Meghaladhatják a 900 millió forintot az idén már a kilencedik napot érintő gördülő vasutassztrájk összesített költségei – nyilatkozott a Világgazdaságnak Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője. A tegnap éjféltől kezdett munkabeszüntetés – amelyet 13 órakor felfüggesztett a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) – mintegy 100-150 millió forintos kárt okozott a MÁV-társaságoknak. A február elsején indult gördülő sztrájk miatt a legutóbbi – április 7-i – felfüggesztésig összesen 740 milliós veszteség halmozódott fel (lásd táblázatunkat).
A szóvivő elmondta: tegnap a vonatok 65-67 százaléka közlekedett a munkabeszüntetés alatt. A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 dolgozott, míg a nappali műszakos 2549 forgalomirányító mintegy 98 százaléka felvette a munkát.
Sigulinszki Tibor szerint teljesíthetetlenek a sztrájkolók követelései, a MÁV nem enged, így értelmetlen a munkabeszüntetés és annak folytatása. Bárány Balázs, a szakszervezet érdekvédelmi alelnöke ezzel szemben lapunknak elmondta: várható a sztrájk mielőbbi folytatása, és kitartanak a követeléseik mellett. Szerinte csupán idő kérdése a MÁV-val való megegyezés, biztos benne, hogy idővel enged a vasúti cég.
A VDSZSZ és a MÁV-társaságok között ma reggel 8 órakor folytatódnak az egyeztetések, mivel az elégséges szolgáltatások biztosításáról és a sztrájkkövetelésekről sem tudtak a tegnapi tárgyalásokon megállapodni. A szakszervezet továbbra is tartja magát ahhoz, hogy tízszázalékos többletbéremelést kapjon a kiszervezett MÁV-társaságok mintegy 15 ezer dolgozója a megajánlott 6,9 százalék felett. Ezt a követelést korábban jogellenesnek találta a bíróság, mivel a hatályos kollektív szerződésben foglalt bérmegállapodás megváltoztatását célozza. Ugyanakkor az igazságszolgáltató fórum nem minősítette jogellenesnek a privatizációval kapcsolatos igényre alapított munkabeszüntetést, mivel erről az érvényes kollektív szerződés semmilyen módon nem rendelkezett. Mint ismeretes, a sztrájkolók a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből 250 ezer forint egyszeri kifizetését kérik valamennyi – mintegy 35 ezer – vasutas számára. Nemrégiben az Eurostat delegációja konzultációt tartott a Központi Statisztikai Hivatalban a túlzotthiány-eljárással kapcsolatban. A szakértők ekkor azt az álláspontot fogalmazták meg, hogy ha a több mint százmilliárd forint privatizációs bevételt folyó kiadásra – például a személyszállítás finanszírozására – költik, az növeli az államháztartás hiányát, mivel költségvetési kiadást helyettesít. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.