A háztartásban használatos fogyasztási cikkek mintegy hetven százalékát a nők vásárolják, ráadásul vásárlásaik dinamikusabban nőnek, mint India és Kína fogyasztói piaca együttvéve. Jellemzőjük az is, hogy vásárlóként a férfiaknál sokkal tapasztaltabbak és döntéseik kevésbé állnak racionális alapokon. Ez az érem egyik oldala. A másik pedig az, hogy az üzleti életben – beleértve a kereskedelmet is – vezetői szinteken férfiuralom van.
A férfi menedzserek zömének vagy halovány elképzelése sincs arról, hogy milyen alapvető szerepet játszanak a nők a gazdaságban, vagy nem értik a női lélek rejtelmeit, azt, hogy miként kellene kiszolgálni őket. Az okok sokrétűek, kezdve azzal, hogy nem végeznek megfelelő mélységű kutatásokat, s így nem is tudják, hogyan, milyen csatornákon szerzik be a nők az információikat. A férfiak emellett nem érzik, s nem is érzékelik azt, hogy a nőket szinte mindig szorítja az idő. A férfi menedzserek jobbára más férfi vezetőkkel közösen döntenek az új termékekről, árazzák be azokat és dolgozzák ki a marketing kampányokat. S végül, de korántsem utolsósorban, a férfi menedzserek nem számolnak azzal, hogy az értékesítése szánt termékek nem minden esetben működnek úgy, ahogy azt hirdetik róluk.
A BCG által 22 országban, 15 ezer nőt és 5 ezer férfit megszólaltató felmérésen alapuló kutatás eredményeiről beszámol a Wall Street Journal egyik minapi cikke, amely nevesíti is azt a tíz – a női vásárlók által a leggyakrabban beszerzett termékek megalkotása és marketingje során elkövetett – tipikus hibát, hiányosságot, amelyre most feketén-fehéren fény derült.
A tíz leggyakrabban elkövetett hiba
- a férfiak nem veszik figyelembe az érzelmi töltetet – miközben a nők nem feltétlenül praktikus okokból vásárolnak; nem véletlen, hogy divatciklusok is irányítják a nőket;
- a férfiak hajlamosak árcsökkentésre, amikor nem megy a bolt – miközben a nők a csökkentett áru terméket és szolgáltatást gyakran csak másod- vagy még alacsonyabb osztályúnak tart;
- a férfiak nem cserélik le a termékskálát évente, inkább módosítgatnak a termékeken – miközben a nőket sokkal jobban érdekli az, hogy mi új, mi számít újdonságnak, s szeretnék, ha elkápráztatnák őket a legújabb "csodákkal";
- a férfiak kis változtatásokkal "nőiesítik" a férfi vásárlók körében bevált termékeket – miközben a nők átlátnak a szitán, felismerik, hogy eredetileg nem a számukra készült a termék, és nem is veszik meg azokat;
- a férfiak kevéssé készek a férfi és a női vásárlók közötti különbségtételre - miközben a nők nem hajlandóak megvenni azokat a termékeket, amelyeket nekik "IS" kínálnak;
- a férfiak hajlanak arra, hogy a marketing kampányokat sztereotípiákra alapozzák - miközben a nők elvárják, hogy pontosan őket célozza meg a kommunikáció;
- a férfiak nem fordítanak elegendő figyelmet az időt megtakarító megoldások alkalmazására - miközben a nők a legnagyobb kihívásuknak azt tartják, hogy az időbeosztást is beleértve egyensúlyt teremtsenek életükben;
- a férfiak csekély empátiát tanúsítva elhanyagolják a közvetlen környezet fontosságát - miközben a nők számára a személyes kapcsolat kiemelkedően fontos, s egy elégedett női vásárló tízet hoz magával;
- a férfiak általában a funkcionalitásnak, a hosszú élettartamnak és az árnak fordítanak igazán figyelmet - miközben a nők számára az a fontos, hogy izgalmat, kalandot és a tanulási lehetőséget is hordozzon egy-egy termék;
- a férfiak alábecsülik a szeretet fontosságát - miközben a nők, különösen az időzavarban lévők, olyan termékeket keresnek, amelyekkel ki tudják fejezni a szeretetüket.
Mindezeket szem előtt tartva írja a felmérés szerzője - Michael J. Silverstein - a cikkben: azok a vállalatok juthatnak előnyhöz, amelyek versenytársaiknál előbb ismerik fel a fenti megállapítások igazát, s ennek megfelelően lépnek. Azaz, felmérik és felosztják a piacot, jelentős erőfeszítéseket tesznek, hogy elkészíthessék a részletes piaci térképet, s listát készítenek arról, mivel elégedetlenek a nők, illetve, hogy milyen prioritási sorrendben foglalkoznak ezekkel az elemekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.