Várhatóan az ősszel lát hozzá a parlament az antikorrupciós stratégia és cselekvési program megtárgyalásához. Erről ez idő tájt még egyeztetnek a pártok, de – a Világgazdaság információi szerint – jó esély van arra, hogy május közepére be is fejezik. A közelmúltban elkészült több mint százoldalas szakmai tervezet – miképpen az már korábban is körvonalazódott – 2014-ig négy területre koncentrálja az erőforrásokat: a párt- és a kampányfinanszírozás, valamint a közbeszerzési folyamatok átláthatóbbá tételére, a fejlesztési támogatások felhasználására, továbbá a hatósági engedélyezési eljárásokra. A stratégia 2010-ig terjedő szakaszának megvalósítása – a szabályozástól a szankciórendszer tökéletesítéséig – mintegy 200 millió forintba kerülhet.
Az Antikorrupciós Koordinációs Testület (AKT) által összeállított dokumentum a párt- és kampányfinanszírozási kérdésben egyebek közt leszögezi, hogy a pártok gazdálkodásában azonosítani szükséges mind a bevételi, mind a kiadási oldal problémáit, a költségvetési támogatások mértékét pedig reálisan kell meghatározni. Az AKT célszerűnek tartaná, ha korlátoznák a pártok érdekeltségébe tartozó gazdasági társaságok részvételét a közbeszerzési eljárásokban és az összhang megteremtését a számviteli szabályok és a pártok gazdálkodására vonatkozó rendelkezések között. A testület szerint mindenképpen indokolt a kampányidőszak és -költség meghatározása, esetleg a kampánykassza intézményének bevezetése is. Az előterjesztők különösen nagy hangsúlyt fektetnek a pártvagyon és az anyagi támogatások folyamatos és hatékony ellenőrzésére, illetve az ehhez szükséges feltételek megteremtésére. Ismeretes, hogy a csaknem húszéves párt- és kampányfinanszírozási törvény tervezete már jó ideje foglalkoztatja a parlamentet, de az ezzel kapcsolatos döntés a jelek szerint elhúzódik.
A közbeszerzési folyamatokban a jelenlegi rendelkezések finomítását, a túlszabályozás csökkentését, az eljárások egyszerűbbé tételét és monitorozását, valamint a résztvevők számára nyújtott állami szolgáltatások minőségének javítását jelöli meg az előterjesztés. Ebbe a programba illeszkedik már az a közbeszerzési törvénymódosító csomag, amely a napokban került a parlament elé. A javaslat ugyanis egyszerűsíti az eljárási rendet, igyekszik kiigazítani a problémás passzusokat, csökkenti az adminisztrációs terheket, lehetővé teszi a gyorsabb, hatékonyabb jogérvényesítést, és bevezeti az elektronikus utat.
A dokumentum szerint Magyarországon a következő évek legnagyobb antikorrupciós kihívását az uniós támogatások felhasználása jelenti. Az eljárások ugyanis többszintűek, sokszereplősek, bonyolultak, bürokratikusak. Problémát okoz az is, hogy a forrásokhoz való hozzáférés tudománya egy viszonylag szűk réteg kiváltsága, amely monopol-, illetve kartellszerű helyzetet teremt a hazai támogatási piacon. Ezt tetézi, hogy a források felhasználása nagyrészt közbeszerzési eljárások után történik, ami szintén folyamatos korrupciós veszélyt jelent. Ezért a stratégia elsőbbséget ad azoknak a programoknak, projekteknek, amelyek a hazai támogatási rendszerek szereplőire vagy forrásfelhasználási folyamataira koncentrálnak.
A lakosság mindennapi tapasztalata, de az uniós támogatási és közbeszerzési folyamatokkal is összefügg a hatósági engedélyezési eljárásokban elterjedt korrupció. Ezért a stratégia kiemelten kezeli a visszaélések féken tartását a hatósági engedélyezési gyakorlatban. Elsőbbséget ad azoknak a beavatkozásoknak, amelyek javítják a helyi önkormányzati funkciók és ügyviteli mechanizmusok átláthatóságát. A dokumentum szerint olyan – bizonyára jogszabályi – intézkedésre is sor kerül majd, amely szinte az ország teljes lakosságát érinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.