Igaz ugyan, hogy a befektetőkkel készített különféle felmérések tanulsága szerint nem az adó szintje, még kevésbé egy fajtájának, a társasági adónak a kulcsa a döntő abban, hol vágnak bele egy-egy új projektbe, azért az kétségtelen tény, hogy a kulcs nagysága egy a fontosabb versenyképességi szempontok közül. Magyarország társaságiadó-szintje ez év nyaráig szépen belesimult a tőlünk északabbra és keletebbre fekvő régióbeli országok átlagába, lényegesen elmaradva azonban a délkelet-európai gazdaságok által kínált szinttől. A KPMG felméréséből azonban már az látszik, hogy az idén nyáron az 500 millió forint éves nyereségig 10 százalékosra csökkentett társaságiadó-kulcs (500 millió felett maradt az eddigi 19 százalékos teher) a cégek túlnyomó többsége számára nemzetközi összehasonlításban is a legkedvezőbbek közé került. Egyelőre a jövő évről nem tudni biztosat – ahogy László Csaba, a KPMG adópartnere rámutatott: jövőre az adatok egész más képet mutatnak majd. Világszerte sok ország jelent be 2010 utolsó hónapjaiban és 2011 kezdetén hatályba lépő adókulcs-módosításokat.
Az összehasonlító tanulmány egyébként arra is felhívja a figyelmet, hogy miközben a társasági adók terén az utóbbi években jobbára mérséklődés volt a trend, addig a közvetett adóknál éppen ellenkező a tendencia. Ez várható az elkövetkező időszakban is. Például több térségbeli állam – többek között Románia vagy éppen Lengyelország – már jelezte is, hogy emeli az általános forgalmi adó kulcsait. Magyarország e téren nem változtat.
Magyar hatások
Az évközi adókulcs-módosítás közel 262 ezer pozitív adóalappal rendelkező társas vállalkozásnak, az adóbevallást benyújtó mintegy 362 ezer társas vállalkozás durván 72 százalékának mérsékli a terheit. Igaz, ezek között csak négyezer középvállalkozásnál nagyobb cég van – olvasható a gazdasági tárca összesítésében.
A lépés az idén egyébként 70 milliárd, jövőre 140 milliárd, 2012-ben pedig 148,3 milliárd forint nyereséget hagy a vállalkozásoknál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.