BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétséges a metrófelújítás kezdete

Nem lesz könnyű menet az M3-as metró infrastruktúrájának felújítása. A beruházás kezdete bizonytalan, és még az EU sem adta áldását a projektre.

Nehezen tudja elképezni Dagonya András közbeszerzési tanácsadó, hogy a tervezett időpontban, novemberben elkezdődhessenek az M3-as metró infrastrukturális beruházásai. Várhatóan a két részből álló – részvételi és ajánlattételi szakaszból – gyorsított közbeszerzési pályázatot írnak majd ki, de miután a tender jelentős összegről szól, ez megmozgathatja a piacot. A beruházás tervezett költsége 137,5 milliárd forint. Az összeg sok szereplő figyelmét felkeltheti, és azzal is számolni kell, hogy a végén ezek közül lehetnek olyanok, amelyek megtámadják a tender eredményét, a jogorvoslat pedig mintegy két hónapos csúszást eredményezhet az eljárásban. Novemberi indítással számolva 2019 végére fejeződnének be a munkálatok. Egyelőre azonban az jelenti a legnagyobb bizonytalanságot – és várhatóan a kivitelezési pályázat elodázását is –, hogy mikorra állnak rendelkezésre a metrópótló autóbuszok. Ezzel kapcsolatban július 5-e lesz a döntő határidő: ha addig a kormány nem vállal garanciát arra, hogy fedezi a buszbeszerzés pluszköltségeit, akkor a BKV a pályázatnyertes Solaris járműveket vásárolja meg.

A beruházást eredendően uniós pénzekből finanszíroznák, de amennyiben Brüsszel nem támogatná a projektet, akkor a központi költségvetésből állnák a fejlesztést. Uniós finanszírozása esetén a pályázatot végigkísérő ellenőrzés hosszabbíthatja meg az eljárást. Amennyiben megvan a pályázat fedezete – ebben az esetben az uniós pénz vagy annak elmaradása esetén a központi költségvetési forrás –, akkor legalább egy feltételes közbeszerzési pályázat kiírható lenne – véli a szakértő. Dagonya elképzelhetőnek tartja, hogy miután egyelőre két forgatókönyv van napirenden – az uniós vagy az állami finanszírozás –, így a pénzügyi források ütemezése, az összeg lehívásának tervezése miatt „ülnek” a pályázat előkészítésén. Bár egy-egy projektnél – és ez így lehet ebben az esetben is – a műszaki tartalom összeállítása is hosszú időt vehet igénybe.

A kivitelezési pályázat tehát egyelőre tehát még várat magára, de a pályázatot lebonyolító BKV feltételes közbeszerzési eljárást indított az M3-as metróvonal rekonstrukciójához szükséges sínek beszerzésére. A nyertes pályázóval kötött szerződésben hatályba léptető feltétel volt a támogatási szerződés aláírása, amelyet 2016. május 5-én megkötöttek a kormányzattal.
Tekintettel arra, hogy az észak–déli metróvonal korszerűsítése meglehetősen sokrétű feladatokból áll a tervezéstől az anyagbeszerzésen át egészen a kiviteli munkálatokig, így a felújításra annyi közbeszerzési eljárást és olyan sorrendben ír ki a BKV, amennyi műszakilag indokolt – közölte a Világgazdasággal a közlekedési társaság.

A kivitelezőket nyílt közbeszerzési eljárás keretében választják ki, de hogy ez mikor jelenik meg, és mire várnak, arra nem kaptunk pontos választ. Az nem tekinthető akadálynak, hogy Brüsszel még nem adta áldását a projektre. Egy áprilisi kormányhatározat szerint ugyanis a fejlesztési tárcának a vállalkozói szerződés megkötése után, legkésőbb ez év végéig kell eljuttatni a támogatási kérelmet az uniónak. Információink szerint a minisztérium tavaly óta egyeztet erről Brüsszellel, részben amiatt, hogy az uniós döntéshozókat ne érje váratlanul a projekt, illetve, hogy az időközben felmerülő észrevételeket beépíthessék a támogatási kérelembe. Ezek után meglepő lenne, ha Brüsszel mégsem adná áldását a beruházásra, de a kormány beépített egy biztosítékot. Amennyiben az Európai Bizottság nem vagy csökkentett intenzitással támogatná a nevezett projektet, akkor a kormány dönt a szükséges költségvetési források biztosításáról – válaszolta lapunknak a Nemzetgazdasági Minisztérium, amely arra nem tért ki, hogy milyen költségvetési „technikákkal” biztosítanák az említett 137,5 milliárd forintot.

Kiírta a buszpályázatot a BKK

A Budapesti Közlekedési Központ 150 új csuklós autóbusszal nyújtandó szolgáltatásra írt ki közbeszerzési pályázatot tíz év időtartamra – derül ki az Európai Unió hivatalos lapjából, a TED-ből. A szerződés 1–3. évében évente 60 ezer kilométer szolgáltatást kell nyújtania a nyertesnek, a 4–10. évben pedig 65 ezer kilométert. A szolgáltatási terület az M3-as metró pótlásának időszakában az érintett kerületeket jelenti, a szerződés hátralévő időszakában Budapest területét. A jelentkezőknek gyorsan el kell dönteniük, hogy indulnak-e a pályázaton, hisz a jelentkezési határidő június 27. A közbeszerzési eljárás tervezett kezdőnapja pedig július 1-je. A BKK tehát arra számít, hogy meglesz a kormányzati pénz, ami pedig azt jelenti, hogy nem Solaris buszokkal szállítják majd az M3-as felújítása alatt az utasokat.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.