A cégeknek és a kormányoknak egyre inkább internalizálniuk kell annak lehetőségét – valójában inkább nagy valószínűségét –, hogy egyre jobban felgyorsul az a négy trend, amely kihat az üzleti és politikai élet vezetőinek tevékenységére. A döntéshozóknak ezekre a folyamatokra olyan hullámokként kellene tekinteniük, amelyek cunamivá válhatnak – különösen, ha egyszerre zajlanak – azok számára, akik nem tudják gondolkodásukat, eljárásaikat időben adaptálni az új helyzethez.
Az első és legfontosabb trendnek a klímaváltozás számít,
amely egy viszonylag távolinak tűnő fenyegetésből alakult ki – amellyel kapcsolatban korábban azt gondolták, bőségesen van idő a kezelésére –, és vált azonnali és egyre sürgetőbb veszéllyé.
A társadalom különböző szegmenseinek – részben az elmúlt évek klímajelenségei okozta – mobilizálódása tovább fokozta a nyomást a cégekre a klímakérdésben. A legfrissebb példa, hogy a cégek reagálnak erre a jelenségre, az volt, amikor a BP nemrégiben bejelentette: célul tűzte ki, hogy 2050-re eléri a nettó zéró szén-dioxid-emissziót. (Ez egy jelentős ígéret egy olyan cégtől, amely kihívásokkal teli szektorban tevékenykedik.) Csupán idő kérdése, amíg ez a fajta nyomás a kormányokat is további lépésekre sarkallja, hogy ne csak bátorítsák a környezetbarát tevékenységeket, hanem megfelelő szabályozásokat vezessenek be, és meg is adóztassák a szennyező cégeket.
Másodsorban az adatvédelemmel kapcsolatos aggodalmak is fokozódtak a mesterséges intelligencia és a big data terén tapasztalható innovációkkal párhuzamosan.
A társadalom egyre inkább felismeri, hogy a legújabb technológiai innovációkat nemcsak hatalmas mennyiségű személyes adat hatékonyabb összegyűjtésére lehet használni, hanem emberek megfigyelésére, viselkedésük befolyásolására is.
A harmadik trend pedig a gazdasági és a pénzügyi globalizáció több évtizedes folyamatának torzulásait foglalja magában.
Ennek kezdőpontja Donald Trump amerikai elnök adminisztrációjának kereskedelempolitikája, amely elfordult a kooperatív konfliktusrendezéstől a nyílt konfrontáció felé, a multilateralizmustól a bilateralizmus (vagy akár az unilateralizmus) felé, a szabályokon alapuló rendszertől az ad hoc megállapodások felé. Ezt azért tette, hogy egy még mindig szabad, de tisztességesebb kereskedelmi rendszert alakítson ki. A deglobalizációt tovább súlyosbította a koronavírus-járvány kitörése, amely akadályozza a termékek és szolgáltatások áramlását Kínában és a világ többi részén.
Ezek a globalizációt érő kihívások megnyitották az utat a kormányoknak, hogy gazdasági eszközöket fegyverként használjanak a gazdaság területén kívül eső – például nemzetbiztonsági – célok elérésére.
Ez megkérdőjelezi a nemzetközi ellátási láncokkal, a just-in-time készletezéssel, valamint – a gazdasági növekedés érdekében – a külső keresletre való támaszkodással kapcsolatos hagyományos nézetet.
Az utolsó trend, amelyet figyelembe kell vennünk, azokkal a demográfiai folyamatokkal kapcsolatos, amelyek többet jelentenek az európai és ázsiai társadalmak puszta öregedésénél, valamint ennek gazdasági és politikai következményénél.
Egyben túlmutatnak annak a növekvő felismerésén is, hogy a millenniumi nemzedéknek a szakmai karrierrel, a politikai aktivitással, a termékekhez és a szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos erősen eltérő várakozásai továbbra is fennállnak majd, sőt mélyülni fognak.
Először is, a cégeknek ügyesebbnek kell lenniük a mindenhol, minden időben történő kiszállításokra vonatkozó igények teljesítésében. Továbbá a vállalatoknak azt is kezelniük kell, hogy
az adott céggel szembeni munkavállalói hűség mértéke csökken, miközben az állásokkal szembeni elvárások növekednek.
Mindezek a trendek nagy hatással lesznek a cégek és a kormányok hatékonyságára és sikerére. Továbbá miközben ezek a fejlemények mindenütt új feladatokat adnak majd, lesznek nyertesek és vesztesek. A döntéshozóknak figyelembe kell venniük az említett trendek közötti kapcsolatokat, összefüggéseket, amelyek azok összesített hatásait megsokszorozhatják.
Gondoljunk csak a demográfiai változások egy újabb aspektusára, a migrációra és az azt gyakran kísérő humanitárius kihívásokra.
A klímaváltozás olyan migrációs hullámot okozhat egyes országokban, amelyet azok nehezen tudnak majd kezelni.
A deglobalizáció, valamint a mesterséges intelligenciával és a big datával kapcsolatos adatvédelmi visszaélések kombinációja hasonlóképpen problematikus lehet. Ez bizonyos kormányok megkérdőjelezhető hozzáállását válthatja ki, emellett rossz szándékú, nem állami aktorokat a társadalmi és gazdasági életet destabilizáló fellépésre bátoríthat.
Az üzleti és politikai élet vezetői előtt álló kihívások közül sokat le lehet bontani a felsorolt négy fő trendre, ami segíthet abban, hogy helyi, nemzeti, regionális és globális szinten időben létrejöjjenek a szükséges válaszintézkedések. Minél hamarabb felismerik ezt a cégek és a kormányok, annál valószínűbb, hogy a hasznok, költségek és kockázatok közötti egyensúlyt a saját tetszésük szerint tudják alakítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.