A tízszázalékos tagországi túlvállalás révén az eredeti 8921 milliárd helyett végül bő 9800 milliárd forintra lehet pályázni a 2014–2020-as ciklusban. Milyen új pályázatok jöhetnek még?
– A 2007–2013-as időszak megmutatta, hogy jó döntés volt kitolni a kötelezettségvállalások mértékét, ez a plusz néhány százalék biztosította a mozgásteret, hogy ha egyes projektek nem valósulnak meg, vagy különböző szabálytalanságok miatt nem lehet elszámolni a költségeiket az Európai Bizottsággal, akkor a helyükre még érkezhetnek új fejlesztések. Nincs ez másképp 2014 és 2020 között sem: a Nemzetgazdasági Minisztérium zöld utat adott a túlvállalásnak, miután mérlegelte annak költségvetési terheit. Bár ez mind a tíz operatív programra vonatkozik, nem feltétlenül eredményez új felhívásokat, sok esetben a már kiírtak keretemelése lehet a megoldás. Ilyen például a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programon belül a kis- és középvállalkozások körében népszerű kapacitásbővítés vagy az eszköz- és gépvásárlás kiterjesztése.
Bár március végéig meghirdették az összes felhívást, az értékelések terén jelentős csúszás tapasztalható. Hogyan lehetne felgyorsítani az elbírálást?
– Valóban megjelent 517 pályázat több mint 9290 milliárd forint összegben. A kormány tavaly tavasszal döntött úgy, hogy átalakítja a pályázatértékelést, biztosítva a befolyásmentes elbírálást. Az irányítóhatóságok már részben sem kényszerülnek rá a feladatok kiszervezésére. Nem szerettünk volna több táskás emberről hallani, olyanokról, akik egy-, két- vagy többszázalékos pályázati sikerdíj fejében sorra járják a kedvezményezetteket. Ehelyett jött a 2800 fős állami értékelői szaknévsor, ahová állami jogviszony és hároméves szakmai tapasztalat a belépő. A függetlenség záloga, hogy egy random generátor választja ki a két értékelőt, aki az adott projektet vizsgálja, ehhez jön még pluszban harmadik szűrőként az irányítóhatóság. Amikor a kormány az új rendszer felállításáról határozott, tudta, hogy időigényes folyamat, míg az zökkenőmentesen működik, mégis szükségesnek látta a változtatást. Ma már a tartalmi értékelés határidejét betartva működik a rendszer, pedig több mint 12 300 projekt van kiadva, ebből 9200-at már le is zártak. A teljes ciklusban ennél jóval több, közel 132 ezer projekt érkezett be, ezekből 44 ezer kapott támogató irányítóhatósági elbírálást, a támogatói döntések pedig az 5600 milliárd forintot is elérik. Kilencven napnak a hiánypótlásokkal együtt is elegendőnek kell lennie egy-egy pályázatnál, de egységes átfutási időről nehéz beszélni: van, ahol néhány tucat támogatási kérelemmel állunk szemben, másutt 2700-zal.
Az idei évre 3,6 százalékos GDP-növekedést vár a jegybank, 4,1-et a nemzetgazdasági tárca, de akár az 5-6 százalékos bővülés is reális lenne, ha a kifizetett uniós pénz nagyobb része nemcsak előleg, hanem tényleges beruházás lenne.
– A kifizetések közel 75 százaléka ma még valóban az előlegekből tevődik össze. Ebben is jelentős tartalmi és szakmai vitákat folytatunk a bizottsággal, Brüsszelben úgy gondolják, nem szabad 50-75 százalékos előleget kint hagyni. Ezzel szemben arra törekszünk, hogy a kedvezményezetteknek minden segítséget megadjunk ahhoz, hogy a projektjük sikeres legyen. Tény és való, az 1983 milliárd forintos tavalyi kifizetés mögött nagyrészt az áll, hogy a közintézmények százszázalékos előlegre is jogosultak. De a beruházásokkal is haladunk: azoknál a döntéseknél, amelyeknél tavaly kifizetés történt, és azóta már lebonyolították a szükséges közbeszerzéseket, idén már rengeteg fejlesztési számlát hoznak a kivitelezési munkák.
Ezen a téren melyik program lehet a leghatékonyabb?
– Mindenképp ide sorolandó a Terület- és településfejlesztési operatív program (TOP), ahol egyébként a napokban is közel 400 milliárd forint sorsáról született döntés. A közparkok és játszóterek építésének támogatása lejárt a régiókban, a TOP is a gazdaságfejlesztést és a munkahelyteremtést hivatott szolgálni, nem pedig önmagában a lakosság komfortérzetét növelni. Így a csatornázási munkálatok, belterületi utak és kerékpárutak építése mellett a szociális vagy egészségügyi intézmények fejlesztése a főbb feladat.
Ha már útépítés: az előző ciklus fajsúlyos vitája volt az aszfaltügy. Egyes értékelések szerint a környezetterhelési érték számításával végső soron megint csak az kaphatja a megrendeléseket, akinek a keverőtelepe a beruházás közelében van.
