Szeptember 10-11-i budapesti beszélgetéseink egyik központi témája – ahogy az várható volt – az IMF-megállapodás esélyeinek latolgatása volt. Széleskörű konszenzus mutatkozott abban, hogy finanszírozási szempontból a megállapodásra nincs szükség. A kormány készpénztartaléka számottevő (6 milliárd euró, miközben az idén 2,2 milliárd deviza-, illetve valamivel kevesebb mint 1 milliárd eurónyi forintadósságot kell megújítani), és bőven kitart 2013-ig. Sokkal inkább arról van szó, hogy egy EU/IMF megállapodással olcsón importálható a gazdaságpolitika megbízhatósága, és mérsékelhető a külső adósságok rollover kamataival kapcsolatos bizonytalanság.
Miközben a magyar és a külföldi befektetők egyöntetűen megállapodás-pártiak, a kormány oldaláról elhangzott nyilatkozatok kétséget ébresztenek a szándékot illetően. Az elmúlt három hónapban gyakorlatilag semmilyen előrelépés nem történt. A hivatalos álláspont szerint az IMF-megállapodás egy kellemes külső puffer, amelyre az országnak az euurózóna-periféria problémái – és ezek potenciális negatív hatásai – miatt van szüksége. Miközben a kormányban van egy kör – Varga Mihály főtárgyaló környezetében –, amely szerint a megállapodás mindenképpen hasznos lenne, más Fidesz-vezetők sokkal kevésbé kívánják alávetni magukat az IMF és az EU ellenőrzésnek – ameddig erre nem szorulnak rá.
A médiában az „IMF követeléseiről” – tőketranszfer a bankoknak, nyugdíjcsökkentés, személyijövedelmadó-emelés – megjelent tudósítások, úgy véljük, pontatlanok. Beszélgetéseink alapján inkább úgy tűnik, hogy a valódi nézeteltérés a 2013-as költségvetés és a növekedési előirányzatok körül áll fenn. A kormány az idén 0,1, jövőre 1,6 százalékos GDP-növekedéssel számol, ami nem csupán a mi legfrissebb prognózisunknál (mínusz 1,2, illetve 0,7 százalék) magasabb, de feltehetően a tárgyalópartnerek előrejelzéseinél is. Ráadásul azután, hogy a jövő évi büdzsé 2,2 százalékos deficit-előirányzatát nyilvánosságra hozták, a gazdasági minisztérium bejelentett egy, a GDP 1 százalékára rúgó munkavédelmi programot,, amelynek forrása meglehet, nem valóságos (a GDP 0,8 százalékát kitevő, ellentmondásos tranzakciós illeték, illetve az adóbeszedés hatékonyságának növelése).
Úgy tűnik, hogy ha a kormány túlbecsüli a növekedést, és nem talál alternatív forrásokat, akkor a jövő évi hiány a GDP 4 százaléka körül alakulhat. Az Európai Bizottság és az IMF valószínűleg elfogadhatatlannak tartja a tranzakciós illeték jegybankra való kivetését, ez a probléma így akár a tárgyalások megszakadásához is vezethet. Negatív üzenetet hordozna az is, ha a kormány úgy fogadná el a 2013-as büdzsét, hogy közben nem jelzi: az év hátralévő részében elkészülhet egy konszolidációs csomag. Hasonlóan értékelnénk, ha a megállapodás előtt eurókötvény-kibocsátásra kerülne sor. A költségvetés parlamenti vitája ennélfogva fontos lesz annak megítélésében, hogy a kormány miként tekint a tárgyalásokra.
Többek véleményével ellentétben úgy látjuk, hogy a tárgyalófelek nyugodt lélekkel hagyják, hogy Magyarország határozza meg az általa követett irányvonalat – még akkor is, ha egy kissé eltérő programot preferálnak. A jegybank függetlenségét sértő intézkedések – mint a korábbi jegybanktörvény, vagy a tranzakciós illeték kiterjesztése – mindazonáltal úgy tűnik, megakaszthatják a tárgyalásokat. Ettől eltekintve a kormánynak nagy mozgástere van a költségvetés kidolgozásában, amennyiben a makrogazdasági irányszámok a tárgyalópartnerek számára elfogadhatóak. Bíztató jel, hogy Orbán miniszterelnök már észrevette, a labda most a magyar térfélen pattog, és hogy már készül a válasz a korábban felvetődött problémák némelyikére. A következő néhány hét kritikus jelentőségű lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.