BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felkészültek a vállalatok az áfa térnyerésére?

Miközben a kormányzatok fókusza a profitot terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást terhelő adókra terelődik, és világszerte nőnek a közvetettadó-kulcsok, a vállalatok több mint felének nincs közvetett adózásért felelős globális vezetője – derül ki a KPMG „Benchmark Survey on VAT/GST” című felméréséből¹. A tanulmány szerint sok cég nem áll készen arra, hogy a közvetett adózás emberi- és technológiai erőforrásait, valamint a hozzá kapcsolódó folyamatokat menedzselje.

A „KPMG’s Benchmark Survey on VAT/GST” című kutatásból kiderült, hogy a 249 megkérdezett adózási vezető 64 százaléka olyan vállalatnál dolgozik, ahol az áfaterületnek nincs globális vezetője. Ráadásul több feladatot kevesebb munkaerővel kell elvégezniük: 2013-ban 5 százalékkal kevesebb áfaszakember dolgozik vállalatuknál, mint 2012-ben (2013-ban az adózási területen dolgozók 21 százaléka, 2012-ben még 26 százaléka foglalkozott közvetett adózással).

Sok pénzügyi vezető adóosztálya hatékonyságát még mindig a társasági adózásra fókuszálva értékeli, kevés figyelmet fordítva az áfára. A megkérdezett adózási szakértők 83 százalékának nincsen pénzügyi vezetője részére is látható és értékelhető terve a közvetett adókról. Most, hogy a kormányzatok fókusza a profitot terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást terhelő adókra terelődik, a pénzügyi vezetőknek is meg kell fontolniuk, hogyan menedzselik ezt a valós idejű adónemet. 

Pozitív folyamat figyelhető meg eközben abban, hogy az adóosztály egyre inkább felelősnek és elszámoltathatónak érzi magát ezen a területen. Annak tisztázása, hogy ki felelős az áfaügyekért, a sikeres áfamenedzsment első lépése.

„A vezérigazgatóknak, pénzügyi és adózási vezetőknek rengeteg adózási kockázatot kell menedzselniük: megfelel-e a cég a szabályozásoknak, átlátható-e az adózása, tisztességes adózó képét sugallja-e a cég. Eközben a kormányzatok is erős kézzel hajtják be a közvetett adókat, mert a költségvetés stabilitása szempontjából elengedhetetlenek. Míg az áfa a kutatás alapján gyakran a harmadik legnagyobb pénzforgalmat jelenti a cégek számára az eladások és az eladási költségek után, nagyon kevés erőforrást allokálnak hatékony menedzselésére. Úgy gondoljuk, hogy a nagyobb figyelem és beruházás ezen a területen segítheti a cégeket a kockázatok hatékonyabb kezelésében, javítja a cash flow-t és csökkentheti költségeiket. Budapesti adóügyviteli központunk Európa-szerte segíti ügyfeleit, hogy jobban kezeljék megfelelőségi folyamataikat, bevallási rendszereiket és adataik minőségét a közvetett adózás terén” – mondta Mike Glover, a KPMG magyarországi irodájának szenior partnere.

„A kormányzat és az adóhatóság számára Magyarországon is kulcsfontosságú adónem az áfa. Ez a központi költségvetés legnagyobb adóbevételi forrása, az adóhatósági ellenőrzések során az utólag megállapított adókülönbözetek  80-85 százaléka már évek óta az áfát érinti. Ennek ellenére Magyarországon még a legnagyobb vállalkozások között is ritkaság a tudatos áfastratégia vagy akár az áfaterületért önállóan felelős vezető. A figyelem a számlázási, bevallási szabályok követésére irányul, de tudatos tervezésre, belső ellenőrzésre, a folyamatok optimalizálására igen kevés cég fordít erőforrásokat” – tette hozzá Mike Glover.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.