Magyarország járműipari kitettsége már most óriási, ezért igencsak kockázatos a gazdaságpolitika szempontjából, hogy az Audi lassítana a tempón az év végétől. Ugyan a kiesést pótolhatja a Mercedes újabb beruházása, de a függőséget ez biztos tovább növeli – derül ki a Világgazdaság kutakodásából.
A járműgyártás a magyar GDP-hez 4,61 százalékot tett hozzá 2014-ben önmagában is, ám az arány tovább emelkedett tavaly, amikor az ágazat az ipari termelésnek már a 28,6 százalékát adta az előző évi 26 százalék után. A magyar nemzeti összterméknek a feldolgozóipar közel a negyedét teszi ki, és ennek ma már a legjelentősebb szeletét adják az autógyárak. A járműipari ágazat termelése tavaly meghaladta a 7800 milliárd forintot, nagyobb volt, mint az utána következő elektronikaié és az élelmiszeriparé együttvéve. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a negyedik helyen az autóipari beszállítások miatt nagyra nőtt gumi- és műanyagipar áll, akkor láthatóvá kezd válni, mit veszítene az ország, ha a gyárak egyik napról a másikra elköltöznének.
Az elektronika visszaszorulása
Arra van tapasztalat, hogy mi történik, ha egy ágazat meghatározó szereplői otthagyják Magyarországot. 2005–2006-ban a Flextronics és a Foxconn egyszerre vonultak ki, és több mint ezer munkahelyet szüntettek meg. Ez az elektronikai ipar teljesítményét több mint 120 milliárd forinttal vetette vissza: a 2006-os szintet ugyan 2012-re meghaladta az alágazat, de akkor meg az Elcoteq fejezte be a tevékenységét, illetve a Nokia redukálta jelentősen, így újabb százmilliárd esett ki. Tíz éve az elektronikai iparág az autógyártással majdnem azonos jelentőséggel bírt a magyar gazdaságban – ma labdába se rúg hozzá képest.A büdzsé jelenleg leginkább az autóiparban foglalkoztatottak után tesz szert bevételre: a magyar adószerkezetben elhanyagolhatóan kicsiny vállalati adót a nagy gyárak számtalan kedvezmény révén csökkentik vagy nullázzák le. A jól fizetett alkalmazottakon azonban (a járműgyártásban 353 ezer forint volt az átlagos havi munkajövedelem január–májusban) szépen keres az állam. Az éves bevétel eléri a 230 milliárd forintot, miközben a megkeresett nettó elköltése után további 40 milliárd forintos áfa is bejön. Ha az állam e bevételnek csak a felétől esik el, és csak a dolgozók 20 százaléka nem talál állást, az akkor is – az egy közmunkásra költött 1,3 millió forint kiadással számolva – éves szinten több mint 140 milliárd forint kiesés a költségvetésnek. És ez csak a közvetlen hatás.
Azt, hogy az autógyárak eltűnése milyen közvetett hatásokkal járna, nem igazán tudja megbecsülni senki. A turizmusra és a mezőgazdaságra számtalan olyan tanulmány készült, amely bemutatja az ágazatok multiplikatív hatásait – és ezzel növeli azok jelentőségét –, a feldolgozóiparra viszont ezt nem nagyon számolták ki. Tény, hogy a járműgyártás – a rendelkezésre álló 2010-es ágazati mérlegek tanúsága és tudásunk alapján is – igencsak importigényes tevékenység, de azért az is látszik, hogy ad megrendeléseket a gumi és a műanyag, valamint a fém alapanyagok gyártásának is. Ez megmutatkozik abban is, hogy ezek az alágazatok vele együtt növekednek. Az kérdés, hogy az autógyárak vinnék-e magukkal a hálózatot, a beszállítók találnának-e más partnert. Az viszont biztos, hogy a GDP vélhetően legalább 5 százalékkal esne, miközben a költségvetési bevételkiesés is nagyobb volna a korábban számoltnál.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az átlagosnál gyorsabb autóipari növekedés az, ami felfelé tolja a magyar GDP bővülésének ütemét – e nélkül számolva a nemzeti össztermék bővülése tavaly közel egy százalékponttal lett volna alacsonyabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.