Nem marad projektek nélkül Budapest a 2014 és 2020 közti európai uniós költségvetési ciklusban – ígérte Tarlós István. A főpolgármester hétfő reggeli interjújában azok után beszélt erről, hogy Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője a projektek előkészítettségét kérte számon rajta.
A projektek előkészítése az elmúlt hónapokban valóban a Városháza kiemelt feladati közé került. Milliárdos nagyságrendű az az összeg, amelyet a közeljövőben tervekre el fognak költeni, döntően a közlekedésfejlesztésben. Ezek azonban konkrét építkezést vagy járműbeszerzést még nem jelentenek. A közeljövő feladata az lesz, hogy elkészüljenek a megvalósíthatósági tervek, lehessen miből választania a városvezetésnek, mire szeretnének pályázni az EU-nál, majd ezek után megalapozott pályázatot nyújthassanak be. A mostani milliárdok elköltésének tehát fizikai valójában látható közvetlen eredménye nem lesz, ám a későbbi sikeres pályázatokhoz szükséges az előkészítés – más kérdés, hogy ennyiért és ilyen formában megfelelő-e a tervezés.
A legnagyobb, összességében több mint 3 milliárd forintos tervezési hullámot a leginkább jelentős közlekedési projektek jelentik. Három ezek közül egy-egy vonalhoz köthető, a negyedik átfogóbb, a teljes főváros villamos- és trolihálózatának megújítását vizsgálná. Ez utóbbira 883 millió forintot szánnak; összességében 19 beruházás tervét vizsgálják át. A cél készíteni egy pontos felmérést, mennyire megvalósíthatóak a tervek, majd felállítani egy prioritási sorrendet, melyek ügyében érdemes pályázni EU-s támogatásra. Pontosan ugyanennyit, 883 millió forintot költenek el a földalatti felújításának és meghosszabbításának vizsgálatára. Az új járművek beszerzése és a számos műemlékvédelmet élvező belvárosi épület miatt különösen bonyolult akadálymentesítés mellett a zuglói vonalhosszabbítást is vizsgálnák.
A régi, jól ismert terv, a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése továbbra is napirenden van. Ez a Demszky-korszakban is a fontosabb távlati célok közé tartozott – a kihívás látványos a laikusok számára is: alig néhány tucat méterre van egymástól a két pálya az Örs vezér terén, ám a város egyik legforgalmasabb csomópontja áll köztük. A főváros 639 milliót szán arra, hogy az összekötés lehetőségeit megvizsgálják, valamint a vonal további fejlesztési lehetőségeit átnézzék. Az elképzelések közt van egy szárnyvonal Rákoskeresztúr felé is.
A dél-pesti fejlesztési terv is létezett korábban, ám igazán nagy hangsúlyt Tarlós főpolgármestersége alatt kapott. A cél a ráckevei és a csepeli HÉV-et összekötni, bevezetni az Astoriáig, és lecserélni a már most is 40 év körüli járműveket – a vizsgálatra, hogy ez hogy oldható meg a leggazdaságosabban, 720 millió forinttal terveznek.
További részletek a Világgazdaság keddi számában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.