Orbán Viktor miniszterelnök május 24-án váratlanul, de nem előzmények nélkül bejelentette: a kormány 1,88 milliárd euróért megvásárolta az orosz Szurgutnyeftyegaz-tól a Mol 21,2 százalékos részvénycsomagját. A tulajdonszerzés külpolitikai siker a magyar fél számára, ugyanakkor belpolitikai szempontból kockázatos, és akár ronthatja is a Mol piaci megítélését. Az ügy kihatással lehet a Mol horvátországi érdekeltségeire is, ha a horvát vezetés követendőnek tartja a magyar példát az INA védelme érdekében.
A Szurgut még 2009-ben – néhány héttel a Gyurcsány-Bajnai miniszterelnök-váltást megelőzően – a Mol megszerzésével sikertelenül próbálkozó OMV részvénypakettjét vásárolta meg az akkor piaci árnál magasabb összegért. A bizonytalan tulajdonosi hátterű orosz óriás elsősorban a Mol erős régiós pozíciója, kitermelési lehetőségei és a Nabucco-ban betöltött szerepe miatt fektetett be a magyar vállalatba, azaz hosszabb távú stratégiai és nem rövidtávú üzleti okok játszottak szerepet a döntésben.
A Mol menedzsmentje 2009-ben sikeresen védte meg pozícióit az oroszokkal szemben, így gyakorlatilag több mint két éve patt-helyzet alakult ki: hiába volt a Szurgut a legnagyobb részvényes, jogait nem tudta gyakorolni, kivonulni azonban nem szándékozott. A bizonytalanság gyengítette a Mol pozícióját, és akadályozta nemzetközi terjeszkedésében.
Az elmúlt években – elsősorban kormányzati szinten – folyamatos kétoldalú tárgyalások folytak a helyzet megoldásáról. A kiszivárgott információk szerint már a Bajnai-kormány is vissza akarta vásárolni a Szurgut részesedését, a kormányváltás után pedig elsősorban Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter tárgyalt a továbblépés lehetőségeiről. Az Orbán-kormánynak ugyanis deklarált célja az állami vagyon növelése és a stratégiai jelentőségű magyar vállalatok megerősítése.
A létrejött megegyezés külpolitikai siker a kormány számára, mivel az oroszok a Szurgut részvényesi jogainak érvényesítését akarták elérni, számukra a tranzakcióval elért anyagi haszon nem jelent valódi győzelmet. Diplomácia szinten azért is meghatározó, hogy a tranzakció létrejött, mert a Mol körüli patthelyzet gátolta a további rendezésre váró ügyek – Malév-helyzete, hosszú távú gázmegállapodás, paksi atomerőmű-bővítés – napirendre vételét. A mostani döntés nem feltétlenül képzi egy nagyobb döntés-csomag részét, de az egyes ügyek rendezését nem lehet egymástól teljesen elválasztani.
Mivel a Szurgut eddig sem tudta befolyásolni a Mol döntéseit, így a felvásárlásnak elvileg a vállalat stratégiáját érintő azonnali és közvetlen következményei nem lesznek, ugyanakkor a tranzakció következtében a magyar állam vált a Mol legnagyobb részvényesévé, ráadásul a magán-nyugdíjpénztári vagyon kapcsán további 2,4 százalékkal bővül majd a pakett. Ez egyrészt azt jelentheti, hogy a kormány átlépi a 25 százalékos tulajdonrészt, és így kénytelen lenne vételi ajánlatot tenni a többi részvényes számára, ennél ugyanakkor valószínűbb forgatókönyv, hogy a tulajdonába kerülő részvények egy részét értékesíti. Az állami tulajdonrész megugrása ugyanakkor kockázatot is jelent, mivel a kormány aktívan befolyásolni képes a menedzsment döntéseit, tehát a Mol stratégiában az üzleti szempontok mellett politikai szempontok is megjelenhetnek.
Az ügy kihatással lehet a Mol horvátországi érdekeltségeire is. A horvát sajtó a hír megjelenése után követendő példának állította a magyar kormány lépését a horvát vezetés elé, szorgalmazva, hogy ugyanúgy meg kellene védenie az ország szempontjából stratégiai fontosságú INA-t, ahogy a magyar kormány tette a Mollal. A közelgő horvát választások után egyébként is a jelenleginél keményebb támadásokra számíthat a Mol, mivel a győzelemre leginkább esélyes szociáldemokraták sok olyan döntést felülvizsgálhatnak majd, amelyeket 2003 óta, a jobboldali HDZ által irányított kabinetek hoztak – annak ellenére is, hogy az első privatizációs szerződést még a korábbi baloldali kormány írta alá a Mollal.
Fellegi Tamás bejelentése szerint a kormány az IMF-hitel lehívott, de fel nem használt részéből fedezi az 1,88 milliárd összértékű felvásárlást. Ennek ebben a formában valóban nincs hatása a költségvetési hiányra vagy az államadósságra, ugyanakkor ez inkább könyvelési kérdés: az IMF-hitelt is törleszteni kell a következő években, így a döntés biztosan lassítja az államadósság csökkentésének ütemét.
A belpolitikát tekintve a felvásárlás sikerként kommunikálható a közvélemény számára, hiszen éppen a magyar közvélemény szemében egyébként sem népszerű oroszokkal szemben sikerült megvédeni a legnagyobb magyar vállalatot. Ugyanakkor az ellenzék az ügyletet kihasználhatja a kormány elleni támadásokra. Az ellenzéki pártok közül az LMP és az MSZP a kormány kiadáscsökkentő lépéseit bírálva szembeállítják a Mol-felvásárlásra fordított összeget a társadalom széles rétegeit érintő elvonások hozadékával.
A Fidesz egy éve több helyen is hangoztatta, hogy az előző kormányok teljes egészében felélték az IMF-hitelt, most ennek ellentmondva mégis abból finanszírozták a beruházást, ezáltal hiteltelenítve a megszorítások szükségességét megalapozó érvelésüket.
A kormány az elmúlt egy évben folyamatosan az IMF-től való elszakadás fontosságát hangsúlyozta, azonban most az önrendelkezés visszaszerzésének irányába tett újabb lépés fedezetét mégis Valutaalap hitele jelenti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.