Bár a programmal Pekingnek nem csak saját gazdasági növekedését sikerült magas szinten tartania, de tavaly a globális gazdaságot is megmentette a recessziótól, a mellékhatások csak most lesznek igazán érezhetők.
A leginkább kézenfekvő problémát a bedőlő hitelek várható felfutása jelenti majd. Tavaly a kínai bankok – a pekingi elvárásokat is túlteljesítve – 9,6 ezer milliárd jüan értékben helyeztek ki új hiteleket, ami majdnem a duplája volt az egy évvel korábbi szintnek. Az idén további 7,5 ezer milliárd kihelyezése várható. Az összeg legnagyobb része a helyi kormányzatokhoz került, amelyek nagyszabású infrastrukturális fejlesztésekbe kezdtek.
A helyi kormányzatok számára ugyan elvileg tilos a hitelfelvétel, ám a tilalmat finanszírozási mechanizmusok ezreinek a létrehozásával kerülték meg, így végül az idei év közepéig 7,66 ezer milliárd jüanos adósságot halmoztak fel. A kínai hatóságok úgy számolnak, hogy az összeg 26 százaléka, mintegy 2 ezer milliárd jüan esetében komoly a fizetésképtelenség kockázata. Öröm az ürömben, hogy a kínai állam eladósodottsága a fejlett országok mércéjével még mindig alacsony, a GDP 20 százalékát sem éri el. A helyi kormányzatok legkockázatosabb adósságai a GDP mintegy 6 százalékát teszik ki.
A gazdaságot elárasztó pénzözön ugyanakkor az ingatlanpiaci buborék kialakulásával kapcsolatos aggályokat is felfűtötte, illetve általában is az infláció gyorsulásával fenyeget. A legfrissebb adatot csütörtökön teszik közzé, és az a várakozások szerint 4 százalékos, októberi drágulásról tanuskodik majd. A maga részéről a jegybank mindenesetre már megkezdte a szigorítást: az előző hónapban közel három év után először megemelte a kamatlábakat, és a hitelezés visszafogására az idén már négy alkalommal szigorított a banki tartalékokra vonatkozó előírásokon.
Az ugyanakkor biztosnak tűnik, hogy a fiskális ösztönzők kivonása csak fokozatosan mehet majd végbe. Itt ugyanis nagyszabású fejlesztések finanszírozásáról van szó: kikötők, autópályák és vasútvonalak építéséről.
A derűlátóbb elemzők arra számítanak, hogy az infrastrukturális kiadások folytatódása mellett Peking végre a szerkezeti reformok végrehajtására fordítja majd erőforrásait, például az egészségügy vagy az oktatás területén.
Mások azonban attól félnek, hogy a válságkezelés címén elköltött milliárdok éppenséggel a szerkezeti torzulások állandósulásához járulnak majd hozzá, aláásva az ország hosszútávú növekedési potenciálját. Az biztos, hogy az elmúlt két évben a beruházási láz háttérbe szorította azokat a reformokat, amelyek a gazdaságot egy inkább a fogyasztásra alapuló modell irányába mozdították volna el. Beszédes az az adat, amely szerint Kína tavalyi növekedése 90 százalékban volt a beruházások számlájára írható.
Az Ázsiai Fejlesztési Bank nemrég arra figyelmeztetett, hogy az eltúlzott beruházási tevékenység ronthatja az ország termelékenységét, és kapacitás-feleslegek kialakulásához vezethet egyes iparágakban. Az is problémát jelenthet, hogy a növekedés és állásteremtés motorjává vált magán vállalkozások számára nem tett jót a kormányzati túlköltekezés, hiszen a pótlólagos források az állami óriásokhoz jutottak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.