Hosszú éveken át nem volt az ritka, hogy akár négy - hat hónapra előre is érkeztek megrendelések, a hazai és a külföldi piac is egyaránt felvette az előállított hordókat — mondja a jászberényi Kalla Pál kádármester. — Azután az uniós szabályzók érkezésével, illetve a borászat bizonyos szintű átalakulásával — egyre inkább teret hódított a műanyag-, illetve rozsdamentes acélból készült tartály — mind kevesebb szükség volt a hagyományos fahordókra. Igaz, a legízletesebb, legjobb minőségű borok ma is fahordókban érlelődnek, viszont az ezekhez szükséges minőségi hordókból egyre kevesebbet vár tőlünk a piac.
A kádármester elmondta, hogy ilyen szempontból nincs különbség a hazai és a külföldi piac elvárása között. A kereslet mindenhol kisebb lett a termékük iránt. Erre az alaphelyzetre érkezett meg az elmúlt év második felében a gazdasági válság.
— A korábban meglévő kapcsolatok természetesen nem váltak semissé, az ember sem felejtette el a mesterséget egyik pillanatról a másikra, viszont megrendelés alig van. Enélkül pedig tervezni sem lehet.
A napi forgalom alakulásán, illetve az emberek igényein is egyértelműen látszik, hogy kétszer is meggondolják, hová tegyék a pénzüket.
— A legtöbb családban arra van pénz, hogy az étezést, illetve a rezsiköltégeket kifizessék — mondta Oszvald Nándor jászberényi ötvös mester. — Ilyen helyzetben pedig nem lehet csodálkozni azon, hogy az egyéb kiadásokat visszafogják. És nem csak a családoknál van ez így, hanem a nagyobb cégek is kivárnak, visszafogják megrendeléseiket. — Vagy az a megoldás, hogy még inkább szakosodik a mesterember, és még szűkebb réteg számára kínálja a termékeit. Megoldás volna az is, hogy az eddig megszokott minőségből engedjen az ember és nagyobb mennyiségben állítson elő termékeket. A kereslet viszont itt is csökken.
Érdeklődésünkre, hogy miért nem vesznek fel fejlesztési hitelt a vállalkozó elmondta, hogy az csak úgy jelentene megoldást, ha volna megrendelés. Piac nélkül viszont aligha gondolhatnak fejlesztésre, mert a vásárló nélküli termelés csak a veszteségeket növelné.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.