A különböző nemzetgazdaságok versenyképesség terén akkor tudnak előnyre szert tenni, ha a digitalizációban is nagyobbat lépnek előre, mint versenytársaik – mondta Deutsch Tamás Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) által második alkalommal szervezett IKT Exportakadémiájának megnyitóján. A többnapos tréning fókuszában a nemzetközi marketing, a Digitális Exportfejlesztési Stratégia (DES) lehetőségei, a kockázati tőkebevonás, illetve a külpiaci humán erőforrás menedzsment témái állnak.
A stratégia keretében kiemelt hangsúlyt helyeznek a hazai informatikai, az infokommunikációs technológiai és a startup ökoszisztéma képviselőinek exportpiaci felkészítésére, a nemzetközi piacokon való reprezentálására és pozicionálására. Ennek keretében folytatják az ágazatspecifikus képzési programot, az Exportakadémiát: a tréningen sikeres exportőrök, valamint állami és szakmai szervezetek képviselői tartanak előadásokat. Van lehetőség személyes mentorálásra az iparági és külpiaci szakértőkkel, illetve a képzés végeztével a résztvevő vállalkozók cégre szabott külpiacra lépési-, üzleti-, és marketing stratégiát is készíthetnek.
Deutsch Tamás szerint a magyar nemzetgazdaság kitörési pontja lehet a digitális gazdaság, ezért fejlesztése kiemelt jelentőségű – a hazai össztermék körülbelül ötödét teszi ki a digitális gazdaság, amely a foglalkoztatottak közel 15 százalékát adja. Köszöntőjében elmondta, hogy Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiája átfogó kormányzati intézkedéscsomagot határozott meg az informatikai kkv-k exportképességének javítása érdekében.
A kkv-k versenyképességének megtartása és erősítése elképzelhetetlen a digitális átalakulás nélkül
– fogalmazott a miniszterelnöki biztos.
Az exportstratégiát illetően két dolgot emelt ki: szeretnének olyan képzési programokat indítani, amelyek abban segítenek, hogy a nemzetgazdaság szereplői – tulajdonosoktól a munkavállalókig – a digitális szakmai ismereteket minél inkább el tudják mélyíteni. A szakmai tudás mellett Deutsch Tamás hangsúlyozta, hogy olyan adatbázisokra van szükség, amelyek egyfelől a magyar export szempontjából fontosabb országokat rendszerezik, másfelől, hogy ezekre a piacokra milyen termékekkel, szolgáltatásokkal érdemes kilépni.
Hozzátette, hogy mindezek mellett fontos kiemelni a V4-es országokkal való együttműködést is: Csehországgal, Szlovákiával és Lengyelországgal a digitális gazdaság tekintetében is együttműködünk, és nem csak állami szinten, hanem cégek szintjén is.
Az IT és IKT szektor kiemelt szerepet tölt be a magyar nemzetgazdaságban és külkereskedelemben, az ágazat a hazai GDP mintegy 10 százalékát adja, valamint az iparág exportja 2010 és 2016 között közel duplájára nőtt, tavaly meghaladta az 1000 milliárd forintot, mely a teljes szolgáltatási export 15 százalékát jelenti – írja összefoglalójában az MNKH.
Kun Gábor, az MNKH vezérigazgató-helyettese a rendezvény megnyitóján hangsúlyozta, hogy a digitalizáció napjaink szerves részévé vált, és aki erről lemarad, az a versenyképességéből veszít. Szerinte az IKT-szektorban óriási potenciál van, ezért is döntött a kormány az Exportakadémia elindítása mellett. Össze kell hangolni az igényeket: hol, mely piacokon mit tudunk nyújtani, hol és miben vagyunk esélyesebbek, versenyképesebbek – tette hozzá.
Az MNKH az idei dubai GITEX szakkiállításon 7 iparági szereplőnek biztosított kiállítási lehetőséget, melynek eredményeképpen a nemzeti stand kiállítói mintegy 1 millió dollár árbevételt prognosztizáltak. Mindig fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy minden egyes sikeres kkv exportügylet példaként szolgálhat és utat nyithat további magyar vállalkozások termékei és fejlesztései előtt a globális piacon
– fogalmazott Kun Gábor.
Az MNKH számos szakmai szervezettel összefogva, Magyarország V4-es elnökségéhez kapcsolódóan december 1-jén megszervezi az első „Visegrad in the Ring” elnevezésű startup versenyt a Várkert Bazárban. A térítésmentes rendezvény keretében a meghívott nagyvállalatok képviselői egy boksz ringben állva a gyakorlati életből vetnek fel megoldandó problémákat és kihívásokat, melyre a térség innovatív projektgazdái igyekeznek megoldási javaslatokat tenni.
Az ágazatban az elmúlt időszakban több jelentős exportügylet is megvalósult: például a kolumbiai piacon értékesített speciális biztonságtechnikai eszközök, a Vietnamba exportált, az élelmiszerek nyomon követését biztosító alkalmazás, vagy épp a Törökországba telepített könyvtári és tárlati digitalizációt biztosító fejlesztés, amely éves szinten több mint 30 millió forint bevételt jelent a magyar innovátoroknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.