Több mint százmillió forintból indított kampányt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a kartellezés ellen. A tavaly év végén startolt, „Nem marad köztetek” szlogennel futó kezdeményezéssel a többi között azt szeretnék elérni, hogy növekedjen Magyarországon az engedékenységi kérelmek száma, s ezáltal több ügyre derüljön fény. Kevesen vannak ugyanis azzal tisztában, hogy az engedékenységi politika lehetőséget ad a kartellező vállalkozásoknak, hogy együttműködjenek a GVH-val: azzal, hogy segítenek tisztázni az ügyet, magukat részben vagy egészében mentesíthetik a versenyfelügyeleti bírság alól.
A GVH szerint „a titkos kartellek felderítéséhez és megszüntetéséhez fűződő közérdek fontosabb, mint a kartell feltárását lehetővé tevő, abban részes vállalkozás megbírságolásához fűződő ugyancsak közérdek”. Mint azt a GVH lapunkkal közölte, a sikeres fellépés kulcsa gyakran a „hallgatás megtörése” és ezáltal a döntő bizonyítékok feltárása és megszerzése. Információhoz ugyanis a versenyhatóságok leghatékonyabban maguktól az érintettektől juthatnak – ennek egyik módja az engedékenységi politika, amely az Európai Unióban a legeredményesebb eszköznek bizonyult.
A jelenleg futó kampány elsősorban a kis- és középvállalkozásokat célozza, ezen cégek vezetőinek figyelmét akarja felhívni a lehetőségekre. Azért ez a szektor került a középpontba, mert 2002–2013 között a GVH kartellekkel kapcsolatos eljárásaiban 71,5 százalékban volt érintett érintett ez a cégcsoport.
A Transparency International Magyarország készített egy tanulmányt az Az engedékenységi politika keretében való együttműködés fékező- és hajtóerői címmel. Ebben interjúkat készítettek vállalkozókkal, s megkérdezték tőlük, mi lehet az oka annak, hogy Magyarországon – az EU-s gyakorlattal ellentétben – nem sikeres az engedékenységi politika. Rengeteg dolgot soroltak fel a megkérdezettek. Említették a kulturális okokat, „betyárbecsület”; kitértek arra, hogy a magyar piac kicsi, dominálnak a személyes kapcsolatok, viszonyok, ezért a kérelemnek súlyos következményei lehetnek a vállalkozás és a menedzserek megítélésére, üzleti kapcsolataira. Sokszor a kartell csak a jéghegy csúcsa, s jobb nem mélyebbre ásni.
Tavaly a GVH összesen hat kartellügyben, mintegy 3,5 milliárd forint értékben hozott döntést, ezek közül négyben valamely közbeszerzési tender is érintett volt, s két esetben büntetőfeljelentést is tett. A hivatal a legnagyobb bírsággal egy gyógyszerkartell szereplőit sújtotta. Ez esetben három gyógyszer-nagykereskedő két tanácsadó vállalkozás közreműködésével befolyásolta a gyógyszerbeszerzésre kiírt közbeszerzési pályázatot. Ezt oly módon tették, hogy egyeztették az áraikat az ajánlataik benyújtása előtt, és gyakorlatilag felosztották a piacot egymás között. Közel 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki rájuk a GVH.
Ugyancsak piacot osztották fel egymás között a műanyag csövek és a műanyag fittingtermékek piacának meghatározó szereplői. Mint azt a hivatal lapunknak jelezte, ez esetben markánsan megmutatkozik, mit is jelent amikor az érintettek együttműködnek a GVH-val. Az eljárás során ugyanis két cég, a Pipelife és a BTH engedékenységi kérelmet nyújtott be, s ennek eredményeként több mint 800 millió forint bírság kiszabása alól mentesült a Pipelif, a BTH pedig 40 százalékos bírságmérséklést kapott, s 55,3 millió forint bírságot kellett fizetnie, a jogsértést mindvégig vitató Wavint viszont közel 700 millió forintra bírságolta a hivatal.
Védik a fogyasztót
Tavaly közel 130 versenyfelügyeleti eljárás indult, ezeknek felét fogyasztóvédelmi ügyek adták. Az esetek harmada fúziókontrollal kapcsolatos, a fennmaradó 10-15 százalék klasszikus antitröszt (kartell és erőfölény), továbbá a piaci erővel való jelentős visszaélés miatt indított eljárás volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.