A holnapi nap történelme valamikor 1998 őszén kezdődött. Az első Schröder-kormány egy SPD–Zöld-koalíció volt, ahol a környezetvédelmi és atombiztonságért felelős minisztérium élére egy Zöld-politikus került. Már 2002 áprilisában, pontosan huszonegy évvel ezelőtt módosították az atomenergiáról szóló törvényt: új atomerőművet nem lehet építeni, a meglévőket pedig „rendezett módon” be kell zárni. Itt a legfontosabb szabály az volt, hogy minden atomerőműre megállapítottak egy „maradvány elektromosáram-mennyiséget”, amelyet egy átlagos reaktor körülbelül harminc év működés alatt termelne meg – amikor ezt a mennyiséget egy erőmű elérte, akkor automatikusan bezárt. Az első ilyen a Stade volt, amelyik már 2003-ban leállt. Fontos, hogy itt időben még Fukusima előtt vagyunk a történetben.
Aztán jött az első „csavar” 2010. decemberben, amikor a második Merkel-kormány a fent említett atomenergiáról szóló törvényt módosította: a nukleáris energiából úgynevezett „áthidaló technológia” lett, amely segíti a zöldenergia-termelést (erről lesz szó lent). A maradvány elektromos áram mennyiségét megemelték, az atomerőművek bezárásának időpontját tizenkét évvel kitolták.
Ez a Mátyás királyos „be-is-zárom meg-nem-is” politika tökéletesen működött egészen 2011 márciusig, amikor a világ egy új japán szót tanult meg: Fukusima. Politikai kommentátorok szerint a kancellárt személyesen is megrázta a japán katasztrófa, és többen az atomenergia-törvény módosítására adott „égi figyelmeztetésnek” vették a Fukusima-tragédiát. Itt az időzítés a Zöldek számára tökéletes volt: csak három hónap telt el a fent említett törvénymódosítás és a japán tragédia között.
Három nappal (!!!) a Fukusima-baleset után a német kormány meghirdette az atommoratóriumot (2011. március 14.): minden 1980 előtt épült atomerőművet bezártak, és bevezették az egész nukleáris iparágra (nemcsak az erőművekre, de a tárolókra és az oktatóreaktorokra is) vonatkozó stressztesztet.
Ilyen bevezetés után nem volt igazi meglepetés, amikor 2011. augusztusban jött a második „csavar” az atomenergia kivezetéséről szóló történetben: a fent említett 2010-es „Mátyás-királyos” döntést most visszavonták, és Németország véglegesen elkötelezte magát az atomenergia 2022-es kivezetése mellett. Itt már nem lehetett megállítani a rombolást: nyolc atomerőmű működési engedélyét még 2011-ben visszavonták, majd még további hármat bezártak 2015 és 2019 között, végül még hármat 2021. decemberben.
A szörnyű orosz–ukrán háború még adott egy extra „csavart” a már egyébként is kacifántos történethez: tavaly ősszel a három maradék atomerőmű bezárását 2023. április 15-re, holnapra halasztották. Egy szörnyű háború második évében, egy eddig soha nem látott energiaválság harmadik évében az időjárástól függetlenül zsinóráramot termelő EU-reaktorokat bezárni nem tűnik tökéletes időzítésnek.
A fenti történelmi áttekintés után felmerül a gyakorlati kérdés: érdemes volt? Zöldebb és biztonságosabb lesz holnaptól Németország, mint a korábbi ötvennégy évben volt? A gyors leltár szerint mind a két kérdésre negatív a válasz.
A német zsinóráram termelésében az atomenergia helyét csendesen, de biztosan átveszi a földgáz és a szén.
Az elsővel az a gond, hogy importálni kell, a második rengeteg szén-dioxidot bocsát ki. Ez a német zöldpolitika „nesze neked, fogd meg jól” pillanata: az atomenergiát lecserélték import- (eddig főleg orosz, most LNG) gázra és erősen szennyező szénre. Ma már tudjuk, hogy a zöldenergia még nem tudja a leállított nukleáris termelést helyettesíteni: ameddig az áram tárolása kereskedelmi alapon nem megoldható, addig a szél- és napenergia csak egy érdekes lehetőség marad, amely földgáz- és szén-„kisegítés” nélkül nem működik.
Az atombaleset potenciális kockázatától sem szabadult meg Németország.
Az első francia atomerőmű, Cattenom mintegy tizenhét kilométerre van a német határtól. Ha ebben az EdF-erőműben egy robbanás történne, a Frankfurt–Mainnheim–Stuttgart régióban lakó milliók nem lennének biztonságban: ahogy 1986. áprilisban (pontosan most harminchét éve) Csernobil már megmutatta, a kiszabadult atom nem ismer országhatárokat. A francia atomenergia állandó potenciális kihívás marad a német Zöldek számára. A világon pont Franciaországban termelik a felhasznált elektromos áram legnagyobb részét atomerőműben, és az energiaátmenetért felelős miniszter a napokban szólította fel az EdF vezetését arra, hogy még az idén extra 30 százalékkal növeljék a francia atomerőművek termelését. Két szomszédos EU-ország ritkán reagál ugyanarra a kérdésre (mi legyen az atomenergia jövője?) ennyire különböző módon.
És van még egy politikaelméleti probléma is a fenti német bezárási programmal.
Ha Németország egy sziget lenne valahol Óceániában, akkor az antinukleáris politika egy belső ügy lenne. De Európa közepén ez a Robinson Crusoe-mentalitás nem működik. Az EU 2006 óta szorgalmazza (talán jobb szó: erőlteti) a market coupling (árampiacok összekapcsolása) rendszert. Ennek az a lényege, hogy a másnapi elektromos piacon Portugáliától Bulgáriáig lehetőleg egy árzóna legyen egész Európában. Az ötlet maga talán jó, de a gyakorlatban furcsa dolgok történnek. A német elektromos rendszer annyira nagy, hogy a market coupling országokban (kb. az EU 85 százaléka) felmegy az áram ára, ha Németországban nem fúj a szél és nem süt a nap (hideg teknő). Ilyenkor a német árampiac olyan „gravitációs” erővel szívja ki az elektronokat Magyarországról és a Balkánról, amire a market coupling tervezői talán nem is gondoltak. Itt a politikai kérdés az, hogy a német Zöldek antinukleáris döntésének felárát miért a bolgár kertész vagy a magyar kisnyugdíjas fizesse meg. Egy ködös, szélcsendes napon a német atomerőművek vidáman termelhetnének, és Európában olcsóbb lenne az áram.
Ha a fenti problémákhoz hozzáadjuk még az atomerőművek bezárása után felmerülő egyéb, ma még nem ismert kiadásokat, plusz a korábbi üzemeltetőknek fizetett kompenzációt, valamint a hiányzó atomenergia pótlására szánt (de tároló nélkül még nem jól működő) zöldenergia-források kiépítésének és támogatásának extra költségét (konzervatív becslés: 255 milliárd euró a következő tíz évben), akkor nem biztos, hogy az atomerőművek bezárása volt az elmúlt két évtized legjobb gazdaságpolitikai döntése Németországban.
Összefoglalva, a tűzön-vízen (és atomon) keresztül átvitt politikai kitartás ünnepe lesz holnap Németországban: két évtized küzdelem után le fog állni az utolsó három atomerőmű is. Ez a rövid írás azt szerette volna felvázolni, hogy az ünneplést követő holnapután még mindig az atomenergiáról fog szólni: a bezárás gyakorlati és pénzügyi kérdései bizony velünk maradnak a következő két (három) évtizedre…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.