Értékben a bolti eladás növekedési üteme 1-4 százalékra mérséklődött, mivel az alapanyagok áremelkedésének hatása csökkent - állapítja meg a Nielsen piackutató cég havonta megjelenő "Economic Current" információs kiadványa az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok ez év januári trendjeiről.
Az összegzés szerint a fogyasztók, ha lassan is, de növekvő arányban fordulnak a kereskedelmi márkás termékek felé. A vásárlók az olcsóbb üzletek felé "mozdulnak el", ami különösen az Egyesült Államokban, Spanyolországban, Dániában és Olaszországban figyelhető meg.
A Nielsen felmérése szerint általában nem csökkent a vásárlások gyakorisága. Ugyanakkor továbbra is növekszik az egy vásárlásra jutó költés, mivel az emberek több árut készleteznek otthon, mint korábban. Lényeges jelenség, hogy a fogyasztók bizalma világszerte erősen csökken.
Nyugat-Európában az értékben mért forgalom legjelentősebb növekedését Nagy-Britanniában regisztrálta a Nielsen, 5 százaléknál nagyobb mértékben, a legutóbbi két év januárját összevetve. Az eladás legnagyobb mértékben, 4 százalékot meghaladóan Spanyolországban csökkent. Mennyiséget tekintve is sokkal kevesebbet adtak el Spanyolországban, mint egy évvel korábban. Figyelemre méltó aktuális változás még Németországban a vásárlások gyakoriságának jelentős csökkenése, illetve Nagy-Britanniában annak emelkedése.
A Nielsen kiadványa szerint a fogyasztói bizalom erősen csökken mind a nagy nyugat-európai országokban, mind az Egyesült Államokban. A fogyasztói bizalom mutatója némi javulást a nagy, fejlődő országokban jelez, így Oroszországban, Kínában, Indiában és Brazíliában.
A Nielsen szakértői a januári trendek közül hangsúlyozzák: A gyártók újragondolták promóciós terveiket, hogy megnyerjék az olcsóbb, akciós vásárlási lehetőségeket kereső fogyasztókat. Fontosnak tartják, hogy a költségek optimalizálásánál a vállalatok döntéshozói különös gonddal kezeljék promóciós ráfordításaikat. A válság alatt fontosnak tartják a termékfejlesztést, ilyenkor a legnagyobb sikert ígérő újdonságokat érdemes bevezetni a piacra.
"Gyártóknak a mostani nehéz időkben érdemes fokozni erőfeszítéseiket márkáik értékének növelése érdekében" - mutatnak rá a Nielsen szakértői a 2009 januári globális piaci trendekkel kapcsolatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.