Szeptember elsejétől a közigazgatási hivatalok újra megyei szintre kerülnek, ellátják az önkormányzatok törvényességi felügyeletét, de emellett jelentősen kibővül a feladat- és hatáskörük – jelentette be a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi államigazgatásért felelős államtitkára.
Jelenleg mintegy 30 dekoncentrált szerv működik az országban, ezek a különböző minisztériumok irányítása alatt az állami, kormányzati feladatokat látják el. Ősztől működési integráció alakul ki közöttük a közigazgatási hivatalokon keresztül. Január elsejétől pedig még szorosabb lesz a kapcsolat, hiszen a közigazgatási hivatalok közvetlen irányítást gyakorolnak ezen intézmények fölött, s ettől az időponttól kezdve nevezhetjük őket kormányhivataloknak. Ez nem egyszerűen hivatali átstrukturálást jelent – fogalmazott az államtitkár –, hanem komoly s pozitív következményei lesznek az ügyfelekre, állampolgárokra nézve. Többek között egyablakos ügyintézést vezetnek be, ez jelentősen meggyorsítja és leegyszerűsíti a hivatali eljárást.
Szabó Erika szerint ugyanis vissza kell állítani a közigazgatás rangját. Az EU Barométer vizsgálata szerint a magyarok bizalma a területi és a helyi hatóságokban alacsonyabb, mint az uniós átlag. Ugyanakkor a magyarok több mint harmada úgy érzi, az életét leginkább ezek a hatóságok képesek segíteni vagy hátráltatni.
Dekoncentrált szervezetek
A rendszerváltozás előtt a tanácsrendszer keretében egységes területi közigazgatás működött. 1990-től azonban létrejött a központi szervektől függő, a kormány feladatait ellátó dekoncentrált területi államigazgatás, illetve a helyi közügyeket intéző területi és települési önkormányzati igazgatás. A megyei tanácsrendszer feladatainak kisebb része az önkormányzatokhoz került, a nagyobb hányada azonban a döntően megyei, kisebb részben regionális illetékességű dekoncentrált szervekhez került, ennek révén ez utóbbiak jelentősen megerősödtek.
A megyei szintű államigazgatási rendszer azonban az elmúlt években átalakult, regionális hivatalok jöttek helyette létre. Ám ezzel az akkor ellenzékben lévő Fidesz nem értett egyet, ők továbbra is a megyéket preferálták, mondván, a megyéknek ezeréves hagyományuk van Magyarországon, másfelől az állampolgároknak is célszerűbb, ha nem a távolabbi regionális, hanem a közelebbi megyeszékhelyre kell utazniuk az ügyeik elintézése végett. Így a Fidesz kormányra kerülése után várható volt a megyei kormányhivatalok megalapítása. A dekoncentált szervek közé tartoznak többek között a földhivatalok, a munkaügyi központok, a népegészségügyi és tisztiorvosi szolgálatok, az adóhatóságok, a katasztrófavédelmi, továbbá vízügyi igazgatóságok, a műszaki biztonsági felügyeletek, a kulturális örökségvédelmi irodák, a környezetvédelmi felügyelőségek, erdészeti szolgálatok, nemzeti parkok.
Széchenyi-program felturbózva
A kis- és középvállalkozások újfajta támogatásokhoz juthatnak – hangzott el ez is a kormányszóvivői tájékoztatón. Augusztus elsejétől a Széchenyi-forgóeszközhitel-programban a cégek – a hitelportfóliójuk racionalizálása, piacaik megtartása és bővítése érdekében – 25 millió forintot kaphatnak hároméves futamidőre. A szeptember elsején induló Széchenyi beruházási hitelprogram keretében tízéves futamidővel legfeljebb 50 millió forintot vehetnek fel. Ugyanilyen limitösszeggel és futamidővel Széchenyi-önerőhitel-program kezdődik a jövő évtől, hogy a vállalkozások nagyobb arányban vehessenek részt a pályázatokon és valósíthassanak meg sikeres projekteket.
„Az ötlet jó, nem úgy, mint a mamutminisztériumoké”
Kajdi József ügyvéd, közigazgatási szakértő jónak tartja az ötletet, szakmailag nem talál kifogásolnivalót a kormányhivatalok létrejöttében. Sőt, ésszerűbb, hatékonyabb, olcsóbb lehet ez a rendszer, mint a mostani, amelyben túl sok a szervezet – állítja. Persze a puding próbája az, ha megeszik, a gyakorlati működést pedig nagyban befolyásolja, hogy az új szisztéma megvalósításához szükséges jogi szabályozás milyen színvonalú. A jelenlegi kormány előszeretettel adja ki a tervezet készítésének munkáját külső ügyvédi irodáknak, s ezek nem mindig vannak a helyzet magaslatán – jelentette ki. Ugyanakkor Kajdi szerint a mamutminisztériumok koncepciója nagyon elhibázott, számos visszajelzés van arra, hogy nem vált be ez a rendszer.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.