BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pocséknak látjuk anyagi helyzetünket, Magyarország a legutolsó a világon

Magyarországon a legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index öt egymást követő negyedévben, a világszerte vizsgált ötvennyolc ország közül – írja a Nielsen. Némi javulást jelez, hogy hazánk harmadik negyedévi mutatója 37 pont, ami 7 ponttal nagyobb, mint a második negyedévi index. Többek között ezt állapítja meg a felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett 2012. augusztus-szeptemberben.

Világszerte a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe átlagosan 1 ponttal javult a második negyedévhez viszonyítva, így a harmadik negyedévi globális index 92 pont. Ennél alacsonyabb, 74 pont az európai átlagos index, amely szintén 1 ponttal javult, a második negyedévhez képest. Az index 100 pont felett optimizmust, alatta pesszimizmust jelez.

Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál. Legutóbb a megkérdezett magyarok 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 82 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. A második negyedévben a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 87 kedvezőtlenül.

Országunkban a munkahelyi kilátásokat, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban többé-kevésbé jónak a válaszadók 4 százaléka tartja. Arányuk a második negyedévben 3 százalékot ért el. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 94 százalék szerint. További 2 százalék nem tudja megítélni.

Javult valamelyest a vásárlási kedv. A személyes pénzügyi helyzet megítélése a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, míg 90 százalék szerint „rossz” vagy „nem jó”. További 2 százalék nem tudta eldönteni. A második negyedévben 4 százalékos pozitív és 95 százalékos negatív mutatót regisztrált a Nielsen.

Mivel az index hazánkban 7 pontos növekedést jelez, Magyarország globálisan ahhoz a harminc országhoz tartozik, ahol emelkedett a mutató, egyik negyedévről a másikra – írja a Nielsen. Tizenkilencben csökkent, míg a többiben változatlan maradt.

"A visszafogott harmadik negyedévi eredmények azt tükrözik, hogy a világon nincs általánosan pozitív vagy negatív trend, mert a fogyasztók mintha egy helyben topognának" – állapítja meg a felmérésről Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. Biztonságra játszottak a fogyasztók a harmadik negyedév során, különösen Európában, ahol nagyon bizonytalan a gazdasági helyzet. Annak ellenére, hogy az Európai Központi Bank néhány politikai kezdeményezésével a stabilizálást célozza. Kína exportjának növekedése lelassult, különösen az eurózónába, amelynek fogyasztóit ezzel egyidőben sok megszorítás érinti. Az európai hatások közvetlenül kevéssé érvényesülnek az USA-ban, ahol azonban a fogyasztók továbbra is óvatosak, tekintettel a talapraállás egyenlőtlenségeire, amit a munkanélküliség emelkedése mellett bizonyít, hogy a bérek csalódást keltően alakulnak.

"Országunk gazdasági válságban van" – ez a véleménye tíz magyar válaszadóból kilencnek. Közülük 4 százalék bízik abban, hogy a következő tizenkét hónap alatt kijövünk a recesszióból. További 82 százalék nem hiszi, és 14 százalék nem tudja. Mindez a fogyasztást jelentősen befolyásolja: A megkérdezettek 85 százaléka változtatott vásárlási szokásain az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva, hogy spóroljon. Ennél jóval alacsonyabb, 65 százalékot tesz ki harminc európai ország átlaga.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.