– Sok olyan vitánk van az Európai Bizottsággal, amelybe érdemes beleállni, érvelni, kitartani az álláspontunk mellett. A közbeszerzés más tagállamokban is sarkalatos pont, a konkrét esetnél maradva, az uniós testület elfogadta a környezetvédelmi szempontokat, igaz, a magyar fél is engedett: az eredeti 20 helyett csak 10 százalékig lehet figyelembe venni a környezetterhelési értéket. Így az ár, a szakmai kompetencia és a foglalkoztatási mutatók maradnak a főbb bírálati szempontok. Egyre több kérdésben előre egyeztetünk Brüsszellel, hogy a hazai szabályozás megfelel-e az uniós irányelveknek, akár a versenyjog területén is.
Számos szabálytalanságot talált Brüsszel az Egységes Monitoring és Információs Rendszerben (EMIR), amelynek létrehozásával annak idején a Welt 2000 Kft.-t bízták meg. Nem volt más választás, mint tudomásul venni a 18 milliárd forintos büntetést?
– Mivel a bizottsági vizsgálat bűncselekmény gyanúját is felvetette, a kormány büntetőfeljelentést tett, ezzel együtt az ügy minden lehetséges további következményét vállalta. Várjuk a nyomozóhatóság álláspontját.
Az EMIR helyébe lépő Fejlesztéspolitikai Adatbázis és Információs Rendszer (FAIR) már az EU-nak is megfelel?
– Alapjaiban változott a koncepció: míg a Welt 2000 a pályázat megnyerésekor egy magáncég volt, az állami felvásárlás után létrejövő Új Világ egy nonprofit kft., amely a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában és a Miniszterelnökség tulajdonosi joggyakorlása alatt működik. A cég felépítése és finanszírozása minden tekintetben megfelel a bizottsági előírásoknak.
Mi lehet a reális kifizetési cél idén?
– Mintegy 2000-2200 milliárd forint a realitás, de az ösztönzőrendszernek köszönhetően újabb rekordok is elképzelhetők. A kormányhatározat szerint 24 havi prémium jár az intézményrendszerben dolgozóknak, ha az év végére 2700 milliárd forint eljut a győztes pályázókhoz, ami azért extra teljesítmény lenne.
Mennyire tekinthető aktívnak az ügyfélszolgálat? Minden támogatást megkapnak a pályázók?
– A hatáskörünkbe tartozó általános ügyfélszolgálat leginkább akkor tud segíteni, ha a kedvezményezett a Fejlesztéspolitikai Adatbázis és Információs Rendszerbe (FAIR) lépve elakad, például a dokumentumok feltöltésénél. Nem az általános tanácsadás vagy segítségnyújtás a profilunk, arra ott van a Széchenyi Programiroda (SZPI), amely a legkisebb cégeknek is segít eligazodni a pályázati konstrukciók között, de számos kérdésben az NGM saját ügyfélszolgálata is mankót adhat. Az SZPI idén január és április között 7622 ügyfélkapcsolatot létesített a 2014–2020-as ciklushoz kapcsolódóan, ebből 876-szor projektgenerálás volt a cél. Országosan 60 irodával és több mint 170 tanácsadóval működik a hálózat.
Az igen összetett Brexit-tárgyalások elhúzódása miatt 2018 nyarán tudhatjuk csak meg, milyen lesz az uniós forráselosztás 2020 után. Mi várhat ránk?
– Gyerekcipőben járnak a tárgyalások, de mindent meg kell tenni a kohéziós források megtartásáért. A jelenleg mintegy 700 milliárd forintnyi visszatérítendő források aránya egyes becslések szerint 30-40 százalékkal megnőhet, mások szerint ennél is nagyobb mértékben. De ezekről még nagyon korai beszélni.
A hazai kkv-szektor eddig aligha erősödött meg annyira akár a tőkét, akár a technológiát tekintve, hogy uniós források nélkül versenyképes legyen a nemzetközi piacon.
– Magam is így látom, de a kormány nem is a fuldokló kkv-knak akar mentőövet dobni, hanem azokat támogatni, akik arra érdemesek, innovatívak és fenntarthatóan működnek. Uniós forrást nem lehet szociális alapon odaítélni, azokat a termelő-szolgáltató cégeket kell kiemelni, amelyek kiforrott stratégiával az exportpiacokon is képesek megvetni a lábukat.
Az EU versenyképességi rangsorában csak a 25. helyen állunk a most még 28 tag között. Az uniós forrásokat hogyan állíthatjuk a versenyképesség szolgálatába?
– Nem véletlenül alakult meg márciusban a Nemzeti Versenyképességi Tanács, ugyanakkor az uniós forrásfelhasználással kapcsolatban nem látok elmarasztaló kritikát. A testület olyan gazdaságpolitikai intézkedéseket fog előkészíteni, amelyek biztosan előbbre visznek minket, konkrét törvényhozási kezdeményezést ígértek többek között a cégalapítás, az építési engedélyek felülvizsgálata, az energiaellátás biztosítása és az adóadminisztráció területén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.