Mivel azonban a változás érzékenyen érinthet sok európai cipőgyártót – elsősorban a kis- és közepes vállalkozásokat –, Brüsszel egy éven keresztül figyelni fogja a lépés következményeit, és negatív hatás esetén gyorsan meghozza a „megfelelő intézkedéseket” – emeli ki a közlemény. Az európai cipőgyártók szövetsége (EFA) mindenesetre üdvözölte a lépést, de szintén hozzátette, hogy árgus szemekkel figyelik majd a fejleményeket.
A fogyasztók szempontjából jó hír a vámok eltörlése, mivel az olcsóbbá teheti az Ázsiából érkező cipőket. Igaz, szakértők szerint gyors és nagy árcsökkenésre nem kell számítani, mivel a bér- és alapanyagköltségek a közelmúltban igencsak megnövekedtek.
A Kínából, illetve Vietnamból érkező cipőkre még 2006-ban vezetett be az Európai Unió 16,5, illetve 10 százalékos védővámot, majd 2009 decemberében 15 hónappal kitolta érvényességüket. Az intézkedést azzal indokolták, hogy a távol-keleti gyártók dömpingáron szállítanak cipőket az EU-ba, miközben – Brüsszel állítása szerint – mindkét ázsiai ország adókedvezményekkel és olcsó hitelekkel segíti azokat.
A kínai gyártók viszont jogszerűtlennek tartották a büntetővámokat, és azok mértékét is kifogásolták, mondván, azok valójában egyes dél-európai gyártók érdekeit szolgálják. Emiatt négy cipőgyár az Európai Bíróságnál megtámadta a döntést – kérelmüket elutasították –, a kínai kormány pedig a Világkereskedelmi Szervezetnél panaszolta be az uniót.
A kérdés az EU-tagállamokat is megosztotta: míg a gazdaságilag jelentős cipőiparral rendelkező dél-európai országok (Spanyol-, Olaszország és Portugália) a vámok fenntartása mellett kardoskodtak, addig Nagy-Britannia és a skandináv országok az eltörlésük mellett tették le voksukat. Utóbbi álláspontot képviselte az EFA is, amely már 2009 végén jelezte: nem látja szükségét a vámnak. Szerinte az nem kedvez a fogyasztóknak és az iparágnak sem, mivel felfelé nyomja az árakat.
Ötből négy cipő ázsiai itthon
Korábbi közlés szerint a magyar cipőpiac nagysága évi 33 millió pár, ebből mintegy 26 millió pár érkezik az EU-n kívülről, jellemzően Ázsiából. 5-6 millió az EU-n belüli, főleg olasz, osztrák és német import, míg a magyar gyártók mindössze egymilliót értékesítenek a hazai piacon. A 33 millió párból egyébként mintegy 20 millió bőr felsőrészes lábbelire vonatkozik a védővám. Uniós szinten évente több száz millió euró értékű, Ázsiából származó árut érint az intézkedés, amelynek hatályon kívül helyezése olyan nagy nemzetközi vállalatoknak is kedvez, mint például az Adidas vagy a Puma. Utóbbiaknak ugyanis az említett távol-keleti országokban is vannak gyártóegységeik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.