A futball hatalmas, milliárdos profittal kecsegtető üzlet, amelynek szerves része a csapatok szponzorálása a csapatmezek eladása útján. A nagy sportszergyártó márkák hajlandók milliárdokat költeni arra, hogy növeljék márkájuk ismertségét, javítsák imázsukat és új vásárlókat nyerjenek meg maguknak például az Adidas és Nike futballmezek révén.
Az Adidas és a Nike évente több százmillió eurót költ arra, hogy felöltöztethesse a menő klubcsapatokat, és a nemzeti válogatottakat, de ha valaki gyengébben muzsikált, például a nemzetközi kupákban, attól előbb-utóbb megválnak, mint a Nike a Ferencvárostól, amely egy szerény portfólióval rendelkező olasz céghez, a Macronhoz igazolt át, amely csak Albánia és Grúzia révén volt érdekelt a foci-Eb idei, 24 csapatos mezőnyében.
A futballmez az, amellyel a néző a sportszerek közül rendszeresen és a legtöbbet találkozik, akár a stadionban, akár a tévén keresztül követi a focimeccseket.
Ha jól megy a csapatnak, akkor hajlandó is venni egy csapatmezt, bár a jellemzően 100 euró körüli áruk pénztárcabarátnak nem nevezhető, de a belbecs, a kötödés szimbóluma megéri a felárat, amit a gyártó-kereskedő a mezeladásokból zsebel be, és melynek egy része a szeretett focicsapathoz vándorol. Minden szezonban új mez, minden egyes alkalommal lehet perkálni, ha a szurkoló kötődése erős a klubhoz. Vagy a válogatotthoz.
A mezekre a szurkolás első számú és legjobban fogyó kellékeként tekintenek a gyártók, ezért is hegyezik ki ezekre a labdarúgó-szövetségek és a klubok és a marketingkampányaikat – mondta Peter Rohlmann sportmarketing-tanácsadó a DW-nek. Hozzátette: egyetlen nemzeti csapatnak sincs olyan drága mezszponzori szerződése, mint Németországnak.
Az Adidas több mint 70 éve szponzorálja a Német Labdarúgó-szövetséget (DFB). A Nike azonban nemrég hajlandó volt jóval mélyebben a zsebébe nyúlni, így 2027-től az amerikai konkurens logója díszíti majd a német válogatott mezeit.
Hogy mennyi is az annyi, arról a felek hallgatnak, de Andreas Rettig, a DFB ügyvezető igazgatója szerint a Nike visszautasíthatatlan ajánlatot tett. A Handelsblatt című német üzleti napilap úgy tudja, hogy az Adidas 50 millió eurót fizetett a DFB-nek, a Nike pedig ennek a dupláját kínálta.
Rohlmann szerint a gyártók a profi kluboknak még többet fizetnek. Az Adidas például 120 millió eurót fizetett a Manchester Unitednek a beszállítói szerződés tíz évre szóló meghosszabbításáért. Ám az idei Bajnokok Ligája győztese, a spanyol Real Madridnak még ennél is többet kapott: 150 millió eurót.
Ebben benne van, hogy amíg a válogatottak maximum 8-10 meccset játszanak egy átlagos évben, addig a kluboknak ötven mérkőzés is összejöhet, azaz ötször annyiszor kerülnek képernyőre, ötször többször gondolkodhatnak el a nézők, hogy mégis beszerezzenek egy daliás mezt, támogatva ezzel a klubot is.
Rohlmann szerint azonban egyetlen sportszergyártónak sem térül meg a befektetése, a fő motivációjuk a márka ismertségének javítása.
A gyártók és a nagy szövetségek között 15 évvel ezelőtt kialakult partnerségek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket
– ismerte el Björn Gulden Adidas-főnök a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung című hetilapnak. Ha tisztán kereskedelmi szempontból nézzük, akkor nincs olyan felszerelés, válogatott mez, ami profitot hoz – tette hozzá.
S ha például a németek nyernék az Eb-t, akkor is csak Németországban ugrana meg a kereslet a válogatott meze iránt. Ki venne ilyet külföldön? – tette fel a költői kérdést Gulden, aki korábban a Pumát irányította vezérigazgatói beosztásban.
Ráadásul itt vannak az olyan kéretlen versenytársak, mint a német Check24 ár-összehasonlító platform, amelyek erősen rontják az Euro24 hivatalos mezszállítóinak lehetőségeit.
Német mezeket rendeltek az Adidas-rivális Pumától, melyeken az ország címere szerepel a DFB helyett, és elöl öles betűkkel van ráírva a Check24, ami gyakorlatilag ingyenreklám a cégnek, amikor az operatőr pásztázza a közönséget, és fel-feltűnik egy ilyen mezbe öltözött drukker.
A cég egy centet sem fizet a szervező UEFA-nak, sem a DFB-nek, mégis jelen van a stadionokban,
és ami a legfontosabb,
jelent a portálnak. Még így is bőven megérte neki, hogy ingyen ajándékozgasson a névvel-címmel-elérhetőséggel nála jelentkező érdeklődőknek. Akikből takaros adatbázist építhet fel, amelyet vagy felhasznál később a maga számára, vagy értékesíti a kész címlistát harmadik félnek.
A cég az ötmilliomodik ingyenpóló után leállt az ajándékozási akcióval, mert elérte a megcélzott méretgazdaságossági arányt. S milyen a világ: ezek a mezek az eBay aukciós portálon már többe kerülnek, mint a hivatalos Adidasok.
Henrich Blase, a Check24 alapítója a Finance Forward magazinnak elmondta, hogy a mezkampány volt a legnagyobb, amelyben a vállalat valaha részt vett. A becsült költség? Körülbelül 100 millió euró, beleértve a gyártást, a logisztikát és a szállítást.
Az adatbázis mellett ezért az összegért a Check24 elérte, hogy mindenhol róla beszéljenek, okostelefonos appja pedig a leggyakrabban letöltött program volt júniusban.
Mivel a Check24-es mezek nem adnak igazi identitást, kalózmegoldásnak számítanak, ezért az akció nem mart bele az Adidas eladásaiba. Oliver Brüggen, az Adidas szóvivője a ZDF német televíziónak azt mondta, hogy a hagyományos fehér válogatott mez továbbra is egyeduralkodó, de a rózsaszín változat, amelyben játszva megverték a magyar csapatot, a legkelendőbb idegenbeli mezzé lépett elő az Adidas–DFB-együttműködés 70 éve alatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.