Sokak előtt ismert már az a folyamat, hogy a veszélyek és különböző biztonsági kihívások korába lépve átalakulóban van a világgazdaság, így a globális ellátási láncok és a különböző, stratégiai jelentőségű termelőkapacitások is. Ezek együttesen rávilágítanak arra, hogy miért is fontos egy olyan ország számára, mint hazánk, amely nem rendelkezik az acél- és vasipar működéséhez, valamint működtetéséhez szükséges természeti erőforrások jó részével, mégis jelentős mértékű kohászati és ipari termelő infrastruktúra. Szembe kell nézni ugyanis a ténnyel, hogy a Dunaferr tovább működése ma egyszerre nemzetgazdasági és nemzetbiztonsági kérdés. Nemzetgazdasági szempontból nyilvánvaló ugyanis, hogy az országépítés és a mindennapokban az ország működtetése szempontjából sem lenne egy tartható állapot, hogy semmilyen érdemi vas- és acélipari alapanyag-termelés ne legyen hazánk területén. Mindazonáltal a háború valóságával közvetlenül szembesülő országként nemzetbiztonsági érdek is a történelmi léptékű haderőfejlesztés folyamatában, hogy a védelmi ipar számára kulcsfontosságú alapanyagokat előállítani képes Dunai Vasmű túljusson a különböző piaci és technológiai nehézségeken.
A Dunaferr számokbanA Dunaferr napjainkban is több mint négyezer ember számára ad munkát, beszállítóin keresztül pedig a vasmű több tízezer ember megélhetését biztosítja. A gyár két jelentős termelői, illetve feldolgozói kapacitással rendelkezik. Egyfelől hozzávetőleg másfél millió tonna nyersvasat képesek Dunaújvárosban évente feldolgozni, az úgynevezett meleghengerművi kapacitás pedig nagyságrendileg kétmillió tonnára tehető. |
A Dunaferr története az államszocialista tervgazdálkodás keretében megvalósított, erőltetett iparosítástól egészen napjainkig terjedő, hét évtizedet felölő időszaka fordulatokban gazdag volt. A történet nagyobbik felében ugyanakkor a magyar kohászat fellegváraként ismert vasmű szélmalomharcnak bizonyuló küzdelmet folytatott a technológiai lemaradással és annak valamennyi következményével. Ahhoz, hogy megérthessük a dunaújvárosi vasmű helyzetét napjainkban, háztartási példával élve, a helyzet olyan, mintha egy első generációs, az 50-es évekből való vegyes tüzelésű kazánnal ellátott lakással próbálnánk versenyben maradni a kiélezett ingatlanpiacon, ahol az embereknek még a legmodernebb kondenzációs kazánokkal működő otthonaik esetében is számon kell tartaniuk az energiafelhasználásukat, hogy elkerüljék a kellemetlen meglepetéseket a számlák érkezésekor. Adott ugyanis az alapításkori nevén Sztálin Vasmű, amelyet a szénkorszak vége felé hoztak létre, a legutolsó átfogó és mélyreható fejlesztéseit pedig az olajválság utáni bő másfél évtized alatt hajtották végre. Az alapvető technológiai fejlesztés szükségessége eszerint mára elkerülhetetlenné vált a termelés folytatása érdekében.
