Globális és regionális piaci helyzet
A személy- és haszongépjárművek kínálatának alakulását tekintve a válságot jellemző átmeneti nagyobb mértékű visszaesést követően az elmúlt években ismét növekedési pályára állt a termelés. A világ különböző régióiban azonban eltérő tendenciák figyelhetők meg. A 2000-es években jelentős átrendeződés történt a globális autópiacon: a hangsúly egyre inkább a gyorsan fejlődő, alacsonyabb termelési költségekkel és nagyobb belföldi keresleti potenciállal rendelkező piacok irányába mozdult el.
Az autóipari termelés dinamikája ennek megfelelően az elmúlt időszakban jelentős eltéréseket mutatott a különböző régiókban. Míg 2012-ben az Európai Unió termelése 8 százalékkal csökkent, addig pl. a NAFTA országai esetében 17 százalékos bővülés volt megfigyelhető. Az ázsiai régióban szintén nagymértékben nőtt a termelés a tavalyi év során.
A kínálati oldalon megfigyelt szerkezeti változások a keresleti oldalon is megfigyelhetőek: az újautó értékesítések esetében tavaly már - Európát és Amerikát is megelőzve - Ázsia volt a vezető. Az összes új autó értékesítés több mint 42 százaléka Kínában realizálódott, míg Amerika részaránya 28, Európáé pedig 21 százalékos volt.
A globális konjunktúra az elmúlt évi lassulást követően az idei évben újból élénkülhet, az autóipari kereslet szempontjából meghatározó régiók növekedése azonban jelentősebb különbségeket mutathat – állapítják meg az MNB közgazdászai.
Az euróövezet gazdaságai esetében a gazdasági aktivitás a következő években gyenge maradhat, így a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet is hosszabb ideig visszafogott lehet. Az Egyesült Államokban nagyobb lehet a növekedés mértéke a következő években, mint Európában, Ázsiában pedig a növekvő külső, és a továbbra is erős belső keresletnek köszönhetően idén és jövőre is 7 százalék feletti növekedésre lehet számítani.
A különböző régiók eltérő növekedési kilátásainak megfelelően az autópiaci értékesítésekre vonatkozó előrejelzések is eltérő tendenciát mutatnak. A növekedés döntő része az ázsiai régióban várható, itt 2020-ra az értékesítések száma elérheti a 30 millió darabot, miközben az európai piacon csak alig változhatnak az eladások. Észak-Amerikában szintén nagyobb mértékű növekedés várható, az eladott gépjárművek száma itt az évtized végére megközelítheti a válság előtti szintet.
Az európai autógyártók bővülési lehetőségeit nagymértékben befolyásolja, hogy mely régiókba irányul exportjuk döntő hányada. Magyarország járműexportjának 81 százaléka az Európai Unió országaiba, elsősorban Németországba irányul, míg a gyorsabban fejlődő régiókkal szembeni közvetlen kitettségünk lényegesen alacsonyabb. Az európai piac keresleti oldalát tekintve, a válság óta az új személygépjármű regisztrációk számának folyamatos csökkenése figyelhető meg. 2012-ben a válságot követő legnagyobb visszaesés jellemezte az európai értékesítéseket. Az új személygépjármű regisztrációk esetében a csökkenés dinamikája Európán belül jelentős eltéréseket mutat. Leginkább a magas adósságokkal küzdő déli országokban esett vissza a kereslet. A magyarországi értékesítések csökkenése az eladósodott gazdaságokéhoz hasonlóan szintén erőteljes volt.
Az MNB megjegyzi, hogy leginkább a Németországba irányuló járműexportunk egy része reexportálásra kerül a fejlődő régiókba, ezáltal az európai belső kereslettel szembeni közvetlen kitettségünk kisebb lehet.
Hazai gyártók helyzete
A Magyarországon jelenlevő jelentősebb autógyártók termelésében a válság éveiben jelentős visszaesés történt. A következő két évet jellemző termelésbővülést követően a Magyarországon is működő gyártók európai értékesítései 2012-ben ismét kedvezőtlen képet mutattak. Ráadásul a 2013 első negyedévéről rendelkezésre álló információk a kedvezőtlen tendencia folytatódására utalnak – írják az MNB elemzői.
Hozzáteszik, hogy a gyenge növekedési környezetben a középtávú kilátások bizonytalansága és a szigorú hitelezési feltételek eltérő mértékben érintették a prémiumkategóriás autók és volumengyártók termékeinek keresletét. A mérsékelt globális konjunktúra és a visszafogott hitelezési aktivitás elsősorban az alsó és középkategóriájú autók keresletét csökkentette, miközben a prémium szegmens eladásai relatíve kedvezőbb képet mutattak.
A globális autópiaci trendeket vizsgálva a hazai autóipar kilátásait illetően az alábbi összefoglaló állításokat tették:
A hazai járműexport továbbra is erős európai orientációval bír. Az európai autópiaci keresletet tartósan visszafogottabb dinamika jellemezheti, ami elsősorban a nagyobb arányban volumengyártók (Suzuki és GM) értékesítési lehetőségeit korlátozhatja.
Az elmúlt években mind közvetlenül, mind – főleg a német exporton keresztül – közvetve növekedett a gyorsan fejlődő ázsiai gazdaságokkal szembeni kitettségünk. A gyorsabb keresletnövekedést mutató ázsiai piacok irányába mutató nagyobb kitettség, különösen az ázsiai és amerikai piacon magas részesedésekkel bíró német autóipari cégek erős hazai jelenlétének köszönhetően közép távon ellensúlyozhatja az európai piac alacsony keresletbővülésének negatív hatásait.
Az elmúlt években kiépült új kapacitásokkal a hazai termelésben emelkedhet a prémium szegmens aránya, ami tompíthatja az ágazat globális ciklusokkal szembeni erős kitettségét.
Az MNB szerint az említett hosszabb távú hatások mellett rövid távon elsősorban az új kapacitások termelésének felfutásából adódó hatások dominálhatnak. A kecskeméti Mercedes-gyárban az elmúlt évi 40 ezres kibocsátást követően az idei évtől a tervek szerint évente 100-120 ezer személygépjárművet gyárthatnak. Az elmúlt évi 150000 darabot követően a Suzuki 2013-ban - a maximális kapacitástól továbbra is elmaradó - 180 ezer személygépjárművet tervez gyártani Esztergomban. Kedvező jövőbeli kilátásokra utal ugyanakkor, hogy a szentgotthárdi Opel-gyár kapacitását tovább bővítették a tavalyi évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.