BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MÁV-mérleg: kilencszázmilliós veszteség a sztrájk miatt

Meghaladhatják a 900 millió forintot az idén már a kilencedik napot érintő gördülő vasutassztrájk összesített költségei – nyilatkozott a Világgazdaságnak Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője. A tegnap éjféltől kezdett munkabeszüntetés – amelyet 13 órakor felfüggesztett a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) – mintegy 100-150 millió forintos kárt okozott a MÁV-társaságoknak. A február elsején indult gördülő sztrájk miatt a legutóbbi – április 7-i – felfüggesztésig összesen 740 milliós veszteség halmozódott fel (lásd táblázatunkat).
A szóvivő elmondta: tegnap a vonatok 65-67 százaléka közlekedett a munkabeszüntetés alatt. A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 dolgozott, míg a nappali műszakos 2549 forgalomirányító mintegy 98 százaléka felvette a munkát.
Sigulinszki Tibor szerint teljesíthetetlenek a sztrájkolók követelései, a MÁV nem enged, így értelmetlen a munkabeszüntetés és annak folytatása. Bárány Balázs, a szakszervezet érdekvédelmi alelnöke ezzel szemben lapunknak elmondta: várható a sztrájk mielőbbi folytatása, és kitartanak a követeléseik mellett. Szerinte csupán idő kérdése a MÁV-val való megegyezés, biztos benne, hogy idővel enged a vasúti cég.
A VDSZSZ és a MÁV-társaságok között ma reggel 8 órakor folytatódnak az egyeztetések, mivel az elégséges szolgáltatások biztosításáról és a sztrájkkövetelésekről sem tudtak a tegnapi tárgyalásokon megállapodni. A szakszervezet továbbra is tartja magát ahhoz, hogy tízszázalékos többletbéremelést kapjon a kiszervezett MÁV-társaságok mintegy 15 ezer dolgozója a megajánlott 6,9 százalék felett. Ezt a követelést korábban jogellenesnek találta a bíróság, mivel a hatályos kollektív szerződésben foglalt bérmegállapodás megváltoztatását célozza. Ugyanakkor az igazságszolgáltató fórum nem minősítette jogellenesnek a privatizációval kapcsolatos igényre alapított munkabeszüntetést, mivel erről az érvényes kollektív szerződés semmilyen módon nem rendelkezett. Mint ismeretes, a sztrájkolók a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből 250 ezer forint egyszeri kifizetését kérik valamennyi – mintegy 35 ezer – vasutas számára. Nemrégiben az Eurostat delegációja konzultációt tartott a Központi Statisztikai Hivatalban a túlzotthiány-eljárással kapcsolatban. A szakértők ekkor azt az álláspontot fogalmazták meg, hogy ha a több mint százmilliárd forint privatizációs bevételt folyó kiadásra – például a személyszállítás finanszírozására – költik, az növeli az államháztartás hiányát, mivel költségvetési kiadást helyettesít. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.