Béremelést sürgetett a japán jegybank elnöke: Kuroda Haruhiko cégvezetők előtt arról beszélt, ellenkező esetben nehezen lesz tartható a BoJ kétszázalékos inflációs célkitűzése. A jegybank ezt a 2016-os költségvetési év közepére, vagyis egy év múlva szeretné elérni, ehhez képest múlt pénteken kiderült: augusztusban 0,1 százalékkal csökkentek éves alapon a fogyasztói árak. A világ harmadik legnagyobb gazdasága 2013 áprilisa óta megúszta a korábban krónikus árcsökkenést, a mostani adat viszont ismét aggasztó jele annak, hogy Abe Sinzó miniszterelnök gazdaságpolitikája, az Abenomics nem működik tökéletesen. A kormányfő és Kuroda Haruhiko jegybankelnök egyelőre abban bízhat, hogy a zuhanó energiaárakat és az élelmiszerárakat kiszűrő maginfláció 0,8 százalékkal tudott emelkedni – elemzők szerint ez azt jelzi, van tér az árak gyorsabb növekedésére.
Abe ezt nem bízza a véletlenre. A kormányfő múlt héten ismertette új gazdaságélénkítő programját, amelynek célja a GDP húsz százalékkal való növelése. Sok konkrétumot nem említett, mindössze azt tudni, hogy szélesítené a gyermeknevelési támogatásokat, az idősellátást pedig szociális otthonok létesítésével segítené. Elemzők szerint a nagyszabású program inkább arra szolgál, hogy elterelje a figyelmet a hadikiadások növelése és a II. világháború vége óta pacifista alkotmány módosítása miatti elégedetlenségről. Kár, hogy Japánban nemcsak a militarizálódás okozhat gondot, hanem az is, hogy a gazdaság nemhogy az ígért húsz százalékkal, de egyáltalán nem növekszik. Az Abenomics beindítása óta a gazdaság átlagosan 1,7 százalékkal tudott bővülni a belső kereslet élénkítésére irányuló lépések és a BoJ monetáris élénkítése ellenére. A második negyedéves 1,6 százalékos visszaesés után elemzők 1 százalék alatti növekedésre számítanak az év egészére.
Erre hivatkozott egyébként szeptember közepén a Standard & Poor’s is, amikor AA– szintről AA+-ra rontotta a szigetország adósbesorolását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.