BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vitézy: A BKK-jegyek reálértéke csökkent, ezért kell az áremelés

Várhatóan újabb jegyáremelés jön a fővárosi tömegközlekedésben - közölte Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.

Nem valószínű, hogy a BKV jövőre is az idei szinten tudja tartani a jegy- és a bérletárakat - jelentette ki a Krónikának Vitézy. Az utóbbi néhány év alatt majdnem hatodával csökkent reálértéken a BKV-jegyek ára, ez pedig nem folytatódhat hosszú távon szerinte.

A főváros az elmúlt három évben nem emelte a tömegközlekedés tarifákat Budapesten. Mivel ez idő alatt nőtt az infláció, és az áfa is emelkedett, reálértéken csaknem 15 százalékkal alacsonyabbak most a jegy-, és bérletárak, mint három éve. A vezérigazgató közölte, arról még korai beszélni, hogy milyen tarifajavaslatok vannak 2013-ra. Az elképzelésekről várhatóan október végén, november elején tárgyalhat a fővárosi közgyűlés.

Az elmúlt években sok ötlet felmerült, hogy mi módon lehetne többletbevételt szerezni a fővárosi tömegközlekedésre, de a jegyáremelés szinte mindig a legutolsók közt volt. Szóba került pedig már a dugódíj, a helyi adók emelése, az agglomeráció településeitől több pénzt kérni, hogy oda is járjanak buszok, de az utazási kedvezmények megnyirbálása is előjött a tervek közt. A jegyáremelés nem csak azért lehetett népszerűtlen ötlet, mert a várost irányító politikusok valószínűleg nem örülnének a választók reakciójának, ha a bérletár átlépné a lélektani 10 000 forintos küszöböt - igaz, Vitézy bejelentése után valószínűleg erre is sor kerülhet. Nagyobb problémát jelent a kérdés, hogy a magas jegyár nem fordul-e a visszájára, nem pártolnak-e el sokan a tömegközlekedéstől vagy nem ugrik-e meg még jobban a bliccelők száma.

A tömegközlekedési cég hiánya idén tavasszal már a 60 milliárd forintot közelítette, és néhány hétig még a fizetésképtelenség veszélye is fenyegetett, szinte az utolsó pillanatban állapodott meg a főváros, a BKK, a BKV, a kormány és a bankok a törlesztés átütemezéséről. Azt azonban a kormány világossá tette, hogy nem egyszeri támogatásokkal szeretnék életben tartani a tömegközlekedést, hanem stabil, fenntartható üzleti tervet akarnak látni. A 2012-es költségvetés volt az első, amelyben a főváros tömegközlekedésére szánt 32,3 milliárd forintos tételhez odaírták, hogy csak akkor utalják, ha a városvezetés bemutat egy kész üzleti tervet. Jövőre ez az összeg még kevesebb lenne, a 2013-as büdzsé még csak félkész terveiben egy 23 milliárdos szám szerepel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.