A hazánkhoz hasonló – a legfejlettebb államokhoz képest alacsonyabb egy főre jutó jövedelemmel jellemezhető – országok előtt nyitva áll a lehetőség, hogy életszínvonalban megközelítsék a nyugat-európai, jobb esetben az észak-amerikai országokat – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tanulmányában. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a sikeres felzárkózás inkább kivétel, mintsem szabály. A felzárkózás nem automatikus, és sajnos nem is feltétlenül fenntartható: az, hogy milyen felzárkózási pályát fut be egy gazdaság, az a jellemzőitől (beruházási ráta, vállalkozói tudás, humán tőke, a tudás felhasználásának és előállításának képessége stb.), a gazdaságpolitikától és számos egyéb tényezőtől (például földrajzi elhelyezkedés, intézmény- és jogrendszer) függ. Ezen tényezők összessége határozza meg azt, hogy melyik országcsoport tekinthető referenciának, azazhogy kihez fogunk felzárkózni, valamint azt is, hogy milyen sebességgel.
Hazánk a rendszerváltáskor a gyors felzárkózás reményével lépett be a piacgazdaságok sorába. Az elsődleges cél a fejlett nyugat-európai országok (a mai eurózónát alkotó országok csoportja) utolérése volt. A nyugat-európai országok csoportjához képest a hazai jövedelemszint valamivel több, mint 12 százalékpontos közeledést mutatott, azonban az eurózóna részcsoportjainak vizsgálatakor heterogenitást tapasztalunk – olvasható az MNB anyagában. Ugyanazt az időszakot nézve a fejlett eurózóna-országokhoz képest alig 10 százalékpont feletti, míg a mediterrán országcsoporthoz képest 20 százalékpontot meghaladó felzárkózás tapasztalható. A fejlett eurózónához mért felzárkózásunk lassúsága alapján érdemi konvergenciáról nehezen beszélhetünk, míg 2015-re már a 80 százalékot is meghaladta a relatív jövedelemszintünk a mediterrán országokéhoz viszonyítva. A déli országok esetében a kiinduló szint 58 százalék volt, így éves viszonylatban átlagosan valamivel több, mint egy százalékponttal közelítettük a fejlettségi szintjüket.
A mediterrán országokhoz mért felzárkózást a déli országok és hazánk gazdasági struktúrájának 2010-ig tapasztalt jelentős hasonlóságai is magyarázzák. A hazai beruházási ráta a déli országokhoz hasonló módon alakult, ezzel párhuzamosan hazánk munkapiaci aktivitási rátája, adósságállománya, valamint a termelékenységi pályája is inkább a déli országcsoportét közelítette.
Az elmúlt húsz év alatt csak kismértékben sikerült közelíteni Nyugat-Európa gazdasági fejlettségéhez, eközben hazánk a szűken vett régiótól (a visegrádi hármaktól), valamint a balti országcsoporttól is lemaradt. A szomszédos országoktól, valamint a Baltikumtól való leszakadás a 2013-ban tapasztalt növekedési fordulattal megállt. A javuló munkapiaci aktivitással és a beruházások fokozatos élénkülésével párhuzamosan a hazai gazdaság növekedése újraindult, ezáltal a relatív fejlettségi szintünk stabilizálódott a régióban és az északi országokhoz mérten egyaránt.
Az, hogy melyik országcsoporthoz konvergálunk, szerencsére nem kőbe vésett tény, többek között strukturális reformokat támogató gazdaságpolitikával lehetséges egyik csoportról egy másikra váltani – írja az MNB. A hazai gazdaság versenyképességének fejlesztésével – például a vállalati beruházások vagy a munkatermelékenység javításának ösztönzésével – lehetséges lenne a régiónál és Nyugat-Európánál tartósan gyorsabb ütemben növekedni. Ezáltal a fejlett eurózóna-országokhoz mért felzárkózásunk lendületet nyerne, valamint a régióban korábban stabilizált helyzetünk is javulásnak indulna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.