Habár 2021-ben is jobbára inkább negatív kontextusban emlegettük az autóipart, azért az év egésze egyáltalán nem volt tragikus. 2021-ben az eladott új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek száma becslések szerint globálisan 3-4 százalékkal nőtt. Ugyanakkor ez jócskán elmaradt a várakozásoktól, elsősorban az alkatrész-ellátási problémák miatt, miközben még 2020-ban az értékesítés 14 százalékos visszaesést mutatott.
Az idén várhatóan folytatódik a kilábalás, és akár újabb 4-6 százalékos keresletnövekedés is elképzelhető. Mindez kedvező kilátás a hazai autóipari szereplők számára is. Az idei évi fellendülést elsősorban arra alapozhatjuk, hogy a kínálati problémák ellenére a kereslet továbbra is rendkívül élénk. A várakozási idők ugyan meghosszabbodtak, de ez annak a következménye, hogy nagyobb mértékben emelkednek az új megrendelések, mint ahogy azokat a gyártók ki tudnák elégíteni az alkatrészhiány miatt.
A készlethiány miatt pedig az autóipari termelés még nagyobb mértékben is emelkedhet, mint maga az új autók iránti kereslet. Ennek alapvető feltétele, hogy 2022 második felére javuljon az alkatrész-ellátottság.
Mielőtt azonban erről beszélnénk, érdemes egy rövid kitérőt tenni az elektromobilizáció világába. 2021 ebben a tekintetben is több pozitív változást hozott. Legyen szó akár a fogyasztói kereslet élénküléséről vagy éppen nagyra törő tervekről. Ez utóbbiakról érdemes kiemelni az EU célját, hogy 2035-től már csak elektromos autók kerüljenek újonnan forgalomba, vagy éppen az Egyesült Államok célkitűzését, hogy 2030-ban minden második eladott új jármű elektromos legyen.
A rendelkezésre álló adatok szerint 2021-ben az újonnan üzembe helyezett járművek 17 százaléka volt tisztán elektromos vagy plug-in hibrid, ami gyakorlatilag az egy évvel korábbi arány megduplázását jelenti. A legfrissebb autóipari előrejelzések a piac további dinamikus bővülését várják: 2025-re Európa elérheti a 30 százalék feletti arányt, míg a globális arányszám már az idén 10 százalék fölé emelkedhet. Mindezek alapján kedvező fejlemény, hogy a hazai autógyártók is egyre inkább növelik az e-autó-gyártási kapacitásaikat, valamint egyre szélesebb körben épül ki az ehhez kapcsolódó hazai alkatrészgyártási klaszter.
Akármennyire is pozitív azonban a fent vázolt kép a magyar gazdaság számára is, a gyakorlat attól függ majd leginkább, hogy a gyártók miként tudnak megbirkózni az ellátási láncok problémáival és a szállítási nehézségekkel. A 2021-ben látott „sufni” megoldások egyre kevésbé fenntarthatók: az alkatrészre váró autók száma miatt már nincs hely a készletezésre, a vásárlók pedig egyre kevésbé elnézők az egyre több kényelmi funkciót nélkülöző modellekkel.
Várhatóan azonban komoly áttörést az idei év sem hoz majd a félvezetők esetében. Az ázsiai gyártók továbbra is a hazai piacra történő értékesítést preferálják, miközben egy csipgyártó üzem zöldmezős beruházás keretében a tapasztalatok szerint egy 3-4 éves projekt. Vagyis hiába indultak beruházások Európában és az Egyesült Államokban tavaly, ezek leghamarabb 2024-ben segíthetik a kínálatot.
Eközben egyre több autógyártó kezdte meg az átállást a saját félvezetőgyártásra, ám itt elsősorban a nyersanyaghiány szól közbe, lassítva a kutatás-fejlesztési és gyártási folyamatot.
Ha mindez nem lenne elég, a zöldátállás erősödése pedig csak tovább súlyosbítja a hiánygazdaságot. Ennek az az oka, hogy egy teljesen elektromos gépjármű előállításához kétszer annyi félvezetőre van szükség, mint egy hagyományos autóéhoz. Mivel ráadásul az ezeken a járműveken elérhető profit jóval magasabb, mint a hagyományos, pláne a szerényebb modellek esetében, így maguk a gyártók is ebbe az irányba tolják a termelési szerkezetüket.
Akárhogy is nézzük tehát a helyzetet, az autógyártók számára több pozitívummal kecsegtethet a 2022-es év, miközben a kevésbé tehetős fogyasztók egyre kevesebbet kapnak a pénzükért, vagy egyre többet várhatnak az egyre magasabb áron elérhető hagyományos autójuktól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.