Tíz év telt el azóta, hogy a Dubai World vezetői bejelentették: a befektetési vállalat nem tudja fizetni a tartozásait, partnereitől pedig fél év várakozási időt kért kötelezettségeinek teljesítésére. A 2007-ben kezdődő gazdasági világválság kontextusában a piaci megfigyelők nagy félelmekkel fogadták a híreket, nem alaptalanul:
egy pillanatra úgy tűnt, hogy a magas olajárak miatti évtizedes fejlődésnek és csillogásnak vége, hiszen ha az ötcsillagos gazdasági növekedés szimbóluma, a világ számos piacán érdekeltségeket szerző Dubaj állami vállalata kerül bajba, annak nagyon súlyos következményei lehetnek nemzetközi szinten.
A félelmek végül alaptalannak bizonyultak. Az Egyesült Arab Emírségek második legnagyobb, de legdiverzifikáltabb gazdaságával rendelkező tagállamát a föderáció legnagyobb gazdasága, Abu-Dzabi segítette ki. Pár héttel a bejelentés után a két emírség vezetői egy tízmilliárd dollár értékű pénzügyi csomagban állapodtak meg, amely levegőhöz juttatta nemcsak a befektetési vállalatot, hanem az azt birtokló dubaji kormányt is. Később a Dubai Worldnek sikerült megállapodnia a partnereivel az átstrukturálásról, és a világ megnyugodhatott.
A pénzpiacok szép lassan elfelejtették az ügyet (pontosabban más válságok kötötték le a figyelmüket), a felszín alatt azonban alapvető változások történtek:
Dubaj megsegítésével Abu-Dzabi gyakorlatilag politikai kontroll alá is vonta szomszédját, és megerősítette dominanciáját a föderatív intézményekben.
Mindezek lehetővé tették, hogy az Arab Emírségek a következő években keményvonalasabb külpolitikát folytasson, mind a 2011-ben kezdődő arab tavaszos események idején, valamint 2015-től az Irán-ellenes fellépésekben. Mindez az Abu-Dzabit vezető Nahján család érdekeit segítette, a külpolitikai döntéshozatalba a kompromisszumkészebb dubaji Maktúm família már szinte egyáltalán nem tudott beleszólni. A 2009-et követő időszakban – egy négyéves átmeneti periódus után – gazdaságilag is hasonlóan sikeres volt a föderáció: ma az Egyesült Arab Emírségek a Világbank szerint a világ tizenegyedik legjobb vállalkozási környezetét és a régió legjobb befektetési infrastruktúráját nyújtja.
Az elmúlt tíz év mérlege gazdasági és befektetési szempontból az egész Közel-Keleten nagyon hasonlít az emírségi folyamatokhoz. Első ránézésre sok minden nem változott:
a térség legtöbb állama továbbra is hátul kullog a kiszámíthatóságban és az átláthatóságban vagy éppen a korrupció elleni küzdelemben.
Számos ország ma is csak magas kockázat mellett javasolt befektetésre, a stabilabb belpolitikai rendszerű államok egy részére pedig a kevéssé hatékony gazdaságszervezés, az állami túlterjeszkedés és a versenyképesség hiánya jellemző. Ugyanakkor a felszín alatt számos fontos változás történt, s ha ezek stratégiai változást nem hoztak is a térség gazdasági fejlődésében, a befektetési környezetre nagy hatással vannak.
Ilyen fejlemény a politika erősödő dominanciája a gazdaság felett. Általános bölcsesség, hogy az üzlet mindig az első, de mintha ez a Közel-Keleten nem működne.
Bármennyire kecsegtető is a nyolcvanmilliós iráni piac, a tavaly bevezetett amerikai elsődleges és másodlagos szankciók elérhetetlenné teszik a nyugati tőke számára.
Katart a politikai feszültségek miatt Szaúd-Arábia, az Arab Emírségek, Bahrein és Egyiptom gazdasági blokád alá helyezte, megnehezítve az országba irányuló teher- és személyszállítást. Az algériai kormány – rezsimbiztonsági szempontok okán – minden gazdasági ösztönzőt figyelmen kívül hagyva továbbra is igyekszik megfosztani az országot a külföldi piaci szereplők jelenlététől. Szaúdi hercegek a török cégek bojkottjára szólítottak fel, miután szerintük Ankara rosszindulatúan lépett fel az ország ellen Dzsamál Hasogdzsi, a Törökországban megölt szaúdi újságíró ügyében. Mindezek azt mutatják, hogy a gazdasági érdek nem mindenható, a politikai megfontolások felülírhatják a tiszta haszonmaximalizáló magatartást.
Ezenkívül alapvetően alakította át a térségbeli gazdasági dinamikákat az olajár 2014-es bezuhanása és a korábbiaknál alacsonyabb szinten történő stabilizálása. Az esemény, amelyet sokan az olajtermelő államok aranykora végének tartanak, diverzifikációs törekvéseket indított be elsősorban a Perzsa (Arab)-öböl országaiban, az ilyen lépések pedig alapvetően jó befektetési lehetőséget teremtenek a külföldi vállalatoknak. A diverzifikáció mellett fiskális konszolidációs intézkedéseket is foganatosítottak ezek az államok, több kormány például az elmúlt években sikeresen bevezetett több új járadékot és a térségben eddig ismeretlen általános forgalmi adót. A lakosság elfogadta a magasabb adóterheket, bár a rendszeren van mit fejleszteni:
egy felmérés szerint az Arab Emírségekben 72 munkaórára, Szaúd-Arábiában 104 munkaórára van szükségük a vállalkozásoknak a vonatkozó adószabályok implementálására, ami továbbra is elmarad az európai uniós 52 órás átlagától. Az áfa bevezetését valószínűleg a személyi jövedelemadó fogja követni.
Mindezek következtében az elmúlt évtizedben teljesen egyértelmű tendencia volt az erősödő reformkedv, amely jellemzően a befektetési környezet javulásával járt. A nemzetközi közvélemény elsősorban Szaúd-Arábiára koncentrált, amelynek 2030-as nemzeti víziója egyebek között a külföldi tőkebefektetések vonzását helyezi a középpontba. Rijádnak van hova fejlődnie: a legtöbb megfigyelő szerint az ország a versenyképességi mutatóban messze le van maradva kis méretű szomszédjaitól, de akár olyan regionális versenytársaktól is, mint Tunézia. A monarchián kívül persze számos más állam is igyekszik vonzóbb befektetési célponttá válni – a Világbank adatai szerint csak az elmúlt egy évben a közel-keleti országok 70 százaléka foganatosított olyan reformintézkedést, amely az üzleti környezet javítását célozta.
Egy utolsó, a következő éveket is meghatározó folyamat lehet a konfliktusok utáni újjáépítések és fejlesztések megindulása. A kérdés egyelőre inkább elméleti, mint gyakorlati:
a két forradalmat átélő Egyiptomban és egy újabb polgárháborút átélő Irakban számos befektetési lehetőség materializálódott ugyan, a nemzetközi üzleti szereplők mégis csak nagyon óvatosan lépnek be ezekre a piacokra, hiszen továbbra is ki vannak szolgáltatva a terrorizmusnak és a nagyfokú állami korrupciónak.
Hasonló lehet majd a helyzet Szíriában is, ahol a gyakorlati aggályok mellett politikai és morális kérdések is felmerülnek a saját lakossága ellen vegyi fegyvereket is bevető Aszad-kormánnyal való együttműködésben. A magas kockázatvállalás mellett tehát továbbra is kompromisszumkészségre van szükség a közel-keleti piacokon való jelenléthez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.