BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállhat az elbukott M4-es fejlesztés

Ha az Európai Bizottság kartellgyanúja igazolódik az M4-es autópálya építésénél, a kormányzat a kivitelező cégekre fogja hárítani a szankcióval érintett összeg befizetését – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára a Világgazdaság konferenciáján. Az Index szerda este írt arról, hogy az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos uniós támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget.

A tendert a Colas-Swietelsky, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag alkotta konzorcium nyerte. Az építkezések megkezdődtek, és elvileg 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, a jelenlegi határidő 2017 március. A Közgép szerint szabályszerűen nyerték el az építésére kiírt munkát. A Strabag közölte, szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.

Az M4-es építésével kapcsolatban a Világgazdaság írta meg, hogy ez a legnagyobb összegű projekt a kormány azon listáján, amely a késedelemben levő, 2007–2013-as finanszírozási periódusba tartozó fejlesztéseket tartalmazza. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez tartozó projekt keretében az autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának új Tisza-híddal történő, összesen 138 milliárd forint értékű kivitelezésénél mintegy 34 milliárdos volt február elején az elmaradás a 2014-es tervhez képest.

Ez azért fontos, mivel az év végéig meg kell lennie a kifizetési számláknak, különben Magyarország bukja az uniós pénzt és a hazai költségvetésből kellene finanszírozni a fejlesztést. Csepreghy ezért mondta, hogy ha beigazolódik a kartellgyanú, akkor a kormány ki fogja fizettetni a cégekkel a pénzt.

Tegnap azonban az is kiderült: az Európai Bizottság nem is hagyta jóvá a projektet. Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság szóvivője a távirati iroda érdeklődésére beszélt arról: Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra a projektet. Tudatta, hogy a fejlesztés uniós támogatására vonatkozó kérelmét Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelnek, de a bizottság nem támogatta. Magyarország visszavonta a projektet, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt.

Csepreghy Nándor a konferenciáján úgy fogalmazott: „az M4-es autópálya építése be fog fejeződni, de nem biztos, hogy a mostani kivitelezőkkel”. Ennek némileg ellentmond Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozata. A politikus a kormányszóvivői tájékoztatón már arról beszélt: az M4-es autópályával kapcsolatos bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal.

Lázár János az M4-esről kifejtette, „régi vágy”, hogy legalább Budapest és Szolnok között közvetlen négysávos autópálya-összeköttetés legyen, de az Európai Bizottság vitatta a projekt helyességét – a Pest megyei szakasz nem is valósulhatott meg –, továbbá sokallta az összeget, a kilométerenkénti 4 milliárd forintos kivitelezési árat. A Miniszterelnökség vezetője megerősítette, a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.

A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, egyben kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is – mondta Lázár. Egy új pályázat esetében Magyarország már mindenképpen elbukja a remélt, 110 milliárd forintos uniós támogatást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.