Többnyire adunk mások véleményére. Akár a leendő kedvenc motoros kerti szerszámunk megrendelését intézzük, vagy éppen egy jó éttermet keresünk. Egy film kiválasztásakor is megnézzük, hány csillagot kapott.
Tanulmányok sora bizonyítja, hogy a fogyasztói értékelések fontosak a vásárlási döntéseink szempontjából, így ezt a felismerést mostanra a fogyasztóvédelmi jog is letükrözte: május 28. napjával hatályba lépnek a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmáról szóló törvény (röviden az ún. Fttv.) azon előírásai, melyek igen prudens működést várnak el mindazon vállalkozásoktól – így az online platformoktól és egyéni kereskedőktől is –, amelyek lehetővé teszik felhasználói vélemények, értékelések leadását és közreadását.
2022. május 28-tól az egész Európai Unióban, így hazánkban is tiltott magatartásnak minősül annak állítása a vállalkozások részéről, hogy a termék értékelését olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen megvásárolták a terméket, anélkül, hogy észszerű és arányos lépésekre kerülne sor annak ellenőrzésére, hogy az értékelések ilyen fogyasztóktól származnak. Senkit ne tévesszen meg az elsőre gumiszabálynak tűnő „észszerű és arányos lépések” fordulat, mert ez a jogi elvárás a gyakorlat szintjén egészen jól beazonosítható kötelezettségeket jelent:
mindazon cégeknek ugyanis, akik a termékükre vagy szolgáltatásukra vonatkozó fogyasztói véleményeket hozzáférhetővé teszik, javasolt elkészíteni és közreadni egy értékelési-moderálási szabályzatot.
A szankciók elkerülése érdekében lehetőleg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által elvárt tartalmi részletességgel, lehetőleg ugyanazon a felületen közreadva, ahol a fogyasztói értékelések szerepelnek. Tekintve pedig, hogy valós fogyasztói véleményeket és tapasztalatokat szabad csak közreadni, fogyasztóként semmiképp ne lepődjünk meg azon, ha az értékelésünk leadását megelőzően – például regisztráltatásunk révén – ellenőrizni igyekszik a cég, hogy valóban az ő termékét megvásárló fogyasztónak minősülünk-e.
Optimális esetben a fogyasztói értékelések hitelességének ellenőrzése nem nehezítheti meg túlzottan az értékelések közzétételét és nem riaszthatja el a fogyasztókat a véleményük benyújtásától. A megfelelő módszereket mindig az adott cég üzleti modelljére, tevékenységi körére tekintettel javasolt kialakítani, így például a csalárd tevékenység jelentős kockázatával járó platformoktól, melyek nagyobb erőforrásokkal rendelkeznek, mint a kisebb kereskedők, jelentősebb eszközök alkalmazását várhatják el a tagállami hatóságok.
Kerülendők továbbá az úgynevezett manipulatív kereskedelmi gyakorlatok is, mint például az előre kitöltött, pozitív értékelési minták alkalmazása, vagy a negatív fogyasztói értékelések törlése, valamint tilos a moderálási folyamat során kapcsolatba lépni a fogyasztóval azért, hogy az értékelését megváltoztassa. Elvárás, hogy a fogyasztó pontos tájékoztatást kapjon arról, hogy kivel szerződik – kereskedővel vagy másik fogyasztóval. Figyelmeztetni kell őt arra, hogy utóbbi esetben nem illetik meg az uniós fogyasztóvédelmi jog által a fogyasztóknak biztosított kedvező szabályok.
A keresési eredmények rangsorolásának főbb paramétereiről is világos tájékoztatást kell adni. Önmagában nem tilos az előnyösebb rangsorolás elérése miatt fizetést teljesíteni, de fel kell fedni a fizetett reklámokat és rangsorolást, méghozzá vizuálisan szembetűnő módon, úgy, hogy ne fordulhasson elő, hogy a fogyasztó a keresési eredmény megtekintésekor nem veszi észre a tájékoztatást. Tiltott továbbá a „sötét minták” alkalmazása, vagyis a fogyasztói döntéshozatal folyamatának észrevétlenül ható módszerekkel történő megzavarása is, melyekre szintén több példát is hoz az EU Bizottságának kapcsolódó közleménye.
A Versenyhivatal a közelmúltban számos, a cégek tájékoztatását célzó rendezvényen képviseltette magát és weboldalán Röviden, érthetően a 2022. május 28-tól hatályba lépő új rendelkezésekről címmel egy sor hasznos tanácsot is publikált. Javasolt ezek megfogadása, mert mellőzésük több esetben „fekete listás” Fttv.-tényállás megvalósítását eredményezheti, amikor is a jellemző forgatókönyv, hogy a hivatal nem fogad el kötelezettségvállalásra irányuló indítványt, ellenben pénzbírságot szab ki.
Ami a május 28-tól hatályos Fttv.-előírások megszegése miatti bírságok meghatározásának pontos módszertanát illeti, jól jönne a jogalkalmazónak, ha a GVH Bírság-Közleménye kiegészítésre kerülne, de feltehetően árbevétel-alapú bírságolást alkalmaz majd a hivatal, a bírság kiinduló összegének meghatározásakor optimális esetben nem a teljes, hanem csak az online értékesítési csatornán keresztül realizált nettó árbevételt alapul véve. A közeljövőben látni fogjuk az egyes jogsértéseket megállapító döntésekből, mennyibe fáj az arányos és észszerű lépések elmulasztása. A professzionális felkészülés mindenesetre ajánlottabb, mint valaha. A GVH hivatkozott javaslatain kívül a szankciók elkerüléséhez több EU Bizottsági Közlemény és szabvány is segítségül hívható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.