A sarokszámokat és a GDP-arányosan 2,2 százalékos hiánycélt a kormány kőbe véste, ezekből nem akar engedni – a 2013-as büdzsé vázának júniusi benyújtása idején nyilatkoztak így a kormányzati szereplők. Most azonban úgy tűnik, változhat a helyzet.
Az elmúlt napokban több olyan nyilatkozatot is olvashattunk, amely alapján felmerülhet, hogy a hiánycél „elengedésével” szabadulna a kiigazítási kényszertől – vagy annak egy részétől – a kabinet. 2,2 százalékról ugyanis már senki nem nyilatkozik: Varga Mihály IMF-főtárgyaló hétfőn egy bizottsági ülésen azt mondta, hogy a kabinetnek 3 százalék alatt kell tartania jövőre a hiányt.
Másnap, kedden, Matolcsy György miniszter is arról beszélt, hogy a 3 százalék alatti hiányt szilárdnak látja, és Domokos László ÁSZ-elnök is arról nyilatkozott, hogy egyfelől az adósságot is csökkenteni kell, másrészt a hiányt is kordában kell tartani, és a kettő közül ez utóbbi az erősebb korlát a jövő évi büdzsében. Domokos László is a 3 százalékos maastrichti korlátot emlegette, és felhívta a figyelmet, hogy még ekkora hiánnyal is csökken az adósság.
A határpont számítása szerint a 3,4 százalékos hiány, ami forintban 1038 milliárd, ezt nem szabad átlépni ahhoz, hogy még csökkenjen az adósság. A tervezett hiány egyébként 677,3 milliárd, vagyis 360 milliárdos tartalék lehet a büdzsé tervében ebből a szempontból.
Domokos nyilatkozata után a tegnapi Magyar Nemzet írta azt kormányzati forrásokra hivatkozva, hogy a kormány lazít a hiánycélon, és a GDP 2,8 százalékára növelné a büdzsé hiányát. A lap szerint ezzel 130-150 milliárd forintos mozgástere lesz az államnak.
A Világgazdaság számítása szerint a jelenlegi számok alapján még ennél is többet nyerne a kabinet: a költségvetés tervezete szerint 2013-ban folyó áron 30685 milliárd forint lesz a GDP, a tervezett 677 milliárdos hiány így valóban 2,2 százalékos (egészen pontosan 2,207 százalék). Ha ezt 2,8-ra engedné el a kormány, akkor a hiány forintban 859 milliárd lehetne, ami a 677-hez képest 182 milliárdos eltérés, minden egyéb feltétel változatlansága esetén. Ezen nagyságrendileg az sem változtat, hogy a számított 1,6 százalékos 2013-as növekedésnél kisebb, 1 százalék körüli lehet a reális GDP-bővülés, mert a különbség a GDP 0,6 százalékánál csupán néhány milliárdos.
A hiány ezzel az Európai Unió által követelt 3 százalék alatt maradna, kérdés, mennyire nézné jó szemmel Brüsszel, hogy letér a hiánycsökkentési pályáról a kormány, és az idei 2,5-ös cél után 2,8-at jelöl meg 2013-ra. Kérdés az is, hogy a kormányzat mikor jelzi az IMF-nek a változtatást, a valutaalap ugyanis a hivatalos közlésig a 2,2 százalékos hiánycél elérésére követel meg megfelelő intézkedéseket.
A kormányzat az esetleges döntéssel a Varga Mihány által kalkulált 300-350 milliós lyuk több mint felét tudná virtuálisan betömni kiigazítások nélkül. Ha a több elemző által számított 600 milliárd körüli lyukkal kalkulálunk, akkor annak mintegy negyede tűnhet el ezzel, további 400 milliárdos kiigazítást követelve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.