Az MTI-hez eljuttatott előrejelzésben kifejtik: az uniós támogatások csökkenése és az üzleti szféra alacsony beruházási hajlandósága miatt várható a beruházások visszaesése. Ugyanakkor a fogyasztás kissé gyorsulva 2,5-3 százalékkal bővülhet, az erősödő bérkiáramlás és az 1 százalékpontos szja-csökkentés hatásánál kisebb, 0,8 százalék körüli fogyasztóiár-emelkedés miatt.
A kormányzat az EU-transzferek gyorsított lehívása, a lakásépítések ösztönzése és a jegybank növekedéstámogató programja révén igyekszik serkenteni a növekedést, ezektől azonban inkább csak jövőre várható érdemi hatás a GKI szerint.
Az elemzés megállapítja, hogy a magyar gazdaság növekedési üteme tavaly a negyedik negyedévben átmenetileg ismét felgyorsult, több mint 1 százalékponttal haladta meg az EU átlagát, a régióban azonban a szlovák, a román, a lengyel, a cseh és a bolgár fejlődés így is gyorsabb volt. Éves átlagban idén a lassulás folytatódása várható, a 2014. évi 3,7 százalék és a tavalyi 2,9 százalék után 2016-ban 2,3 százalék körüli dinamika valószínű. Az EU előrejelzése szerint a régió 11 országa közül a magyarnál csak a horvát, a bolgár és a szlovén növekedési ütem lesz alacsonyabb - közölte a gazdaságkutató.
Az OECD február közepén a novemberi 0,3 százalékpontos mérséklés után újabb 0,3 százalékponttal, 3 százalékra csökkentette a világgazdaság 2016-ban várható növekedési ütemét. A nemzetközi szervezet ezért az állami beruházások növelését és a szerkezeti reformok végrehajtását sürgeti, mindenekelőtt az eurózónában - idézte fel a GKI.
Az OECD szerint az eurózóna gazdasága idén lassulva, alig 1,4 százalékkal nő, ez 0,3 százalékponttal alacsonyabb az Európai Bizottság két héttel korábbi előrejelzésénél. Ez kedvezőtlen jel a magyar kivitel, és általában a gazdaság számára. A nemzetközi politikai kockázatok továbbra is jelentősek, növekszik a kétsebességes EU létrejöttének valószínűsége, ami főleg hosszabb távon rontaná Magyarország perspektíváját - mutatott rá a GKI.
Az elemzés szerint tavaly az államháztartás pénzforgalmi hiánya az emelkedő adóbevételek ellenére a tervezettnél több mint 300 milliárd forinttal több lett, ami az EU-tól származó bevételek csúszásának következménye. Az EU által figyelt GDP-arányos hiány viszont a vártnál kedvezőbben, 2 százalék körül alakult. Ugyanakkor az állami intézmények növekvő kifizetetlen számlái, az általuk nyújtott - például egészségügyi és oktatási - szolgáltatások romló színvonala viszonylagossá teszi ezt az eredményt.
Az MNB számításai szerint a bruttó államadósság GDP-hez viszonyított aránya a 2014 végi 76,2 százalékról 2015 végére 75,5 százalékra csökkent. Eközben azonban a költségvetési tartalékokat a szokásos évközi szinthez viszonyítva a GDP mintegy 2,5 százalékával, sőt az egy évvel korábbi, ugyancsak mesterségesen leszorított szinthez képest is bő 1 százalékponttal csökkentették. Enélkül az államadósság aránya növekedett volna - fejtette ki a gazdaságkutató.
A GKI szerint 2016-ban 2,3 százalék körüli államháztartási hiány várható, miközben a GDP-arányos államadósság 1 százalékponttal csökkenhet. A külső finanszírozási képesség 2015-ben kiugróan magas, a GDP 8,5-9 százaléka körül lehetett a folyó fizetési mérleg magas aktívuma és az EU-források rekord mértékű beáramlása következtében, idén az utóbbi csökkenése miatt kisebb aktívum várható. Tavaly folytatódott a tőke kiáramlása, a tőkeexport mintegy 0,4 milliárd euróval haladta meg a tőkeimportot, s ebben fordulat idén sem várható a GKI szerint.
A gazdaságkutató 2016-ban az ipari termelés 5 százalékos bővülésével és az építőipar stagnálásával számol. Előrejelzése szerint a munkanélküliségi ráta 6 százalékra mérséklődik az év végére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.