Simán átment a 2016. évi költségvetés a parlamenten. Tulajdonképpen nagyobb változtatások nélkül fogadták el a honatyák az adótörvényeket, a büdzsé megalapozásához szükséges jogszabályokat és – most utoljára – a számokat tartalmazó, a kiadásokat meghatározó és a várható bevételeket tartalmazó költségvetési törvényjavaslatot magát. Ilyen korán – tavasszal – egyetlen büdzsét sem fogadtak el, hasonló eset a 2001-2002-es kétéves költségvetés elfogadása volt (ekkor a 2001-es büdzsével együtt szavazták meg a 2002-est is), ám akkor utóbb módosítani kellett a korábban kialakított számokon.
Az elfogadott törvény szerint a központi alrendszer hiánya 761,6 milliárd forint lehet jövőre (ez az idei tervnél bő százmilliárd forinttal kisebb) – ez alapján az uniós elszámolású államháztartási deficit is a GDP 2 százalékát teheti majd ki jövőre. Ez alapján csökken az adósság is – a GDP 1 százalékával. A mérték egészségesnek mondható, azonban mégis kevésnek bizonyult: a 2011-ben megalkotott adósságszabálynak ugyanis nem felel meg a lefaragás: az 2,73 százalékpontot irányozott volna elő (a kormányzati jóslatnak megfelelő 1,6 százalékos infláció és 2,5 százalékos növekedés mellett). A szabályt ezért a kormányzat tulajdonképpen zárójelbe tette, és olyan előírást alkotott, amely szerint a régi képletet belátható időn belül nem kell alkalmazni. Az új szabály szerint csak és kizárólag akkor él a képlet, ha az infláció és a növekedés is 3 százalék fölé kerül (ez esetben jövőre például 3 százalékpont feletti adósságcsökkentést, és egy százalék körüli hiányt kellett volna elérni).
Mindezek a módosítások tették azonban lehetővé, hogy a kormány megvalósíthassa gazdaságpolitikai céljait. Az adócsökkentés költségvetésének nevezett büdzsében 230 milliárd forintot hagynak a gazdaságban, ennek felét az szja lefaragása teszi ki (16-ról 15 százalékra csökken a felső kulcs), további jelentős tétel a bankaadó mérséklése (70 milliárd) is. A vágott sertéshús áfájának mérséklése 25 milliárd forintot hagy a cégeknél – a kormány reményei szerint ez az összeg a hentes pultok árainak mérséklődésén keresztül a fogyasztóknál is megjelenik majd.
Az adócsökkentésnél is nagyobb tételt jelent azonban a beruházások bővítése: az állam több új, önállóan finanszírozott beruházási programot indított el, hogy az uniós pénzáram lanyhulásának hatását ellensúlyozni tudja. A büdzsé kiadási és bevételi oldalát egyaránt csökkenti ugyanis jövőre az uniós ciklusváltásból adódó mérséklődés – az állam mérete emiatt is zsugorodik egy kissé (aztán jövőre ismét növekszik, szintén uniós pénzáramlási hatásra). A beruházási visszaesést pótló legnagyobb állami beruházási program a 160 milliárd forintos kiadási kerettel indított útépítési lesz: a Modern Városok program keretében a megyeszékhelyeket kötik be a gyorsforgalmi úthálózatba. Maga finanszírozta állami beruházásokra több mint 370 milliárd forinttal fordít többet a költségvetés az ideinél (200 milliárdos idei keret után 570 milliárd jut erre a célra). A beruházási keret folyamatosan nőtt a vita során is, a legutolsó módosítás például a Ludovika Campus további fejlesztésére irányzott elő 12,5 milliárdot jövőre, hogy – többek között –uszoda, vívóterem, lőtér, lovarda és istálló épüljön az egyetemen.
A vitában persze mindenki kapott valamit: a külügyi tárca keretét például azért emelték meg négymilliárddal hogy új nagykövetségeket nyithasson Taskentben, Addisz-Abebában, Manilában, Wellington és Luandában. De Kósa Lajos, a Fidesz ügyvezető alelnöke is kilobbizott 400 millió forintot a depreceni reptér működési költségének támogatására. A vita és a büdzsé nagy nyertese azonban Miniszterelnökség lett: az ideihez képest 120 milliárdos keret-növelésből persze 40 milliárdot a tartalék növelése tesz ki, jelentős tétel a Paksi beruházás keretének emelése is, ám a többi inkább központosítás. Összesen például 1900 fővel bővül jövőre a kormányhivatalok létszáma, miután négy intézmény felett is átveszik majd az irányítást. A Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter irányítása alatt álló szervezethez kerülnek a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyelőségek, a bevándorlási és állampolgársági hivatalok, de a Magyar Államkincstár családtámogatási, szociális és lakáscélú támogatás-kiadási feladatai is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.