BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kis cégeknek rossz az egy kulcs

A kis és közepes árbevételű cégek tömegesen lehetetlenedhetnek el az egykulcsos reklámadó bevezetésével számukra emelkedő terhek miatt – állapította meg a Bisnode nemzetközi cégminősítő elemzésében. Úgy találták: több mint 1400 médiavállalkozást érint negatívan az adókulcs módosítása, miközben a médiapiac kisebb cégeinek csaknem fele már most is veszteségesen működik. A cégelemző ház szerint az újabb adóteher ezeknek a társaságoknak a véget jelentheti.

Lázár János kancelláriaminiszter a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kedden reggel arról beszélt: a kormány legfontosabb célkitűzése, hogy a különadók rendszere megmaradjon. A reklámadó is marad, az összege azonban – a bankaadóéhoz hasonlóan – csökkenhet a miniszter szerint, a kérdés jelenleg a mértéke. Most már azonban azt mondta, hogy az osztrák 5 százalékos mérték a legmagasabb Európában – vagyis vélhetően ennél több nem lesz majd az adó.

Lázár megismételte, hogy az Európai Bizottság kifogásai miatt változatnának a rendszerem, és neki az a feladata, hogy tárgyaljon a reklámadó fizetésre kötelezettekkel, „közöttük az RTL Klub tulajdonosával, a Bertelsmann-csoporttal”. Elárulta: Orbán Viktor kormányfő február 24-én fogadja a csoport első emberét. Azt közölte, hogy a Miniszterelnökségnek és a Bertelsmann-csoportnak kész javaslata a partnerek számára – de arról nem mondott semmit, hogy a piac többi szereplőjével egyeztetik-e a tervet.

A Bisnode nemzetközi cégminősítő adatbázisa szerint a magyar médiapiacot nagyságrendileg 1400 műsorszórással, illetve lapkiadással foglalkozó vállalkozás alkotja. (Valójában ennél kevesebb lehet a reklámbevétellel is rendelkező vállalkozások száma, hiszen több csak a gyártásban részt vevő kis cég – a műsor, és hírlapkészítők vállalkozásai – is ilyen tevékenységi köröket szerepeltetnek). A Bisnode szerint a piac több mint 96 százalékát a kisebb, 500 millió forint árbevétel alatti cégek alkotják, ám így is mindössze 8 százalékát adják a teljes piac árbevételének. Az összárbevétel 72 százaléka néhány mamutcég kezében összpontosul, melyek a 10 milliárd forint feletti árbevétel-kategóriába sorolhatók, és már jelenleg is a reklámadó hatálya alá esnek. Ezek a vállalkozások járnak jól a módosítással.

A szektor a pénzügyi kockázatosságát vizsgálva a kevésbé kockázatos ágazatok közé tartozik a Bisnode cégminősítése alapján. A szektor cégeinek közel 73 százaléka már több mint 10 éve működik, 60 százalékuk pedig is kimondottan jó likviditással rendelkezik, annak ellenére, hogy a 2013-as évet a szektor 40 százaléka zárta veszteségesen. Az egykulcsos adó bevezetésének abszolút győztese a M-RTL Zrt. (közismert nevén RTL Klub csoport) lenne, amely a törvény módosításával több, mint 3,7 milliárd forinttal kevesebb adó megfizetésére kényszerülne a társaság szerint. Igaz, a Bisnode a számításnál (az egyszerűsítés miatt) azt feltételezte, hogy a médiacégeknél az árbevétel megegyezik a hirdetési bevétellel (erre vonatkozik az adó), ami csak néhány cég esetében igaz (hirdetési újságok, online lapok egy része). Még az RTL-nél és a kereskedelmi rádióknál is vannak ugyanis egyéb bevételek (szponzoráció például, de ott van a pénzügyi műveletek eredménye is), miközben a lapkiadóknál jelentős forrás a terjesztési árbevétel is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.