A kormány a közeljövőben dönt arról, hogy konkrétan milyen fejlesztésekre fordítja a 2007-2013-as pénzügyi időszakban azt az eredetileg a dunai szállítási útvonal fejlesztésére elkülönített 20,7 milliárdos uniós forrást, amelynek kerékpárút-fejlesztésre történő átcsoportosításába az Európai Bizottság nem egyezett bele – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).
A magyar kormány még 2011 decemberében nyújtott be kérelmet a brüsszeli testületnek, hogy az eredetileg az év nagy részében a fuvarozóknak hajózható szállítási útvonalat célzó dunai projekt 20,7 milliárdos összegét az Eurovelo európai kerékpárút-hálózat hazai szakaszainak fejlesztésre csoportosíthassa át.
A lépést egyrészt a folyamszabályozással felmerülő ökológiai problémákkal indokolták másrészt azzal, hogy a kerékpárutak építése, felújítása jóval rövidebb idő alatt megvalósítható a számos hatósági engedélyt igénylő dunai beavatkozásokkal szemben, amelyeknél így igen magas a kockázata annak, hogy a rendelkezésre álló forrást az ország nem tudja lekötni a jelenlegi uniós költségvetési időszak zártáig, 2013 végéig.
Az Európai Bizottság azonban nem járult hozzá, hogy az általa stratégiai fontosságúnak tekintett terület, a Duna hajózhatóságának fejlesztése ne kapjon forrásokat. Lapunk azon kérdésére, hogy a brüsszeli döntés után, mi lesz a 20,7 milliárdos keret sorsa, az NFM azt válaszolta, hogy a kormány a forrást az uniós vízi és vasúti TEN-T közlekedési folyosók hazai szakaszainak fejlesztésére fordítja majd. A szaktárca válaszából így azt derül ki, hogy az eredetileg kizárólag a Duna hajózhatóságának fejlesztésére elkülönített 20,7 milliárdos keretből a Brüsszel által szintén prioritásként kezelt vasútfejlesztéseket is finanszírozni kívánja a kormány.
Ésszerűnek tűnik, hogy vasútfejlesztésre is fordítsanak majd forrásokat az 20,7 milliárdos keretből, hiszen az eredeti dunai projekt megvalósítása elakadt, miután a Duna Szob és Mohács közötti szakaszának 31 helyszínén, a gázlók, hajóútszűkületek felszámolását célzó szabályozási munkákra már kiadott környezetvédelmi engedélyeket a környezetügyi államtitkár ökológiai szempontokra hivatkozva tavaly márciusi iránymutatásai után az illetékes felügyelőség visszavonta. Ebből adódóan a mederkorrekciók helyett más fejlesztéseket kellene hazánknak végrehajtania, hogy a 2007-2013-as periódusban még hátralévő időben eleget tegyen a folyó hajózhatóságának fejlesztésére vonatkozó brüsszeli elvárásnak. Úgy tűnik, hogy az eredeti dunai projekt módosítása akár az Európai Bizottság számára sem jelentene problémát – legalábbis erre lehet következtetni a testület sajtóosztályának lapunknak adott tájékoztatásából. A bizottság ugyanis azt közölte, hogy „számos lehetőség van arra, hogy hazánk fejlessze a Duna hajózhatóságát”.
Hajózási stratégia
A kormány által hangoztatott, „a hajókat kell a Dunához igazítani, nem pedig a Dunát a hajókhoz” álláspontnak megfelelően az NGM által pár hete bemutatott Nemzeti Hajózási Stratégia címet viselő vitaanyag sem szól a gázlók, hajóútszűkületek felszámolásáról, viszont azt javasolja, hogy hazánknak legfeljebb 2 méter merülésű új hajótípus gyártásába kellene kezdenie. A Dunán ugyanis jelenleg jellemzően 2,5 méteres merülésű hajók közlekednek, amelyek esetében mederkorrekciókra lenne szükség, hogy azok a nemzetközi egyezményekben előírtaknak megfelelően évi 300-310 napon akadálymentesen közlekedhessenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.