Három forgatókönyv, négy stratégiai vállalatcsoport
Három lehetséges forgatókönyvet vázoltak fel a tanulmány készítői, ezeket a kiskereskedelmi szektort leginkább befolyásoló makrogazdasági tényezők alapján, így a GDP növekedése, az infláció, az árfolyam alakulása és a lakossági fogyasztás változása jellemezték.
Az üzletláncok csoportjai
(mérete és a versenystratégia alapján)
Kiszorítás
A nemzetközi láncok további erősödése valószínűleg kiszorítja a magyar piacról a kisebb hazai üzleteket. A „Nagyok”, eddig jobbára homogén csoportja várhatóan kettéválik, mivel a Tesco az eddigi üzletekhez képest kisebb egységek létesítését is tervezi, és ezzel az egy üzletre eső árbevétele jelentősen csökken majd a többi hipermarkethez képest” - foglalta össze a várható trendeket Karsten Hegel a PwC Üzleti Tanácsadás részlegének vezető menedzsere. Karsten Hegel szerint a „Közepes” boltok csoportjába tartozó vállalatok a kisebb boltok mellett szintén az erősödő verseny veszteseivé válhatnak. Miközben erősítik költségvezetési stratégiájukat (melynek fókuszában a nagy mennyiség és alacsony költségek állnak), mégsem képesek lépést tartani a versenytársakkal. Ennek következtében a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén el is tűnhetnek a piacról.
Erősítik a saját márkákat
A sajátmárkás termékek további erősödése minden bolttípusban egyaránt várható. A gazdaság alakulásától függően, az optimista forgatókönyvben – a lakosság magasabb rendelkezésre álló jövedelme miatt – kisebb, míg a pesszimista forgatókönyv esetén a vállalatoknak nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a saját termékekre, növelve azok számát és előtérbe helyezve az olcsóbb típusokat. Ez különösen igaz a költségvezetési versenystratégiát követő üzletekre, amelyek elsősorban alacsony árakkal versenyeznek és egyszerűbb, „márkátlan” termékeket forgalmaznak, ilyenek a „Nagyok”, a „Közepes boltok” és a „Diszkontok”.
Akik a neves márkákra teszik a voksukat
A „Specializált boltok” esetében a sajátmárkák mellett a hangsúly továbbra is a márkatermékeken lesz, mivel számukra recesszió esetén is a márkatermékek és a magas szolgáltatási színvonal jelenti a versenyelőny forrását. A sikeres megkülönböztető stratégia eredményeként a vásárlók az egyedi élményt alacsonyabb árérzékenységgel és magasabb hűséggel honorálják.
A gazdaság alakulása alig befolyásolja egyes cégek reakcióit
A „Diszkontok” és „Specializált boltok” részéről a PwC nem vár jelentősen eltérő reakciókat a különböző szcenáriók esetén. A „Diszkontokat” minden esetben a nagyon alacsony árak, a márkás termékek kisebb aránya, a saját termékek túlsúlya, kisszámú kiszolgáló személyzet és alacsony színvonalú szolgáltatás jellemzi. Ezzel a stratégiával a leginkább árérzékeny vásárlókat célozzák meg, és várhatóan tovább növelik piaci részesedésüket. Gyengébb gazdasági környezet esetén a többi üzlet típus is egyre több, a diszkontok stratégiájára jellemző elemet fog átvenni, ebben az esetben a „Diszkontok” az úttörők előnyét élvezik majd. A „Specializált boltok” a gazdaság alakulásának függvényében változtatják majd termékkínálatukat. A gazdaság fellendülése esetén növekvő versennyel kell szembenézniük, ezért várható, hogy erősebben fognak a specializált termékekre fókuszálni és promóciójukban a megkülönböztetett kínálatot hangsúlyozni.
Szigorítják a franchise követelményeket
A boltok számát és elhelyezkedését illetően határozott változások várhatók a „Közepes boltok” életében. A hipermarketek és diszkontok által támasztott verseny miatt várható, hogy ezek a vállalatok korlátozni fogják a városi üzleteik számát. Ehelyett inkább a kisebb településeken nyitnak újabb egységeket, mivel itt a fogyasztók a heti, kétheti nagybevásárlás helyett inkább a kis és közepes üzleteknek kedvező napi bevásárlást részesítik előnyben. Egy pesszimista forgatókönyv esetén a városi üzletek drasztikus leépítése is elképzelhető, amely során a cégek csak a legkiválóbb helyszíneket tartják meg. Másik fontos tendencia, hogy egyes „Közepes boltokat” franchise rendszerben működtető cégek nem határoznak meg kellően magas minőségi elvárásokat a hálózati tagokkal szemben - például az üzletek tisztasága tekintetében. A tanulmány felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlók megtartása érdekében a franchise követelmények szigorítása szükséges, és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az üzletek ellenőrzésére, esetleges elmarasztalására.
Nemzetközi beszerzés kiaknázatlan lehetőségei
A nemzetközi beszerzésben rejlő lehetőségek számos előnnyel kecsegtetnek nemcsak a multinacionális, hanem a közepes méretű vállalatok számára is. A nemzetközi együttműködés révén erősödik az alkupozíciójuk a nagyobb beszállítókkal szemben, valamint lehetőségük nyílik a regionális viszonylatban legjobb feltételeket kínáló beszállítóval megállapodni és az sem elhanyagolható, hogy a nemzetközi beszerzés révén olyan termékeket is megjelentethetnek az üzletek polcain, amelyek itthon nem elérhetők. A pesszimista forgatókönyv esetén a regionális beszerzés jelentősége várhatóan háttérbe szorul, a „Közepes boltok” esetében kifejezetten a helyi beszerzés jelentőségének növekedését valószínűsíti a tanulmány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.