Világszerte a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe átlagosan 1 ponttal javult a második negyedévhez viszonyítva, így a harmadik negyedévi globális index 92 pont. Ennél alacsonyabb, 74 pont az európai átlagos index, amely szintén 1 ponttal javult, a második negyedévhez képest. Az index 100 pont felett optimizmust, alatta pesszimizmust jelez.
Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál. Legutóbb a megkérdezett magyarok 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 82 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. A második negyedévben a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 87 kedvezőtlenül.
Országunkban a munkahelyi kilátásokat, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban többé-kevésbé jónak a válaszadók 4 százaléka tartja. Arányuk a második negyedévben 3 százalékot ért el. „Nem olyan jó” vagy „rossz” 94 százalék szerint. További 2 százalék nem tudja megítélni.
Javult valamelyest a vásárlási kedv. A személyes pénzügyi helyzet megítélése a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, míg 90 százalék szerint „rossz” vagy „nem jó”. További 2 százalék nem tudta eldönteni. A második negyedévben 4 százalékos pozitív és 95 százalékos negatív mutatót regisztrált a Nielsen.
Mivel az index hazánkban 7 pontos növekedést jelez, Magyarország globálisan ahhoz a harminc országhoz tartozik, ahol emelkedett a mutató, egyik negyedévről a másikra – írja a Nielsen. Tizenkilencben csökkent, míg a többiben változatlan maradt.
"A visszafogott harmadik negyedévi eredmények azt tükrözik, hogy a világon nincs általánosan pozitív vagy negatív trend, mert a fogyasztók mintha egy helyben topognának" – állapítja meg a felmérésről Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. Biztonságra játszottak a fogyasztók a harmadik negyedév során, különösen Európában, ahol nagyon bizonytalan a gazdasági helyzet. Annak ellenére, hogy az Európai Központi Bank néhány politikai kezdeményezésével a stabilizálást célozza. Kína exportjának növekedése lelassult, különösen az eurózónába, amelynek fogyasztóit ezzel egyidőben sok megszorítás érinti. Az európai hatások közvetlenül kevéssé érvényesülnek az USA-ban, ahol azonban a fogyasztók továbbra is óvatosak, tekintettel a talapraállás egyenlőtlenségeire, amit a munkanélküliség emelkedése mellett bizonyít, hogy a bérek csalódást keltően alakulnak.
"Országunk gazdasági válságban van" – ez a véleménye tíz magyar válaszadóból kilencnek. Közülük 4 százalék bízik abban, hogy a következő tizenkét hónap alatt kijövünk a recesszióból. További 82 százalék nem hiszi, és 14 százalék nem tudja. Mindez a fogyasztást jelentősen befolyásolja: A megkérdezettek 85 százaléka változtatott vásárlási szokásain az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva, hogy spóroljon. Ennél jóval alacsonyabb, 65 százalékot tesz ki harminc európai ország átlaga.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.