Még utoljára megizzasztotta a magyar kormányzati tisztségviselőket az Európai Bizottság. Tavaly novemberben jártak képviselőik Magyarországon, hogy még utoljára megvizsgálják, a 2008-as IMF-megállapodással egyszerre indított uniós hitelprogram céljai megvalósultak-e. Az utókövetéséhez kapcsolódó ellenőrző látogatásoknak ezzel vége, Varga Mihály nemzetgazdasági tárcája fellélegezhet - náluk lezárták a proramot.
Az MNB-nél azonban még adódhatnak problémák, hiszen a bizottsági elemzésből látszik, hogy a hazai tisztviselők és a brüsszeli szekértők több ponton nem értenek egyet. A legfontosabb kérdésnek a „rossz bank”, vagyis a MARK Zrt. magyarországi felállításának folyamata látszik, miután szokatlan módon a jegybank mellett működhet az intézmény.
A rossz bank – amely elsősorban projekthiteleket venne át a bankoktól – jegybak alatti felállítása jogi problémákat vethet fel Brüsszel szerint, és potenciális kockázatot jelent a költségvetésre nézve és a központi bank hitelessége szempontjából is. A MARK Zrt. felállítása már előrehaladott állapotban van. A bizottság kiemeli, hogy az Európai Központi Bank és az Európai Bizottság tárgyalásokat folytat az MNB-vel azért, hogy az intézmény felállítása ne ütközzön az uniós alapszerződésébe.
Már korábban is felvetődött, mivel az intézmény nagyon illikvid és értékvesztett eszközöket venne át a bankoktól, így a tiltott állami támogatás gyanúja merül fel. A bizottság most sem felejti el kiemelni, hogy a magyar bankok helyzete elég nehéz volt az elmúlt években gyenge gazdasági aktivitás és a rossz hitelek növekedése miatt, ráadásul az EU legnagyobb bankadója sújtja őket.
Adorján Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára a Világgazdaság kérdésére közölte, hogy korábban a hitelminősítők kifogásolták a szektorális különadók magas összegét. A kormány azonban a bankadó mértékének jelentős csökkentést jelentette be 2016-tól, ami kedvező döntést alapozhat meg a hitelminősítők részéről – fejtette ki a büdzsé online tájékoztatóján. A három nagy hitelminősítő jelenleg a befektetésre nem ajánlott, bóvli kategóriában tartja az országot.
A hitelminősítők az alacsony növekedést is problémának tartották.
A potenciális növekedés 2010 és 2012 között nulla százalék körül lehetett, és 2013-ban kezdett növekedni. Tavaly 1,3 százalékon alakulhatott, és 2016-ig is csak 2 százalékig emelkedik. Ezt a termelékenység alacsony szintjével és a pénzügyi közvetítőrendszer problémáival magyarázzák. A visegrádi országokban csak a csehek növekedése hasonlóan alacsony, a lengyel és a román potenciális bővülés több mint 1 százalékponttal magasabb.
A bizottság ugyan lassan csökkenő adósságpályát vetít előre, ezzel együtt is szerintük további intézkedéseket kell tenni, hogy Magyarország megfeleljen a Stabilitási és Növekedési Paktumnak. Ez részben magyarázhatja azt, hogy a kormány tagjai az elmúlt hónapban többször is hangsúlyozták, hogy nulla százalékra szeretnék levinni a költségvetési hiányt 2018-2020-ig.
A bizottság őszi előrejelzésében már azt írta, hogy az 1,7 százalékos strukturális deficitcéltól idén és jövőre is eltérés lehet, vagyis sokkal nagyobb lehet annál. Adorján kérdésünkre azt mondta, a strukturális költségvetési egyenleg számításának nincs konszenzusosan elfogadott módszertana. „Az elmúlt években is tapasztalható volt, hogy ebben a kérdésben eltérő eredményre vezetett az Európai Bizottság, illetve a Nemzetgazdasági Minisztérium modellszámítása. A magyar álláspont szerint az idei évben teljesíthető az 1,7 százalékos középtávú cél a költségvetési hiánycél elérése révén”.
NGM: elérhető a hiánycél
Jó hír, hogy nem csak a kormány, hanem a bizottság is arra gondolja, hogy a költségvetés kedvezően alakult. Az idei, 2,4 százalékos hiánycél elérését azonban kockázatosnak látják, mert a bevételi oldalon több tétel bizonytalan. Az NGM nem lát kockázatot a hiánycél teljesítése kapcsán. Az pedig szerinte természetes, hogy egyes tételek felül, mások alulteljesülnek. Az év első hónapja jól alakult, mindössze 54 milliárd forint volt a hiány, ami az éves előirányzat 6 százaléka. Ez pozitív jel, de ebből még nem vonhatunk le következtetéseket az éves hiány kapcsán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.