Holnap fogadják el a 2016-os költségvetést a honatyák – a formalitások sorában ez lesz az utolsó, miután pénteken a Költségvetési Tanács megadta a hozzájárulást a múlt héten módosított büdzséhez, amely nagy vonalakban azért megfelel az eredetileg benyújtott változatnak. A hiány a tervek szerint a GDP 2 százaléka lesz, a büdzsében a kormány 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel és 1,6 százalékos inflációval számolt (ennyivel emelkednek a nyugdíjak is jövőre). Úgy gondolták, hogy az uniós ciklusváltás miatt visszaeső beruházási aktivitást (és kieső állami keresletet) a háztartások növekvő fogyasztása, valamint a továbbra is gyors 7,5 százalékos exportbővülés kíséri.
A vita során valamivel tovább emelkedett az állami beruházások összege: a kormány eddig is jelentős 560 milliárdos összeget szánt a saját finanszírozású építkezésekre (az idei összeg alig több 200 milliárdnál), amit még néhány tétellel fejeltek meg – ilyen a Ludovika Campus további fejlesztésére szánt 12,5 milliárd. A költségvetés másik fontos prioritása, az adócsökkentésre szánt több mint 200 milliárd is emelkedett 10 milliárd forinttal (ez a hitelezésüket növelőknek járó bankadó-visszatérítés megszavazását jelenti).
Nagy különbség, hogy a benyújtás időpontjában még a régi adósságszabály volt érvényben, amelynek a büdzsé nem felel meg – ám időközben ezt a költségvetést megalapozó törvény elfogadásával már megváltoztatták. Az új adósságszabály tulajdonképpen zárójelbe teszi a régit, amely deflációs környezetben megszorításokat írt volna elő, és azt mondja ki, hogy csak 3 százalékos infláció és 3 százaléknál nagyobb gazdasági növekedés esetén kell azt alkalmazni. Az új előírás szerint 0–3 százalékos növekedés esetén az adósságnak 0,1 százalékkal kell csökkennie, recesszió esetén pedig nem kell. A mostani feltételeknél tulajdonképpen szigorúbbak az uniós követelmények, így aligha lesz olyan költségvetés, amelyik ne felelne meg ennek. Most például az adósságmutató 74,3 százalékról 73,1 százalékra csökken, vagyis bőven megfelel a 0,1 százalékos új előírásnak.
Nem meglepő tehát, hogy a módosítások után a Költségvetési Tanács (KT) is jóváhagyta a javaslatot, bár – amint az várható volt – azért megjegyezték, hogy a változtatások nem feltétlenül váltak a büdzsé előnyére. Az új adósságszabálynak a büdzséterv megfelel, ugyanakkor a módosítások „kis mértékben növelték a költségvetést övező kockázatokat”. A probléma, hogy a kiadások fedezetét a rosszabb helyzetre félretett Országvédelmi Alap előirányzatának 30 milliárd forintos mérséklésével teremtették meg (100-ról 70 milliárd forintra szállították le az összeget). A KT szerint miután az adósságmutató várható csökkenése jelentősen meghaladja az előírtat, a kockázatok ellensúlyozására megfelelő tartalékok állnak rendelkezésre.
Korábban a KT kérte, hogy legyenek magasabbak a tartalékok, az új szabályok alapján azonban erre már nincs szükség. A tanács most a régi véleményéből csak annyit ismételt meg, hogy a jövőben célszerű lenne meghatározni, az egyes tartalékok milyen kockázatok kezelését szolgálják.
A KT-nak az sem volt egyébként ínyére, hogy a kiadások fedezetét a tartalék mérséklésén kívül a legbizonytalanabb bevételi sor, az állami vagyon értékesítési és hasznosítási bevételeinek 18 milliárdos emelésével érték el (115 milliárd forintról 133 milliárd forintra). Miután a kormány itt nem mondja meg, honnan is lehet majd pénze, a bizonytalanság nagyfokú. Mérsékli viszont a túlköltés kockázatát – jegyzi meg a tanács –, hogy a kapcsolódó szabályok összekötik a bevételek keletkezésével a beruházások indítását.
Ezen kívül probléma, hogy a kiadásnövelések forrása két esetben kezesség beváltásának fedezetéül szolgáló, felülről nyitott előirányzat is volt. Ezek esetében pedig előfordulhat, hogy év közben az előirányzatokat túllépik, amit a hiány tartása érdekében máshol ellentételezni kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.