Két év megtorpanás után az idegenforgalmi keresletet az idei szezonban érdemben már nem befolyásolják a Covid–19-járványt övező körülmények, a velünk élővé szelídült vírus több szempontból mégis óvatosságra int, és a bizonytalan külpolitikai helyzet mellett az infláció következtében megugró utazási költségek is visszafoghatják az ágazat teljesítményét.
Bár az ENSZ Turisztikai Világszervezetének Turizmus-világbarométer (WTO World Tourism Barometer) című jelentése az optimista becslések szerint csak 2023-ra látja a turizmus visszatérését a 2019-es szintre, megállapítja, hogy az ágazat helyreállása Európában mutatja az egyik legbiztatóbb eredményeket. Az unió egészében az első negyedévben 23 százalékkal volt kevesebb a vendégéjszakák száma, mint 2019 ugyanezen időszakában, de az elmaradás mértéke fokozatosan olvad a hónapok előrehaladtával, áprilisban már csak 14 százalékos volt. A belföldi turizmus élénkülése a tagállamok túlnyomó többségében felülmúlta a külföldiét. Az unióban áprilisban a tagállamok nagyobb részében már meghaladta a belföldi turisztikai kereslet a járvány előttit, öt tagállamban pedig – Dániában, Svédországban, Hollandiában, Finnországban és Portugáliában – ez a növekedés kompenzálta a külföldi vendégéjszakák terén mutatkozó elmaradást is. Az említett tagállamokban a turizmus külföldiektől való kisebb mértékű függése, illetve a külföldi vendégéjszakák mérsékeltebb csökkenése tette lehetővé ezt az eredményt.
Hazánkban az év első öt hónapjában – a járványügyi korlátozások miatti alacsony bázissal is összefüggésben – összességében több mint négyszer annyi vendégéjszakát regisztráltak a kereskedelmi szálláshelyeken, mint egy évvel korábban. A legtöbb uniós tagállamhoz hasonlóan hazánkban is a belföldi turisztikai kereslet újjáéledése halad nagyobb léptekkel, 2022-ben január és május között a belföldi vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma 24, míg a külföldieké 38 százalékkal volt kevesebb a 2019-es azonos időszakinál. A belföldiek körében a Balaton, a külföldieknél a Budapest–Közép-Duna-vidék volt a legkedveltebb idegenforgalmi régió. A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ legfrissebb adatai szerint viszont az idei főszezon már a járvány előtti időszakhoz hasonló lehet.
2022 első öt hónapjában a hazai kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevétele az egy évvel korábbinak több mint ötszörösére nőtt, és bár 2019 első öt hónapjától összességében 13 százalékkal elmaradt, az összbevételen belül a belföldiektől származó rész már 4,6 százalékkal több volt a járvány előttinél. A belföldi turisztikai kereslet visszaesésének mérsékléséhez és a szállásdíjbevétel növekedéséhez jelentősen hozzájárult a Széchenyi-pihenőkártya keretösszegének emelése és szociális hozzájárulási adó alóli mentesítése a járvány időszakában. Ezek az összegek még az idei év bevételeire is pozitívan hatnak, az év első öt hónapjában a beváltott SZÉP-kártya összértéke 12 százalékkal több volt, mint 2019 azonos időszakában.
A hazai turisztikai szegmens jövőbeli sikerét alapozza meg a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia által előirányzott adatvezérelt ágazatirányítás és az erre épülő célzott marketingtervezés. A teljes turisztikai szektor digitalizálása több lépcsőben valósul meg, és már jelenleg is alkalmas a Központi Statisztikai Hivatal munkáját a szálláshely-szolgáltatókra vonatkozó adatokkal segíteni. Így a Magyar Turisztikai Ügynökség és a KSH által június 21-én aláírt együttműködési megállapodás eredményeként a jövőben az érintettek kettős adatszolgáltatásának kivezetése, és ezen keresztül adatszolgáltatói terhük mérséklése mellett megbízható, magas minőségű, a korábbinál naprakészebb és szélesebb körű adatok állnak majd a hivatalos statisztika rendelkezésére. A turizmussal kapcsolatos adatok felhasználása túlmutat az ágazat folyamatainak mérésén, a külkereskedelmi mutatók előállításához, valamint a makrogazdasági mutatókhoz és a fizetési mérleghez is alapul szolgálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.