BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szállítók sem úszták meg

A szállítókat sem kímélte a válság, ami ráadásul felerősítette a hazai szereplők versenyképességi hátrányait is. A szállított áruk tömege 12, az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal esett vissza 2009-ben – tudatta a Központi Statisztikai Hivatal. A tavalyi 303 millió tonnánál utoljára 2004-ben volt kevesebb szállított áru Magyarországon, a visszaesés azonban nagyjából megfelelt az árutermelő ágazatok teljesítményének.

A helyközi személyszállítás viszont a gazdaság átlagánál kisebb, 5 százalékos csökkenést szenvedett el mind az utasok számában, mind utaskilométerben mérve. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma 8,1 millió fő volt, ez 4 százalékos mérséklődésnek felel meg. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma viszont drasztikusan visszaesett. A tavalyi 76 ezer jármű 57 százalékos visszaesést jelent a 2008-ban első alkalommal regisztrált állományhoz képest.
Jelentősnek nevezte a szállítások tavalyi visszaesését Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének főtitkára. Lényegesen kevesebb volt a megbízás, ez a jövedelmezőségre is rányomta a bélyegét, és az idei évre sem látszik érdemi változás – fűzte hozzá. Többen hagyták el a szakmát, mint amennyien érkeztek, nagyjából ezer vállalkozással lett kevesebb 2009 során – mondta a főtitkár. A kilátásokat még nagyon bizonytalannak nevezte, főként a nagyobb építőipari beruházásoktól, illetve a kiskereskedelem élénkülésétől függ, mikorra lábalhat ki az ágazat, de ezt még nem az idei évre teszi a szakember.
A KSH adatai nem lepték meg Karmos Gábort, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettesét sem, mint lapunknak mondta, a gazdaság teljesítményének változása rendszerint hamar érezteti hatását a szállításokban. Két, a fuvarozók szempontjából negatív folyamatra hívta fel a figyelmet: egyrészt nőtt a saját számlás szállítások aránya, másrészt a külföldi vállalkozók is teret nyertek a hazai piacon. Utóbbira ugyan nincs KSH-adat, azonban az MKFE-tagok visszajelzései ezt támasztják alá. Az okok közül a főtitkárhelyettes kiemelte a környező országokhoz mérten versenyképtelen vállalkozási környezetet, amely miatt már nemcsak szlovák és lengyel, de román és még az unión kívüli fuvarozók is egyre nagyobb számban megjelentek a hazai piacon.
Különösen nagy hátránynak tartja Karmos a jövedékiadó-emelés nyomán megdrágult üzemanyagot, amely még a hazai vállalkozókat is arra készteti, hogy inkább külföldön tankoljanak. A vállalkozások elvándorlása pedig lényegesen csökkenti az adóemelésből származó bevételi többletet – emelte ki a szakember. Már annak is örülne, ha az idén nem csökkennének tovább a szállítási megbízások, és legalább a környező országokkal egyező vállalkozási feltételekhez jutnának.

Benke Dávid A szállítók sem úszták meg -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.