A csak „aranyszabályként” emlegetett metódus bevezetésének a megvitatását a kormányzó szocialista párt mellett az ellenzéki jobbközép Néppárt is támogatta, ez azért figyelemre méltó, mert a kevesebb mint három hónap múlva előre hozott választást tartó Spanyolországban igen ritkán fordul elő, hogy valamilyen kérdésben egyetért az egymással rivalizáló két nagy párt. Az alsóházban háromötödös többség szükséges a jogszabály elfogadásához, mielőtt az a szenátus elé kerülne, ahol a jelenlegi menetrend szerint várhatóan szeptember 7-én szavaznak a kérdésben.
A tervezett spanyol szabályozás „kisebb mértékű deficitet” engedélyezne a költségvetés számára, ha a GDP bővülése kevesebb mint két százalék alá esik. Utóbbi növekedési ütemet valójában 2007 óta nem lépte túl a spanyol gazdaság. Az alkotmányban rögzítendő szabály betartásához elvileg komoly kiadáscsökkentő lépéseket kellene majd végrehajtani Madridnak, ugyanis tavaly a kilenc százalékot is meghaladta az államháztartás hiánya.
Spanyolországon kívül korábban Olaszországban is felmerült az alkotmányos adósságfék bevezetésének a lehetősége: Giulio Tremonti gazdasági miniszter a 45,5 milliárdos idei második megszorító csomag bejelentésénél ígéretet tett a jogszabály megalkotására. Nem véletlen, hogy Spanyolország és Olaszország igen hamar reagált a német–francia felvetésre.
Az adósságlimit bevezetésével szeretnék elnyerni a piacok bizalmát, miután az utóbbi időszakban rekordszintre nőttek állampapírjaik hozamai, mivel a befektetők attól tartanak, a következő eldőlő dominók lehetnek az euróövezeti adósságválságban. A hozamok emelkedését csak az tudta azután megállítani, hogy az Európai Központi Bank augusztus elején elkezdte vásárolni a spanyol és olasz papírokat.
Németország még 2009-ben, a globális válság tetőpontján vezette be az alkotmányos hiányfék intézményét. A jogszabály értelmében 2016 januárjától nem fogadhat el olyan költségvetést, amelynek a hiánya meghaladja a GDP 0,35 százalékát. Franciaországban a parlament július közepén kezdte meg az alkotmányos adósságfék lehetőségének megvitatását. Az alaptörvény módosításához szükség lenne az ellenzéki szocialisták voksaira is, a baloldali párt azonban közölte: nem szavazzák meg a jogszabályt.
Az eurózónán kívüli Lengyelország még 1997-ben vezette be az alkotmányos adósságfék intézményét. A német metódussal szemben a lengyel alkotmány nem a költségvetési hiányra, hanem az államadósság mértékére fogalmazott meg küszöbértéket. E szerint az államadósság mértéke nem haladhatja meg a GDP 60 százalékát.
A magyar megoldás
Magyarországon az áprilisban elfogadott és januárban hatályba lépő új alkotmány vezeti be az adósságfék-szabályozást, amely a GDP 50 százalékában határozza meg az államadósság plafonját. A szabályozás szerint amíg az államadósság mértéke meghaladja ezt a szintet, addig csak olyan büdzsét lehet elfogadnia az Országgyűlésnek, amely az adósság csökkenését eredményezi, vagyis költségvetési többletet irányoz elő. Orbán Viktor kormányfő szerdán közölte: azt szeretné elérni, hogy jövőre a GDP 70 százaléka alá csökkenjen az államadósság mértéke, a mostani parlamenti ciklus végére pedig már a 60 százalékot közelítse. A miniszterelnök még júniusban jelentette be, hogy az adósságráta 81-ről 77 százalékra csökkent, miután a kormány döntött a második nyugdíjpillérből visszatérő vagyonban található állampapírok bevonásáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.