Érezhetően újabb fellendülési szakaszába érkezett a szállodaszektor Magyarországon: az átlagárak és a foglaltsági adatok két számjegyű növekedése felkeltette a befektetők érdeklődését a piac iránt. Számos olyan szállodaépítési projekt is újraindul, amely megakadt a válság idején, így például 5 csillagos hotel létesül a fővárosban a déli Klotild Palotában és a Clark Ádám téren – mondta a Világgazdaságnak Csordás Imre, az Accent Hotel Management Kft. ügyvezető igazgatója. Több, nálunk már jelen lévő nagy nemzetközi szállodalánc gondolkodik a további magyarországi terjeszkedésen a 3-4 csillagos kategóriákban is, de új márkák belépésére is számítani lehet.
A hazai szállodaipar versenyképességének javulását azonban évek óta gátolja a nemzetközi összehasonlításban is magas általános forgalmi adó (áfa). A szálláshely-szolgáltatás áfakulcsa itthon 18 százalék, miközben az európai átlag 11 százalék körül mozog, és csak három tagállamban magasabb a mértéke a magyar kulcsénál. „Örülünk, hogy az éttermi szolgáltatás áfája jövőre 27 százalékról 18 százalékra csökken, 2018-ban pedig 5 százalékra, ám szükséges volna a hoteláfa további csökkentése. Már az is sokat javítana, ha az európai átlagra süllyedne a kulcs” – érvelt Csordás Imre.
Az ágazat másik nagy problémája az egyre komolyabb munkaerőhiány, ami már lassan veszélyezteti a hotelek megfelelő színvonalú működtetését, illetve az új szállodanyitásokat is. A szobaasszonytól, recepcióstól kezdve egészen az igazgatóig minden munkakörből hiány van – hangsúlyozta Csordás Imre. „Nyitottunk például a nyugati országhatárhoz közel, Szentgotthárdon egy szállodát novemberben, ahol a személyzetet nagyon nehezen tudtuk feltölteni. Pedig vidéken személyzeti szállást is biztosítunk. De máshol is gyakori, hogy a személyzet jelentős része egy éven belül kicserélődik ” – érzékeltette a nehézségeket az ügyvezető igazgató, aki azt is hangsúlyozta, hogy ha lenne áfacsökkentés, annak nagy részét valószínűleg a bérek emelésére fordítanák a szektor szereplői. A nyugat-európai bérekkel még így sem tudnának versenyezni a magyar munkáltatók, de a lépés mégis sokat segíthetne a munkaerő megtartásában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.