Önmagában persze a tény, hogy a Dunaferr termelési technológiája elavult és fejlesztésre szorul, még messze nem jelentené azt, hogy Dunaújvárosban hatalmas fejlesztések kezdődnének. Az utóbbi évtizedekben lezajlott uniós integráció nyomán azonban a gyárnak eleget kellett volna tennie számos környezetvédelmi előírásnak és követelménynek, hogy elkerülje a tetemes bírságok és egyéb kötelezettségek felhalmozását. Mindennek dacára a vasműben halmozódni kezdtek az ezen a jogcímen fennálló tartozások, olyannyira, hogy a Dunaferr 2022-es zsákutcába jutásáig, illetve az állami felszámolás és értékesítés idejére a kötelezettségek nagyságrendje már eurómilliárdokban volt kifejezhető. Vagyis az idén nyáron lezárult pályázati értékesítés során győztes indiai cégcsoport, a Liberty Steel úgy döntött a dunaújvárosi vasmű megvásárlása mellett, hogy azzal együtt kötelezettséget vállalt a tetemes adósság átvételére is. Ám ebben az esetben az adósság lehetőséget is jelent, hiszen hozzávetőleg másfél milliárd euró erejéig az új tulajdonos úgy dönthet, hogy a fennálló, alapvetően környezetvédelmi eredetű kötelezettségei teljesítését technológiafejlesztési, általános és energiahatékonyság-növelő beruházásokra fordítja. Ezáltal pedig valódi lehetőség nyílik a több százmilliárd forint értékű beruházás megvalósítására az elkövetkezendő években Dunaújvárosban.
A leállás, ami megmenti a gyáratMiközben a tények ismeretében megalapozottan beszélhetünk a vasműhöz kapcsolódó grandiózus ipari beruházok részleteiről, a Dunaferr dolgozóit és a dunaújvárosiakat hetek óta foglalkoztatja a döntés, amely szerint gyakorlatilag leállították a termelést a gyárban. Több ezer dolgozó kíséri feszült figyelemmel az eseményeket, és természetesen a helyiek is bíznak a pozitív fordulatban. Rideg szakmai távolságból szemlélve a helyzetet ugyanakkor megállapítható, hogy az értékesítés lezárásáig (a Liberty Steel jelenleg az Európai Bizottság jóváhagyására kénytelen várni) forintmilliárdok, a folyamat elhúzódása esetén -tízmilliárdok takaríthatók meg azzal, hogy a korábbi, súlyosan veszteséges működést nem folytatja az üzem. Könnyen belátható, hogy ezzel elsődlegesen éppen a Dunaferrben dolgozó több mint négyezer munkavállaló állása válik megmenthetővé, hiszen konyhanyelven fogalmazva ahelyett, hogy az új tulajdonos a működési veszteség kompenzálásával gyakorlatilag az ablakon öntené ki a pénzt, a pótolhatatlan tudással és szakértelemmel rendelkező munkaerő megőrzésére tudja fordítani. |
Adottak tehát a feltételei egy nagy ívű technológiaváltást célzó beruházáscsomagnak, és egyértelműen beazonosítható a Dunaferr új tulajdonosa részéről a szándék, hogy a jelenlegi munkavállalókra olyan stratégiai erőforrásként tekintsen, akikért jelentős anyagi áldozatokat hajlandó vállalni. Ezek fényében azonban felmerül a kérdés: hogyan tovább, Dunaferr? Milyen beruházásokat célszerű végrehajtani a vasműben? Mik lesznek ezeknek a fejlesztéseknek a hatásai a gyárra és a környéken élőkre? Ahhoz, hogy mindezekre a vállalati belső információk ismerete nélkül válaszolni lehessen, érdemes követni a pénz útját. Ha ugyanis tudjuk, hogy mi okozza a gyár deficites működését, értelemszerűen azonosíthatók a fejlesztési irányok is.
Tekintettel arra, hogy a Dunaferr tetemes adósságát jelentős részben környezetvédelmi bírságok és a különböző be nem fizetett kvóták teszik ki, a gyár jelenlegi fosszilisenergia-felhasználásának és az ebből következő drámai léptékű károsanyag-kibocsátásának a nagyarányú csökkentésére van szükség.
Tömören összefoglalva a Dunai Vasműben is fel kell váltani a szenet és a földgázt villamos energiára. Erre megoldás a jelenlegi kohók elektrokohókkal történő kiváltása, ami magával vonz egy sor további átalakítást is. Az átfogóan Greensteel, vagyis zöldacél-technológia révén pedig a Dunaferr az ágazat egyik legkorszerűbb üzemévé válhat az elkövetkező években, zászlóshajójaként a környezetvédelem és a fenntartható gazdasági fejlődés ügyének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.