenyt, működésüket egyelőre nem kötik ugyanolyan szigorú szabályok, mint a pénzintézeteket. Ez egyszerre jelent digitalizációs versenyhátrányt a bankoknak, valamint az átlátható, prudens működést veszélyeztető kockázatot a teljes pénzügyi szektornak.
A pénz- és tőkepiac működését meghatározó szabályozói környezet változását a legtöbb esetben valamiféle válság, valamilyen már meglévő, érezhető kihívás kényszeríti ki. A 2008-as válság áthúzódó következményei például globálisan hatottak a bankszektorra, ami a szabályozási környezet és a felügyeleti keretek szigorítását vonta maga után.
A reguláció – véleményem szerint helyesen – lényegesen erősebb lett: a nemzetközi szabályozói lépések mellett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is új makroprudenciális mutatókat alkotott, felülvizsgálta a felügyeleti működés alapjait, az adósságfék-szabályozással pedig új keretek közé helyezte a hitelezési folyamatokat.
Több év távlatából visszatekintve a szigorú, de átgondolt szabályozás a bankok és az ügyfelek szempontjából egyaránt pozitívan értékelhető. Elmondható, hogy a 2008-as válság óta a bankszektor mellett a felügyeleti szervek és a jogalkotó működése is átalakult: az „utókövető” szabályozás és felügyelet helyett előtérbe került a folyamatos, valós idejű felügyelés, és a szabályozás fókuszába a válságok kialakulásának megelőzése került.
A jelent és a közeljövőt vizsgálva úgy ítélem meg, hogy a fintech és bigtech cégek megjelenésével a szabályozó hatóságoknak egy korábban nem tapasztalt, komplex kockázatra kell gyors és megnyugtató megoldást találniuk. Mivel ezekre a cégekre dinamikus növekedés jellemző, ezért várhatóan a szabályozási hiányosságokból eredő kockázatok is hasonló tempóban eszkalálódnak majd.
Bár a bankok közötti versenynek és a pénzpiac digitális fejlődésének jót tesz az új digitális szereplők megjelenése – hiszen a verseny a szabályozott keretek között működő, hagyományos banki szolgáltatókat is folyamatos fejlődésre és fejlesztésre ösztönzi –, ugyanakkor számos kockázatot hordoz, hogy ezeknek a vállalatoknak a pénzügyi tevékenysége egyelőre nincs megfelelően szabályozva. Amellett, hogy a szabályozási egyenlőtlenségek – például a digitális szolgáltatók tranzakciósilleték-mentessége – versenyhátrányt okoznak a bankoknak, az adatvédelmi, pénzmosási, betétvédelmi és fogyasztóvédelmi kockázatok szintén jelentősek.
A fentiek miatt a Magyar Bankszövetség nemrég publikált 22 pontos digitalizációs javaslatcsomagjának központi elemét képezi az azonos tevékenység, azonos szabályozás alapelv érvényesítése, amelynek fontosságára a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS) is rámutatott 2019-es jelentésében. A versenyképes, kockázatmentes digitalizáció egyik alapfeltétele, hogy a bankokra vonatkozó adatvédelmi, fogyasztóvédelmi és gazdaságvédelmi szabályok minden piaci szereplőre azonos mértékben vonatkozzanak. Ha ugyanis lazább lesz a szabályozás a fintech-bigtech irányban, mint a bankoknál, akkor a folyamat csak egyenlőtlen versenyfeltételek és a megengedhetőnél nagyobb ügyféloldali kockázatok mellett tud megvalósulni. Ilyenformán tehát vagy a fintech és bigtech cégek tevékenységének szabályozatlanságát kell a bankok szabályozottságához igazítani, vagy ha indokolatlan a szigor, akkor a banki oldalon kell lazítani a szabályozáson.
A bankszakma joggal bízik abban, hogy a jogalkotókkal közösen már az előtt fel lehet térképezni és kezelni is lehet a fintech és a bigtech cégek kevésbé szabályozott működéséből eredő kockázatokat, mielőtt a válság első jelei feltűnnének, az első botrányok kirobbannának.
Ezért szorgalmazzuk a javaslatcsomagban, hogy már most mérjük fel, melyik szolgáltatás mekkora kockázatot hordoz, milyen fékek beépítését javasoljuk, milyen garanciákat kell vállalniuk az új szolgáltatóknak. Utólagosan ugyanis már nagyon nehéz lesz kontrollálni ezeket a folyamatokat, és helyrehozni az esetleges károkat. Bizakodásra ad okot, hogy a Pénzügyminisztérium mellett az Igazságügyi Minisztérium és az MNB is kiemelten foglalkozik ezzel a kérdéssel.
És hogy mit hoz a jövő a lakossági hitelezés terén? Ma már nem kérdés, hogy az egész bankszektor sikerességét alapjaiban meghatározza, hogy a hitelintézetek milyen válaszokat adnak a digitalizáció kihívásaira. A magyar bankszektor digitalizáció iránti elkötelezettségét jelzi, hogy számos intézmény hozott létre saját innovációs központot, illetve számos sikeres partneri együttműködés alakult ki bankok és fintech cégek között.
Gyorsan terjednek a digitális banki szolgáltatásokat támogató mobilapplikációk, és egyre több bank kínál end-to-end online szolgáltatásokat az ügyfeleinek.
A Magyar Bankszövetség digitalizációs javaslatcsomagjának előkészítésekor a banki folyamatok teljes spektrumát vizsgáltuk, olyan megközelítéssel, hogy az ügyfelek a lehető legtöbb területen kézzelfogható pozitív változásokkal találkozhassanak. Ezek között például valódi áttörést jelentene, ha az ingatlanhitelezés az elejétől a végéig digitális lenne. Ehhez a folyamat több lépése már ma is digitalizálva van, ám az ügyfelek több esetben továbbra is időigényes papíralapú ügyintézéssel szembesülnek. A bankszövetség a digitalizációs javaslataival fel akarja hívni a figyelmet a még meglévő jogszabályi akadályokra, továbbá az e-ügyintézési törvényben és a digitális ügyintézési pontok összekapcsolásában rejlő lehetőségek minél hatékonyabb kihasználására.
A javaslatok köre korántsem teljes, ám úgy gondoljuk, hogy megvalósításuk esetén a nemzetközi összehasonlításban is ritka digitális lakáshitelezési folyamat kialakítása mellett a hazai bankszektor versenyképességének javításához és a banki szolgáltatások fejlesztéséhez is hozzájárulhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.