A közgazdászok egyik legfontosabb feladata a gazdaságpolitika támogatása, az optimális kormányzati döntések meghozatalának elősegítése. Ebből eredően az elemzők, nagyon leegyszerűsítve, általában két kérdésre keresik a választ: mi lesz, illetve mi lenne, ha. Az előbbi a makrogazdasági előrejelzés, az utóbbi a hatásvizsgálat.
A makrogazdasági előrejelzés, habár nagyon tudományosan hangzik, akár művészetnek is tekinthető. Nem csak egy módszere van, és jelentős mértékben függ a készítő rendelkezésére álló eszközöktől (tudás, információ, várakozások, vélemény, előre jelző modell), ezért ahogy nincs két egyforma műalkotás, két egyforma előrejelzés sincs.
A különbség annyi, hogy a makrogazdasági előrejelzéseknél utólag egyértelműen megállapítható, melyik elemző munkája a jobb, mivel a tényadatok alapján mérhető a pontosságuk.
Nézzünk meg elsőként három előrejelzést, amelyek mindegyike modellszámítással készül: az Európai Bizottságét, a Magyar Nemzeti Bankét és a Századvég Gazdaságkutatóét. A bizottság 2018 novemberében kiadott őszi előrejelzésében 3,4 százalékos magyarországi GDP-növekedést prognosztizált 2019-re, decemberben a Magyar Nemzeti Bank 3,5 százalékosat, a Századvég pedig 3,9 százalékosat.
A tényadatra februárig várni kell, de a háromnegyed éves 5,1 százalékos növekedésből lehet következtetni. Némi lassulás a kedvezőtlen külső környezet miatt bekövetkezhet, de olyan mértékű csökkenés, hogy bármelyik fönti előrejelzés bekövetkezzen, nem valószínű.
A tényadattól való ilyen mértékű eltéréseket leginkább a váratlan, az előrejelzések készítése idején nem ismert (pozitív vagy negatív) sokkok magyarázhatják. A tényadatokból megállapítható, hogy többségében váratlan, pozitív sokkok érték a magyar gazdaságot, vagyis az előrejelzők tavaly ilyenkor jelentősen alulbecsülték a gazdaság várható teljesítményét.
A magyar gazdaságot érő sokkok közül elsősorban a világgazdaság lassulását kell említeni, de ide sorolható a vámháború vagy a Brexit körüli bizonytalanság is. Ezeket a tényezőket ugyan ismerték a közgazdászok, azonban a hazai gazdaság ellenálló képessége szinte mindenkit meglepett. Így tehát megállapítható, hogy 2019-ben a gazdaság a szakértői várakozásokat jelentősen felülmúló teljesítményt tudott felmutatni.
Mi vár a magyar gazdaságra 2020-ban? Az Európai Bizottság az idei őszi előrejelzésében 2,8 százalékos, a Magyar Nemzeti Bank 3,5 százalékos, a Századvég Gazdaságkutató 3,9 százalékos növekedést prognosztizál.
Vagyis az előrejelzések sokkal szélesebb skálán szóródnak, mint egy évvel korábban, bár az MNB és a Századvég Gazdaságkutató előrejelzése megegyezik az egy évvel korábban 2019-re adott prognózissal, de ez inkább a véletlen műve. Ennek oka egyrészt az előrejelzések készítésének időpontja. A bizottság november elején publikálta a várakozásait, az MNB és a Századvég decemberben.
E bő egy hónap alatt azonban jelentős változások következtek be a bizonytalanságot okozó eseményekben: az Egyesült Királyságban a vártnál nagyobb győzelmet arattak a konzervatívok, így elérhető közelségbe került a Brexit lezárulása, de kedvező hírek érkeztek egy esetleges USA–Kína kereskedelmi megállapodás megkötéséről, és a német konjunktúraindexek is javuló tendenciát mutatnak.
Ugyanakkor a tavalyi előrejelzésekből még nem érdemes arra következtetni, hogy jövőre is felülteljesítő lesz a magyar gazdaság, még akkor sem, ha az elmúlt években a gazdasági teljesítmény egyértelműen meghaladta a várakozásokat. Érdemes feltenni a kérdést, hogy az elemzők miért is pesszimisták a hazai gazdasági kilátásokkal kapcsolatban.
Ennek egyik oka, hogy Magyarország kis, nyitott gazdaság, ezért nagymértékben ki van téve a világgazdasági folyamatoknak, amelyeket több váratlan esemény jellemzett az utóbbi időszakban.
Egy másik ok lehet a trend szerinti növekedésre adott becslés, vagyis hogy az elemzők hogyan vélekednek, alapesetben milyen növekedésre képes a gazdaság, amelytől a különböző sokkok felfelé vagy lefelé eltéríthetik.
E trendérték azonban nem áll rendelkezésre azonnal, csak hosszú távon mérhető, sőt időről időre változik – az elmúlt néhány évben vélhetően növekedett Magyarországon –, ezt pedig az előre jelző modellek nem képesek azonnal érzékelni.
A közgazdászok egyik feladata a gazdaságpolitika segítése – ahogy már kiemeltem. Kérdés tehát, hogy a fentiek alapján milyen következtetéseket tud levonni a gazdaságpolitikai döntéshozó.
Egyrészt a gazdasági növekedés kilátásai pozitívak, az elemzők nem várnak recessziót, de a bizonytalanság jelentős, a kockázatok még nem épültek le, ugyanakkor az óvatos megközelítés, a fiskális mozgástér fenntartása, a hiány mérséklése, az egyensúlytalanságok (folyó fizetési mérleg egyenlege) csökkentése vagy az államadósság szerkezetének további átalakítása hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország kevésbé függjön a nemzetközi környezettől. A függőséget persze nem lehet teljesen megszüntetni, hiszen Magyarország egy kis, nyitott gazdaság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.