Ha az Európai Bizottság kartellgyanúja igazolódik az M4-es autópálya építésénél, a kormányzat a kivitelező cégekre fogja hárítani a szankcióval érintett összeg befizetését – mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára a Világgazdaság konferenciáján. Az Index szerda este írt arról, hogy az Európai Bizottság elutasította a 30 kilométeres útszakasz megépítéséhez benyújtott 110 milliárd forintos uniós támogatási kérelmet, mert túlzottnak tartja az építési költséget.
A tendert a Colas-Swietelsky, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag alkotta konzorcium nyerte. Az építkezések megkezdődtek, és elvileg 2016 szeptemberében fejeződtek volna be, a jelenlegi határidő 2017 március. A Közgép szerint szabályszerűen nyerték el az építésére kiírt munkát. A Strabag közölte, szerződésük érvényessége és jogszerűsége megkérdőjelezhetetlen.
Az M4-es építésével kapcsolatban a Világgazdaság írta meg, hogy ez a legnagyobb összegű projekt a kormány azon listáján, amely a késedelemben levő, 2007–2013-as finanszírozási periódusba tartozó fejlesztéseket tartalmazza. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez tartozó projekt keretében az autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának új Tisza-híddal történő, összesen 138 milliárd forint értékű kivitelezésénél mintegy 34 milliárdos volt február elején az elmaradás a 2014-es tervhez képest.
Ez azért fontos, mivel az év végéig meg kell lennie a kifizetési számláknak, különben Magyarország bukja az uniós pénzt és a hazai költségvetésből kellene finanszírozni a fejlesztést. Csepreghy ezért mondta, hogy ha beigazolódik a kartellgyanú, akkor a kormány ki fogja fizettetni a cégekkel a pénzt.
Tegnap azonban az is kiderült: az Európai Bizottság nem is hagyta jóvá a projektet. Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság szóvivője a távirati iroda érdeklődésére beszélt arról: Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra a projektet. Tudatta, hogy a fejlesztés uniós támogatására vonatkozó kérelmét Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelnek, de a bizottság nem támogatta. Magyarország visszavonta a projektet, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt.
Csepreghy Nándor a konferenciáján úgy fogalmazott: „az M4-es autópálya építése be fog fejeződni, de nem biztos, hogy a mostani kivitelezőkkel”. Ennek némileg ellentmond Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozata. A politikus a kormányszóvivői tájékoztatón már arról beszélt: az M4-es autópályával kapcsolatos bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával kösse össze egy négysávos autóúttal.
Lázár János az M4-esről kifejtette, „régi vágy”, hogy legalább Budapest és Szolnok között közvetlen négysávos autópálya-összeköttetés legyen, de az Európai Bizottság vitatta a projekt helyességét – a Pest megyei szakasz nem is valósulhatott meg –, továbbá sokallta az összeget, a kilométerenkénti 4 milliárd forintos kivitelezési árat. A Miniszterelnökség vezetője megerősítette, a kormány visszavonta az Európai Bizottságtól e projekt EU-s programként való elismertetését.
A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, egyben kiírnak egy új közbeszerzési eljárást. Emellett azonban tisztázni kell az M4-es ügyében, hogyan alakult ki a kivitelezési ár, valamint a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is – mondta Lázár. Egy új pályázat esetében Magyarország már mindenképpen elbukja a remélt, 110 milliárd forintos uniós támogatást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.