Egy év alatt 35-ről 55 százalékra emelkedett a részben vagy egészben digitalizált termékek és szolgáltatások aránya a magyar bankpiacon az MNB idei Fintech és digitalizációs jelentése szerint. Bár a koronavírus miatti bezártság robbanásszerűen felgyorsította a digitalizáció igényét, a hazai pénzügyi szektor előtt még hosszú út áll, amíg felzárkózhat a nemzetközi szolgáltatók által nyújtott vagy a más iparágakban, például az e-kereskedelemben megszokott ügyfélélményhez.
De vajon miért maradt el a hazai pénzügyi szolgáltatói piac modernizációja, transzformációja a 21. században? A 2008–2009-es világgazdasági válság évekig sújtotta a bankszektort, a fejlesztési források mind globálisan, mind a hazai szereplőknél sokat csökkentek ebben az időszakban. Magyarországon különösen a külföldi tulajdonosi hátterű bankok igyekeztek a megtermelt profitot hazavinni.
A válság utáni években a kulcs a megbízhatóság és a stabilitás volt. A szolgáltatás színvonala, árazása vagy az online elérhető termékek megléte még sokkal kisebb fontosságú volt az ügyfelek számára. Ráadásul a klasszikus nagy banki működési modelleket olyan bonyolult, akár több száz rendszerből álló informatikai architektúrák működtetik, hogy a banki digitális transzformáció csak nagyon lassú, kitartó, sok éven, évtizeden át tartó, elnyújtott folyamat lehet.
Idővel azonban az okostelefonok elterjedése, az internetpenetráció és a -lefedettség, a digitális és online technológia fejlődése, a gyorsabb, de minőségi kiszolgálás ügyféligénye új kihívókat hozott a bankoknak.
Fejlődésnek indult a fintech szektor, a kihívók rátapintottak valamire, a Revolut ma már félmillió magyar ügyféllel rendelkezik, és ez csak egy a számtalan itthon is elérhető külföldi szolgáltató közül. Ezek a szereplők az új technológia és a digitális bankolás jövőképével, ugyanakkor folyamatos veszteségtermelés mellett próbálták és még ma is próbálják nyereségtermelő üzleti modelljüket megtalálni, kialakítani. A McKinsey tanulmánya szerint amíg a Covid–19 előtt a legjobb nyugat-európai inkumbens bankok ügyfelenként 150–350 eurós profitot termeltek, addig a vezető nyugat-európai digitális pénzügyi szereplők jellemzően 30-40 eurós veszteséget könyveltek el.
Ráadásul nem zárható ki az sem, hogy a gyengébb szabályozás következtében egyszerűbb folyamatok és megoldások átcsábítják a hazai ügyfeleket a külföldi szolgáltatókhoz.
Magyarországon a bankok igyekeznek kiszorítani ezeket a fintech kihívókat, és próbálják belső finanszírozással és fejlesztéssel megvalósítani az átfogó digitalizációs lépéseket. Sőt, a bankok kerülik a fintech cégeknek mint ügyfeleknek nyújtott levelező banki vagy egyéb háttérszolgáltatások nyújtását is.
Nemcsak a bankszektor, hanem a befektetési szakma is jelentős változásokon megy keresztül.
A Deloitte tanulmánya szerint a 2060-ig tartó időszakban várhatóan mintegy 50 ezermilliárd dollár „száll” át egyik generációról a másikra, ami a történelem legnagyobb vagyonátruházása lesz.
Már most látszik, hogy a vagyont szerző fiatalabb generációk új technológiai alapon képzelik el a pénzük kezelését. A személyes interakcióról a digitális ügyfél-interakciókra helyeződik át a hangsúly az innovatív és intelligens megoldásokon, valamint a közösségi média felületein keresztül.
Ez egybeeshet a második világháború óta nem látott hosszúságú bikapiaci ciklus végével, amikor újra felértékelődhet a befektetési szakma igazi lényege: érteni a piachoz, és a szakértő legjobb tudása szerint, személyre szóló tanácsokkal segíteni az ügyfeleket hozam generálásában.
Mi lehet a megoldás? Banki területen a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy ahol a kooperáció kultúrája történelmileg erősebb, ahol egy nagy szereplő egy nyitottabb modell mellett tette le a névjegyét, és keresik a közös fellépés lehetőségét a fintech szektor szereplőivel, ott hosszabb távon gyorsabban tudnak reagálni a folyamatosan változó technológiai és ügyféligényekre. A befektetési szolgáltatási tevékenységben pedig újfajta szabályozási hozzáállásra lenne szükség európai uniós és nemzeti szinten is, amely – amellett, hogy védi az ügyfeleket a „túlértékesítés” ellen – teret enged a személyre szabott szolgáltatásnak és a felelősségvállalással együtt járó tanácsadói attitűdnek.
Ezek alapján világos, hogy az előre vezető út a hagyományos bankok és befektetési szolgáltatók, valamint a fintech szereplők által nyújtott előnyök egyesítése:
a cél tehát megbízható, stabil, megfelelően szabályozott, ugyanakkor 21. századi ügyfélélményt nyújtó szolgáltatók kiépítése.
A jövő az ügyfélbázisok köré szerveződő digitális ökoszisztémáké, olyan platformoké, amelyeken az ügyfelek digitálisan érhetik el a személyre szabott pénzügyi megoldásokat.
Hatalmas kihívások előtt áll tehát a pénzügyi szakma Magyarországon, de ha sikerült megvalósítani a transzformációt, évtizedes lemaradást hozhat be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.