A távol-keleti szigetországot ketyegő időzített bombához hasonlítja a Der Spiegel elemzése. A 90-es években bekövetkezett tőzsdekrach és az ingatlanpiac válsága olyan csapást mért a gazdasági csoda egykori országára, amelytől az a mai napig nem tudott magához térni. A növekedési mutatók minimálisak, az adóbevételek az állami kiadásoknak a felét sem fedezik. A költségvetés egyre nagyobb hányadát hitelből kell finanszírozni. Ördögi kör.
Annak oka, hogy ez a tragédia eddig szinte észrevétlen maradt, egy bizarr körülményben rejlik. Az euróövezet válsággal küzdő államaival ellentétben Japán alig fizet kamatot a fölvett kölcsönök után. Az átlagos kamatláb 0,75 százalék. A többi ország bankoktól vagy az IMF-től vesz föl hiteleket - Tokió viszont saját állampolgáraitól. A japán állampapírok 95 százalékát bankok és biztosítók vásárolják fel - a lakosság megtakarított pénzéből.
Ez az "örökmozgó pénzszivattyú" azonban sokáig nem tartható fenn. A tokiói egyetem szakértői kiszámolták: még ha a lakosság minden pénzét állampapírokba fektetné is, 12 év múlva már az sem volna elég az állam pénzszükségletének a fedezéséhez. Ha viszont Japán külföldön keresne befektetőket, az óhatatlanul adósságválsághoz vezetne - jósolja Jörg Krämer, a Commerzbank vezető közgazdásza.
Aki ezt megakadályozhatná, az a tokiói üvegfalú felhőkarcolók között meghúzódó szerény épületben, a jegybank székházában ül. Sirakava Maszaaki, a nemzeti bank elnöke csöppet sem híve a nyugati kollégái által védelmezett pénzpolitikai elveknek. Ehelyett magas fordulatszámon működteti a bankóprést, hogy megpróbálja felpörgetni a gazdaságot. A jegybank 2011 óta gigantikus méretű mentőprogramokat indított, összesen 900 milliárd euró értékben. (Az eurózóna államai által finanszírozott mentőcsomag volumene 700 milliárd.
A kamatszint, amelyen japán bankok pénzt vehetnek föl a jegybanktól, már évek óta a nulla közelében van. Sirikava tehát pontosan azt teszi, amit manapság dél-európai politikusok követelnek az Európai Központi Banktól. A módszer azonban nem sokat segített Japánon. Az olcsó pénz megreked a bankoknál, és nem áramlik tovább a reálgazdaságba. Ez sem tántorítja el az újonnan megválasztott kormányfőt attól, hogy nyomást gyakoroljon a bankelnökre.
Abe Sindzo december végén hatalmas, 91 milliárd eurónak megfelelő értékű gazdaságélénkítő programot harangozott be az alsóházban. Elsősorban az építőiparban eszközölt állami beruházások révén akar új életet lehelni a gazdaságba. Ezzel párhuzamosan pedig Sirikavának "korlátlan mennyiségű pénzt kellene pumpálnia a gazdaságba". Amennyiben a jegybank erre nem hajlandó, a miniszterelnök kész törvényt módosítani és a jegybankot politikai irányítás alá helyezni.
Közgazdászok szerint semmi értelme az efféle terveknek. "Ez olyan, mintha egy vezető, akinek a járműve a fal felé halad, beletaposna a gázpedálba" - vélekedik Krämer.
Klaus-Jürgen Gern, a kieli világgazdasági kutatóintézet Ázsia-szakértője szerint Abe elképzelése "egyszerűen tehetetlenségről" tanúskodik.
Azt Sirikava is elismeri, hogy a monetáris politika révén "csupán időt lehet nyerni". "Ezáltal mérsékelhető a szenvedés, vele párhuzamosan azonban a kormánynak reformokat kell végrehajtania" - hangoztatta a német hírmagazin tudósítójának.
Csakhogy az utóbbi évtizedekben sorra elbuktak azok a politikai próbálkozások, amelyeknek a célja a túlszabályozott gazdaság aktivizálása volt. Japán rendre elaludta a számítástechnika terén lezajlott forradalmakat, mivel "az erőteljes állami beavatkozás révén minél több munkahelyet akart megőrizni" - mutatott rá Martin Schulz, aki 12 éve dolgozik a tokiói Fujitsu Research Institute-nál.
Abe még elődjének azt a tervét is meg akarja fúrni, amellyel az előző kormányfő fokozatosan ötről tíz százalékra tervezte emelni az áfa mértékét.
"Ha nem hajtjuk végre a szükséges fiskális reformokat, akkor előbb-utóbb emelkedni fog a japán állampapírok kockázati felára" - figyelmeztetett Sirikava bankelnök.
Ez egyenlő volna azzal, amikor valaki kihúz egy lapot a kártyavárból. A kormány már ma is a költségvetési kiadások egynegyedét fordítja adósságtörlesztésre. Ha a hitelekért még magasabb kamatot kellene fizetnie, azáltal még gyorsabban növekedne az adóssághegy.
"Potenciális kockázatot" jelent továbbá az a "nagy mennyiségű állampapír, amelyet a bankszektor birtokol" - figyelmeztet Sirikava. Ha egy napon a kamatok felszöknek, az veszélybe sodorhatná az egész szektor stabilitását.
Ez volna az az időpont, amelyben a válság hullámai túlcsapnának Japán határain. Európában alig ismert pénzintézetek, mint a Mitsubishi UFJ átfogó nemzetközi tevékenységet folytatnak, ezért megingásuk az egész globális pénzvilágot megrendítené. Egy japán adósságválság következményei ezért beláthatatlanok lennének.
Schulznak meggyőződése, hogy "nagy krach" nem fog bekövetkezni. Mivel a japán hitelezők - már csak önvédelemből is - kötvényeiket legföljebb kis adagokban dobják piacra, a következő években inkább "sok kis krachra" lehet számítani. Ennek ellensúlyozására az adók terén lát lehetőséget, azok ugyanis Japánban még viszonylag alacsonyak.
Krämer azonban óva int egy japán adósságválság alábecsülésétől, a lélektani hatásoktól: "Mi történne például, ha Japán után a befektetők bizalma a világ második nagy adósában, az Egyesült Államokban is meginogna?"
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.